De meeste van jullie zullen Monique van Hoorn wel kennen. En als je Monique kent zul je ook weten dat zij zich vrijwillig inzet voor De Toren.

moniqueJezelf iedere keer opnieuw vrijwillig inzetten voor een vereniging is natuurlijk niet niks. Daarom vonden wij het gepast om haar eens in het zonnetje te zetten.

Om te beginnen even wat algemene informatie; Monique is geboren in Zevenaar en woont in Westervoort. Ze is 45 jaar oud en werkt parttime als veiligheidskundige bij Teijin Aramid (grootste producent van het sterkste garen van de wereld). In het verleden heeft zij met succes de studie Chemische Technologie gevolgd aan de Technische Universiteit Twente.

geertfotoZe is getrouwd met Wouter van Hoorn en heeft drie kinderen. Natuurlijk de twee schaak zonen: Frank (15 jaar) en Geert (11 jaar), maar ook nog een dochter Annemiek (13 jaar).

Toen Monique’s zoon Geert bijna twee jaar geleden overstapte van schaakvereniging WDC naar de Toren kwam Monique voor het eerst in aanraking met de vereniging. Frank volgde een half jaar later nadat hij een jaartje gestopt was geweest met schaken. Geert, Frank en Monique kwamen vanuit Westervoort en Monique zag het nut van terugreizen in de tussentijd niet. Mede door dit en door haar ervaring als vrijwilliger bij de WDC was Monique ook al snel druk in de weer met helpen bij de Toren.

frank

Een goed voorbeeld van haar inzet is de eerste keer dat ze een pepernotentoernooi meemaakte. Ondanks dat het haar eerste keer was dook ze toch meteen in de organisatie van het toernooi. Van dit toernooi heeft Monique erg genoten en het staat haar bij als één van de vele leuke momenten die ze heeft meegemaakt bij de Toren.

Yassinethomaserikbart

willyanimatie

Voor de Toren doet zij sindsdien erg veel. Voornamelijk fotograferen, wat ook één van haar hobby’s is, doet zij graag voor de vereniging. Op allerlei toernooien heeft zij haar camera in de aanslag voor wat leuke kiekjes. Later schrijft zij vaak webverslagen over deze toernooien, met de bijhorende foto’s natuurlijk. Verder helpt Monique met allerlei dingen die moeten gebeuren bij de Toren, zoals het maken van de indelingen voor de schaakpartijen, toezicht houden op de kleintjes, IJSCO deelname regelen en ga zo maar door. Samen met Frank Laan is ze ook betrokken bij de ouderraad.

Zelf is Monique geen fervent schaakster. Een potje schaak spelen kan ze wel, maar met een bijna volledig schakende familie kan dit ook niet anders. Maar als Monique zelf geen ijverige schaakster is, waar haalt zij dan de motivatie vandaan voor haar enorme inzet? Haar beide zonen, die lid zijn, zijn natuurlijk een grote motivatie, maar ook de aanblik van de kinderen die zo druk bezig zijn met het schaken laat Monique genieten. “Die concentratie op die gezichtjes” zegt ze met bewondering. Het wordt ons duidelijk dat ze het geweldig vind om de kinderen bezig te zien met schaken. Daarom is ook nog steeds voor WDC actief bij de organisatie van het schoolschaaktoernooi voor Westervoortse basisschool en heeft ze met Peter al een aantal keren geholpen bij een Schaakclinic.

maureenquirinenoudSanderH

yacoubIn haar vrije tijd is Monique vaak creatief bezig is. Schilderen en tekenen zijn haar hobby’s. Ook hierbij is schaken soms een inspiratiebron, net zoals fotograferen. Fotograferen doet Monique niet alleen voor de Toren, maar ook in haar vrije tijd, overal in de omgeving van haar woonplaats Westervoort. Hier kun je volgens Monique ook erg goed wandelen en dit is dan ook iets wat ze regelmatig doet.

koeien

Wij vroegen aan Monique wat zij nou precies van de Toren vindt. Zijn er veranderingen nodig? Wat vind je van de locatie? Enzovoorts. Uit Moniques reactie blijkt wel hoe positief zij over de Toren is. Het is er erg gezellig. De locatie vindt ze prachtig. Het enige minpuntje dat ze kan opnoemen zijn de parkeermogelijkheden op drukke dagen. Over de website is ze meer dan te spreken. Eigenlijk is ze over het algemeen erg positief. Wel geeft ze aan dat ze het handig zou vinden als er op de site foto’s komen te staan van de trainers met de namen erbij, maar dat gaat er nog wel een keer komen.

basremcoHet is ons duidelijk geworden dat Monique haar vrijwilligerswerk bij de Toren met veel plezier doet en wij willen haar dan ook bedanken voor het interview. Namens de Toren bedanken wij Monique ook enorm voor haar inzet, die ze steeds maar weer toont.

Remco Brom & Bas Jorna, stagiaires.