Zaterdag 8/10 is Toren 2 in (voor de meesten) alle vroegte afgereden naar het verre Hoogezand. Vanwege de verloren wedstrijd in de ronde tegen een mededegradatie kandidaat staat de druk behoorlijk op deze wedstrijd.

Het begon al goed vanmorgen door de afmelding van de doodzieke Ben. 6 telefoontjes verder en evenzoveel keer een 'Nee' gehoord te hebben, besloot  teamcaptian Jeroen Kruiver, zichzelf dan maar op te offeren, met als gevolg een kleine aanpassing inn de opstelling.

HSP Veendam T2 0

Het mag duidelijk zijn, dit wordt een lastige middag.

14:00 uur:

Blijkbaar hebben sommigen haast. Bij Leo staat het bord al redelijk in brand. Jorick is in een openingstruck getrapt en staat een pion achter. Het leek nog erger te worden, omdat hij ook nog een dubbelpion had waarvan er één voor het oprapen leek te liggen. Door Dames af te ruilen is hij in ieder geval van de die dubbelpion afgekomen en heel heeft nu, min of meer, weer een klein beetje tegenspel.
Jeroen zijn strategie is in ieder geval duidelijk. Als je maar lang genoeg over je zetten nadenkt dat houd het je het waarschijnlijk langer uit, dan de laatste keer dat hij mee moest spelen en toen na een half uur al aankwam met 'het kan niet lang meer duren' en toen na een uurtje spelen al zijn stukken kon opbergen.

15:00 uur:

Het bord waar ik het meeste vertrouwen in had wordt helaas toch remise door een klein foutje van Leo. Stand: 0,5-0,5.
Jeroen zijn strategie lukt nog steeds. Weliswaar staat de Dame van zijn tegenstander midden in Jeroen zijn stelling op D6 en is niet te weg te jagen en allerlei stukken dreigen erbij gehaald te worden, maar.....hij leeft nog steeds :-).

Op de resterende borden zien de stellingen er vrijwel allemaal net iets minder uit dan voor de tegenstanders. Maar wie weet komt onze geluksfactor (waar we vorig jaar een heleboel van hadden) nog om de hoek kijken,

15:15 uur:

Was ik eerst nog optimistisch, dan is dat nu toch wel behoorlijk verdwenen. Ik zie nergens winstkansen en hooguit moeizame remises. Rein lijkt onder de druk te gaan bezwijken en bij Jorick lijkt het een onhuidbare situatie. Rein komt net de zaal uit met een 0. Stand nu 1,5-0,5 voor onze tegenstander.

Mathieu houdt tot nu goed stand. Thomas heeft een stelling die zonder risico niet te winnen lijkt te zijn. Als geen van beiden een fout maakt al dit wel remise worden. Hebben we Jeroen nog, maar gaf al te kennen dat hij mij lid gaat maken, zodat ik volgende keer moet invallen. Jorick leeft nog steeds en, zo lang hij niet helemaal verloren staat, is daar nog steeds kans (het zal de eerste keer niet zijn dat hij vanuit een verloren stand nog terugkomt).
Op het bord van Geert staat een complexe stelling. Ik kan niet inschatten wie daar nu het beste staat, maar Geert heeft al eens eerder laten zien dat hij doorgaat tot het einde, dus die partij schrijf ik zeker nog niet af.

Hebben we nog de partij van Steven over. Tot nu toe heb ik daar nog niets over gezegd, aangezien ik er werkelijks nog niets over kan zeggen. Geen enkel stuk is er nog vanaf en alles staat in. Toch lijkt  zijn tegenstander iets meer activiteit te hebben.

16:00 uur:

Jeroen zijn lijdensweg is afgelopen. Met nog ruim 3 minuten op de klok geeft hij met en stuk achter, op. Dat was natuurlijkniet de reden, maar het feit dat ik met een Hertog Jan binnenkwam deed het hem.

Ik was ondertussen al bezig met mijn verdriet weg te drinken. Misschien was prematuur, maar als je nu de borden zou kunnen zien, dan zou je gelijk mee gaan drinken. Stand dus: 2,5-0,5.

16:45 uur:

De tijdnoodfase is bijna afgelopen. Jorick en Geert zijn er pijnloos doorheeh gekomen. Jorick lijkt zelfs een een ondoordringbare vesting opgetrokken te hebben. Bij Geert is het echt spannend. Beiden een Dame, Geert 3 pionnen tegen 2 voor de tegenstander, waarvan er 1 echter een vrijpion is. Hij gokt op het opgeven van 2 pionnen voor 1 pion om ook een vrij pion te creëren. Bij Steven is het nog vechten tegen de tijdnood. Hij lijkt echter weer gelijk te staan, terwijl hij toch een tijd een stuk slechter stond. Bij Mathieu is het ook ontzettend spannend. De tijdnoodfase is net verstreken hoor ik,dus nu is het bekijken wat dit opgebracht heeft.

17:30 uur:

Geert was beëindigd in wedloop Dame pion tegen Dame pion. Beiden zouden gaan promoveren tegen Dame verlies, dus was remise was een logische einduitslag. Tegelijkertijd grijpt Steven mis en verliest direct. Stand: 4-1,

Jorick lijkt niet meer te kunnen verliezen, maar het is de vraag of er misschien toch nog winst.kan vinden. Thomas lijkt echter zeker te gaan winnen na tempoverlies van zijn tegenstander. Bij Mathieu wordt het langzamerzeker een lastig verhaal. Gezien het ratingverschil lijkt de uitslag toch wel de verkeerde kant op te gaan.

18:00 uur:

Mathieu verliest uiteindelijk en daarmee is het verlies een feit. Jorick tret weer eens zijn truckendoos open en wint zowaar zijn partij. Thomas moet het kunnen afmaken nadat hij de stelling van tegenstander binnen kon dringen en daar wat pionnen kon oppakken. 5 minuten later is het zover. Eindstand dus: 5-3.

HSP Veendam T2 1