Beste Schakers,

Corona;

Zoals u weet is er op de persconferentie van het kabinet op 2 november aangekondigd, dat per zaterdag 6 november het Corona Toegangs Bewijs gaat gelden voor georganiseerde sportbeoefening vanaf 18 jaar. Dit houdt in dat het CTB voor de schaakcompetitie verplicht wordt. Dus naar aanleiding van dit bericht en door de instructies van de schaakbond begon deze avond met het controleren van de QR code. Helaas  moesten door deze maatregel enkele schakers verstek laten gaan. Verder een hartelijk welkom voor Hans Vrouenraets die zich heeft opgegeven als aspirant lid, veel succes bij het schaken Hans. Uiteindelijk werd het een heerlijke schaakavond met in totaal 28 deelnemers.

De Eerste Periode Kampioen 2021;

De onbetwiste winnaar van de periode 1 is geworden Alain van der Velden met een score van 809.0. Hiermede is hij de Kampioen van ronde 1. Daarbij direct gevolgd door Tje Wing Au met een score van 724. De derde plaats ging naar Thomas van Diggelen met 597,5 punten. Heel knap gedaan mannen.

Uitslagen interne Competitie periode 1, maandag 8 november 2021 ronde 9

Adrian Rijk

Wim Flohr

Bart van den Akker

Reinier Heinz

Hans Vrouenraets

Laurens Storms

0  - 1

Alain van der Velden

0 – 1

Hans van Leeuwen

Eric de Visser

Eef Weenink

Ad Braam

Storm Wieberdink

Externe SOS Competitie 2021 Donderdag 4 November, ronde 3

ASV 4 Arnhem  – SV De Toren 1, uitslag  4 – 2

Op donderdag 4 november speelden we stadsderby tegen ASV 4. Na onze eerder overwinningen begonnen we welgemoed aan de schaakpartij. Met twee goede invallers, Jeroen en Thomas, moest het wel gaan lukken. René kwam helaas iets achter te staan en verloor als eerste de partij. Tom stond minimaal remise, maakte in het eindspel een klein foutje en verloor. Ron verloor tot zijn schrik de kwaliteit en ook hij verloor. Thomas wist zijn voordeel prima uit te buiten en won. Als laatste speelden Jeroen en Fred remise... 4-2 Ondanks dit verlies staat de Toren 1, nog steeds bovenaan met 12½ punt uit 3 rondes

Koen van Keulen

Ron Engelen

Ben Gussinklo

Fred Beumer

Ferdin de Graag

Jeroen Kruiver

Lex van Hattum

Rob van Belle

Thomas van Diggelen

Bob Kooij

Externe SOS Competitie 2021 Maandag 8 November, ronde 3

SV De Toren 2- Sv Cirkel 2 Ede, uitslag 3½ - 2½

Op onze clubavond moesten we het thuis opnemen tegen het 2e  van De Cirkel uit Ede.  In een prettige sfeer is er geschaakt.

Ferdi Berendsen (vs Eip Janssen (Cirkel Ede) speelde maandag met wit op het 4de bord en opende e4 waarna het vierpaardenspel begon. Het spel ging over in een gecombineerde aanval op f7 (paard en loper (Fride Liver). Normaal weet zwart hier wel op te reageren maar deze tegenstander was duidelijk verrast. Na 11 zetten kon hij de koningin veroveren en gaf Eip op. Zo snel maak je niet vaak mee.

Ferdi was dus als eerste klaar en wist zijn partij te winnen. Door de ontstane commotie rondom het bord  was zijn teamleider in de veronderstelling dat hij had verloren en had daarom een nul voor de Toren op het wedstrijdformulier ingevuld. Gelukkig kon dit  nog op tijd worden gecorrigeerd.

Franke kwam aan het eerste bord een pion voor en leek daardoor te kunnen winnen. Maar alles zat behoorlijk vast te zitten en er was geen doorkomen aan. Gezien het tijdstip en de toegeslagen vermoeidheid werd tot remise besloten.

Vervolgens verloor Jan. Hij kwam als laatste achter het bord, en in een gelijk opgaande stelling kwam er een afruil op het bord die Jan met een tegenafruil beantwoordde. Dit bleek een soort schaakbananenschil, de tegenstander kon nog een zet doorgaan met schaak, en Jan kwam zo een stuk achter. Dat werd op den duur beslissend nadeel.

