De afgelopen maandag kregen we het team van ASV 5 op bezoek. Ons team SV De Toren 1 was aangetreden in de zijn allersterkste formatie ooit. Dat bleek voor de ASV 5 een te grote uitdaging te zijn.

De uitslag was dan ook verpletterend 6 – 0.

Daarnaast zijn er nog 7 partijen gespeeld voor de interne competitie.

Jan Timman;

Alle toekomstige activiteiten staan natuurlijk op onze agenda op de site.

Maar grote gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit.

Zo ook de traditionele simultaan tegen de schaak Grootmeester Jan Timman.

Deze  zal worden gepeeld op maandag 2 mei. In de kantine van de Arnhemse Boys.

Er kunnen maximaal 35 schakers mee doen. De deelname is vanaf heden per mail of in de zaal door te geven, de kosten zijn € 6,00.

Ook dit jaar neemt het CR Projectenbureau de sponsoring weer op zich.

Het is geweldig dat CR Projectenbureau dit in navolging van 2018 en 2019 dit al voor de derde keer gaat doen.

Ten to Ten Doesburg;

Door de Corona maatregelen kon onze eerste ontmoeting met de Schaakvereniging uit Dieren niet doorgaan.

De nieuwe afgesproken datum is nu  Maandag 25 April uit in Doetinchem.

Schakers kunnen zich vanaf nu per mail of in de zaal opgeven.

KNSB Schaakmagazine;

Omdat er veel schakers zijn die hebben gevraagd om het bondsblad op papier te ontvangen. Heeft het KNSB-bestuur aangegeven om in de tweede helft van 2022 een op modernere leest geschoeide papieren versie van Schaakmagazine uit te brengen.

Uitslag interne competitie periode 2 ronde 9

Gemiddelde Rating:

Gemiddelde Rating:

Hieronder het verslag geschreven door Tom Brans;

Op maandag 14 maart 2022 mochten wij thuis aantreden voor  een stads-derby, maar exclusief de “reguliere” hooligans die in de regel bij een stads-derby plegen op te duiken (zoiets als Arnhemse Boys – Eldenia, een kansloze missie natuurlijk voor de Eldenia …. .). Als gevolg van een enkele vakantieganger (René Reulink) vonden er een paar verschuivingen / vervangingen plaats, waardoor ons team opeens op welhaast van ouderwetse  sterkte aan kon treden. Onze opstelling was als volgt:

Bord 1: Laurens Storms (zwart).

Laurens slaagde er in om middels een scherpe opening zijn tegenspeler in Siciliaanse problemen te brengen, die hem zoveel hoofdbrekens bezorgden dat zijn bedenktijd bijna in een sneltreintempo verdampte. Uiteindelijk bleek de door Laurens gecreëerde berg problemen teveel voor de witspeler, en met nog maar enkele minuten op de klok hield deze het voor gezien.

Bord 2: Ron Engelen (wit).

Ron verkreeg vanuit de opening al een goede aanval, wat hem een goede stelling en een verdere versterking van de aanval opleverde. Uiteindelijk moest ook zijn tegenspeler het hoofd buigen voor de stormloop, en kon Ron de winst inboeken.

Bord 3: Fred Beumer (zwart).

Ook Fred verkreeg vanuit de opening al een flinke druk tegen de witte stelling. Ondanks manmoedig verweer van de witspeler werd ook hier de druk van het wassende water te groot, en kon Fred na het bezwijken van de witte stelling het punt bijschrijven.

Bord 4: Arthur Ornée (wit).

Na een lange(re) afwezigheid i.v.m. het nieuwbakken vaderschap (een zeer belangrijk etappe in het leven!) deed Arthur zich gelden aan het vierde bord. Meteen vanuit de opening verkreeg hij zowel initiatief als druk en een aanval. Zijn tegenspeler zag dit alles met lede ogen aan, keek steeds zorgelijker naarmate de witte activiteiten de druk tegen de zwarte stelling verhoogden, en schoot er uiteindelijk een vol stuk en enkele pionnen bij in. Toen hiermee de laatste kans op (héél misschien!) een half puntje definitief verdampt was, gooide hij de handdoek in de ring en hield het voor gezien. Zo mocht ook Arthur een vol punt bijschrijven.

Bord 5: Tom Brans (zwart):

Aan het vijfde bord mocht ik dus zelf aantreden. Er kwam een vaag soort “Koningsindisch” op het bord, wit speelde e3 in plaats van e4, en ging eigenlijk al meteen voor een poging om een solide half punt te claimen. Helaas voor hem rook ik juist hierdoor een kans om de gebruikelijke “doelen” voor zwart zonder echte problemen door te drukken. Hierdoor slaagde ik erin, om een gedekte vrijpion op d3 te krijgen, in de witte stelling, waarbij wit gedurende de rest van de partij voorgoed de velden c2 en e2 kwijt was. Ook was het voor wit erg lastig om de geblokkeerde loper op c1 in het spel te krijgen. Uiteindelijk, na goed opletten (wat de hele partij noodzakelijk bleef, met dank aan mijn tegenspeler die zo goed en scherp mogelijk tegenspel bleef bieden!) en een ietwat omslachtige paard manoeuvre, kreeg ik dit uiterst belangrijke paard op het ideale veld c4. Op het moment waarop ik het paard op dit veld posteerde, zag mijn tegenspeler de bui al hangen en gaf hij op. De gecombineerde druk, uitgeoefend door de overgebleven zwarte stukken, in combinatie met de nog steeds op d3 aanwezige, uiterst hinderlijke, zwarte vrijpion, zouden de witte stelling zeer spoedig ineen doen storten. Ook ik mocht dus een fraai punt bijschrijven.

Bord 6: Ad Braam (wit).

Aanvankelijk kwamen zowel Ad  als zijn tegenspeler zeer subtiel en bijna schild-pad-voorzichtig uit de opening, en plaatsten – voor zover mogelijk – hun stukken zoveel mogelijk op de door hen gewenste en / of beoogd velden. Ad bleek hierin nèt iets subtieler en geraffineerder te werk te gaan dan zijn tegenspeler, die gaandeweg de steeds sterker wordende druk van Ad’s witte stukken en pionnen begon te voelen. Uiteindelijk verloor hij teveel pionnen, en toen er ook nog de nodige stukken waren geruild en het genoemde pionnen verlies bij zwart nog steeds aanwezig was, kon Ad zonder grote problemen het volle punt incasseren en de maximale score volmaken.

Zo wonnen wij dus met 6 – 0 van ASV5. Een mens zal ver terug moeten gaan in de tijd om een vergelijkbare score te vinden, al ken ik er zelf nog wel één uit mijn begintijd bij Pallas (jazeker, Pallas uit Deventer was mijn éérste clubje ….. .), toen wij in 1978 op dezelfde avond, waarop Johan Cruijf zijn afscheidswedstrijd speelde, en Ajax (kansloos) van Bayern München verloor met 8 – 0 tijdens een “vriendschappelijke” wedstrijd, met Pallas 3 eveneens een uitwedstrijd met 8 – 0 wonnen. Zulk een samenloop van gebeurtenissen blijft altijd aanleiding geven tot interessante speculaties en theorieën, en, onder ons gezegd en gezwegen, laat de “complottheoreticus” hier zijn / haar voordeel (maar) mee doen …. .