Rapid Schaak

De afgelopen maandag hebben we voor de verandering, drie rondes Rapid gespeeld.Er was een bedenktijd van 25 minuten zonder bonustijd, dus de klok op 2.Het probleem bij de Rapidschaak is dat je denkt dat je te weinig tijd hebt. Daardoor speel je vaak veel te snel. En dan blijkt dat je na afloop van de partij nog tijd genoeg had.

Ondanks dat het SOS Team 2 uit tegen Rhenen 2 speelde, viel het aantal deelnemers aan de Rapid van 18 schakers niet tegen. Met natuurlijk een speciaal welkom voor Arthur en Eef die na een lange tijd  acte de présence geven.  Fijn dat jullie er ook bij waren.

De uitslagen 7 maart 2022

Op Maandag 14 Maart De Toren thuis 1 tegen ASV 5

En op Vrijdag 18 Maart De Toren 2 uit tegen SV Kasteel 2

Verslag SOS Rhenen 2 vs De Toren 2

De teamleider van Rhenen 2 belde mij op dinsdag op, met de vraag of wij de match die gepland was op 14 februari, graag als het kon deze match  7 maart inhalen. Onze teamleider Peter Koelman, gaf telefonisch geen gehoor, dus kwam hij bij mij uit. Het was allemaal kort dag onze eerste man Hans had Corona, Franke zat nog met zijn knie blessure,  en Peter K was niet te benaderen. Oeps drie man nodig op kort termijn.  Op mijn verzoek heeft Ferdi zijn stinkende best gedaan en heeft hij uiteindelijk het team van 6 man weten te completeren.  Fijn dat ook Peter Hamers weer van de partij was , en leuk dat hij dat deed voor de “goede zaak”.  Bert en Gerjan verloren hun  partijen en stonden we met 2-0 achter. Door knap de Dame van zijn tegenstander te veroveren won Ferdi zijn partij.  Ook Thomas wist door goed spel zijn partij te winnen dus nieuwe stand was 2-2.  Hierna verloor Peter ongelukkig  zijn partij 3-2. Dan hieronder de gebeurtenissen van een de bizarre partij van Bart;

Op de 30e zet bood de hevig snuffende tegenstander van Bart remise aan in een voor hem misschien iets betere stand in het middenspel. Maar op dat moment was het 3-2 voor Rhenen, dus Bart zei tegen zijn tegenstander dat hij het tot het eind ging proberen. De stelling van Bart werd daarna echt minder omdat Bart kostte wat kost de Dames op het bord wilde houden. Uiteindelijk lukte het zijn tegenstander om af te ruilen. Al snel hadden beide spelers geen notatieplicht meer en moest vluggeren de beslissing brengen. In een voor de tegenstander beter eindspel met alleen nog voor beide spelers een licht stuk en vier pionnen moest Bart met zijn Loper een vrijpion stoppen en zijn Koning gebruikte hij in de aanval. Bart was gefocust dat er geen schaak kwam met Loperwinst, maar die kwam er toch! Bart gaf op en gaf de vermoeidheid na bijna vier uur schaken de schuld dat hij toch een schaak met stukwinst had gemist. Maar dit bleek een onreglementaire zet! De wedstrijdleider had dit gezien en gaf zijn tegenstander een tijdstraf en er kond weer verder geschaakt worden! Helaas kwam Bart er niet doorheen en moest in remise berusten. De bizarre partij schepte wel een band tussen beide spelers! Inmiddels snuft Bart ook flink, maar de uitslag in deze bleek negatief.  Ten slotte vroeg Bart zich thuis af of hij niet ontzettend gematst was door de wedstrijdleider want hij had opgegeven. Weet iemand hoe een wedstrijdleider hier mee om moet gaan?

Rhenen 2

Rating

SV De Toren 2

Rating