Thomas kwam in een Italiaanse partij al gauw 2 stukken voor. Toch wist zijn tegenstander nog een matdreiging in de stelling te vlechten  maar gaf op de 25e zet toch op omdat er ook nog een toren verloren dreigde te gaan en mat er redelijkerwijs niet meer in zat voor hem.

Hans, kwam ook al wat over tijd achter het bord.

In een Hollandse partij werden alle zware stukken en de paarden overboord gezet, en met aan beide kanten het loperpaar en een geïsoleerde pion. Hans kreeg voordeel, maar wist dit niet uit te buiten, en zelfs met dit weinig materiaal op het bord kon wit de zwartte pion buitmaken en de witte pion ging promoveren!

Stand: 2.5 – 2.5

Ger-Jan was als laatste nog bezig en moest de eer hoog houden. Hij kwam een kwaliteit voor te staan maar moest in het eindspel ernstig rekening houden met mat achter de paaltjes voor zijn bedreigde witte koning. Zwart had 2 vrijpionnen op de damevleugel, ver opgerukte pionnen op de koningsvleugel een dame en een paard. Wit een dame en een toren en een paar pionnen op de koningsvleugel . Door enorme vasthoudendheid en slim het zwarte paard te pennen ,wist hij toch zijn tegenstander tot overgave te dwingen (de zwarte dame kon geen kant meer op en dreigde verloren te gaan) ondanks tijdnood en het soms vergeten de eigen klok in te drukken. Wat een doorzettingsvermogen Ger-Jan! Prima gedaan!

Eindstand: 3.5 – 2.5 (verslag gemaakt door Hans, Thomas en Ferdi)

Franke van Netten

Egbert Aalbers

Thomas v. Diggelen

Niels van de Bovenkamp

Hans Donker

Dick Wenning

Ferdi Berendsen

Eip Janssen

Jan Schoemaker

Louis van der Vos

Gerjan Brands

Tom Smit

1 - 0

Aanstaande donderdag 11 November spelen we  Ten to Ten tegen de schaakvereniging

“Het Paard Combinatie” te Oosterbeek. Ook hier is een QR code vereist om binnen te komen. Allemaal succes toegewenst.

Locatie, zaal Vredebergkerk, van Toulan van Koogweg 3, 6862 EB Oosterbeek, aanvang 19:45 uur.

Schaakvereniging Oosterbeek

GerJan Brands

Wim van Heel

Ferdi Berendsen

En van wie leerde jij het schaken Thomas van Diggelen?

Een oudere broer heeft mij op tienjarige leeftijd leren schaken. Nadat de basisregels onder de knie waren,  leerde hij me hoe je met koning en dame en koning met toren tegen een koning  iemand mat kon zetten en dat pat altijd op de loer lag. Langzamerhand ging ik steeds meer partijen met vriendjes spelen. Hele vakanties gingen op aan het schaken (en aan Stratego).

Vanaf de brugklas ben ik mee gaan doen met schoolschaak en even later lid geworden van de  Drachtster Schaak Club (D.S.C.). Zowel met school als met de club ook extern gespeeld en sporadisch met toernooien meegedaan. Leuke ervaring,  je kwam op heel veel verschillende plekken.

In 1970 gaf de toenmalige Nederlands kampioen Eddie Scholl een simultaan op de club.  We begonnen ’s avonds vrij laat te spelen en om 21:30 uur vroeg ik aan hem hoe laat het ongeveer zou worden omdat ik van mijn moeder op tijd thuis moest zijn. Hij keek even naar de stelling en bood toen remise aan.  Aangenomen natuurlijk! Mijn beste resultaat tot nu toe. Met dank aan mijn moeder, zonder haar was dit nooit gelukt  en aan de ruimhartige Scholl uiteraard. Na de middelbare school heb ik de stukken niet of nauwelijks meer aangeraakt.

Nadat ik vele jaren later met prepensioen ben gegaan besloot ik om het schaken weer op te pakken en ben op zoek gegaan naar een leuke club in de buurt. Dat is dus SV De Toren geworden. Een gezellige club waar ook serieus wordt geschaakt.

In september 2019 heb ik voor het eerst na lange tijd weer achter het schaakbord gezeten. Het  was echt wel even wennen. Niet alleen het schaken zelf maar omdat ik ondertussen een varifocale bril droeg kon ik de velden op het bord aanvankelijk niet goed zien. Gelukkig duurde dat niet lang.

Ik geef hierbij het stokje graag over aan Alain van der Velden.

SAY YES TO CHESS