Maandagavond 3 mei in 'De Steenen Camer' staat in het teken van de legendarische schaker Bobby Fischer. Naast het feit dat deze man ongelooflijk goed kon schaken was hij ook vernieuwer en uitvinder. Zo bedacht hij het zgn. Fischerrandom schaak, ook wel genoemd schaak 960.

Bij het Fischerrandom schaak worden de schaakstukken in de beginstelling door middel van loting of dobbelsteen willekeurig geplaatst op de 1e rij en de 8e rij wordt hier aan gespiegeld (zoals in het normale schaak).
Fischer was van mening dat schaken enkel nog te maken had met het onthouden van de openingstheorie en degene met het meeste geheugen had de partij dan eigenlijk al in de zak. Voor het echte schaaktalent en creatieveling zonder 20 Meg geheugen onder zijn schedel is er geen plaats meer in de top. Bij Fischer Random schaak is het ondoenlijk om uberhaupt een openingstheorie op te zetten door de gigantische hoeveelheid mogelijkheden die er zijn. Hier komt het aan op puur schaakinzicht en zul je niet verrast worden door ingestudeerde openingsvalletjes.

Nu is het wel bekend dat voornamelijk oudere schaakmeesters het vrij lastig hebben met betrekking tot het bijhouden en leren van de openingstheorie. Kasparov stelde ook al eens eerder voor dat iedereen gedurende de eerste fase van de partij  schaak-openingsboeken er bij zouden mogen houden. Dit voorstel is nooit serieus genomen en Kasparov heeft zoals bekend zijn schaakstukken ingeleverd en daarna diverse pogingen gedaan om de nieuwe Poetin te worden.

Fischer was slimmer en liet naast zijn fantastische partijen ook een andere mooie ervenis na,  zijn Fischer schaaksysteem wordt met veel enthousiasme gespeeld over de hele wereld in clubs en internet.

Het Fischerrandom heeft dezelfde regels al het normale schaakspel, enkel bij de rokade is een regel toegevoegd.

Net als bij schaken mag elke speler bij schaken960 1x rokeren per spel, waarbij in 1 zet zowel de koning een toren beweegt. Omdat bij schaken960 de startposities van de koning en de torens kan verschillen zijn er een aantal aanvullende regels. Na een rokade zijn de posities van de koning en de toren precies hetzelfde als bij gewoon schaken. Dus bij rokade aan de a-kant (O-O-O of lange rokade) komt de koning op de c-lijn en de toren op de d-lijn en bij rokade aan de h-kant (O-O of korte rokade) komt de koning op de g lijn en de toren op de f-lijn. Er zijn echter een aantal regels voor rokeren. De eerste twee zijn hetzelfde als bij gewoon schaken. De derde is een uitbreiding van de standaard schaakregel dat de posities tussen koning en toren leeg moeten zijn.

1. Niet bewogen: De koning en de toren betrokken in de rokade mogen niet hebben bewogen eerder in het spel (inclusief rokade).
2. Niet aangevallen: Geen enkel veld tussen de startpositie van de koning en de eindpositie (inclusief die start en eindposities) mogen aangevallen worden door een stuk van de tegenstander.
3. Niet gehinderd: Alle velden vanaf de startpositie tot en met de eindpositie van de koning en alle velden vanaf de startpositie tot en met de eindpositie van de rokerende toren moeten leeg zijn behalve de betrokken stukken (de koning en de rokerende toren).

Deze onderstaande stellingen gaan we maandag spelen zo heb je eventueel een mogelijkheid om de stelling thuis op het bord of met de computer uit te proberen.
Het bekende schaakprogramma Fritz heeft een mogelijkheid om Fischer random te spelen, in Fritz heet het 'schaak 960'.

1. stelling_913  2.433

Stelling 913                                                                    Stelling 433

3. 750 4. 344

Stelling 750                                                                 Reserve stelling 344

BobbyFischerAP_468x459

Bobby Fischer in betere tijden.

Veel succes a.s. maandag.