Beste Schakers en Sponsoren,

Mag ik u allen, namens het bestuur allereerst een gezond en gelukkig nieuwjaar toewensen. Zeer bedankt voor de steun en het vertrouwen van het afgelopen jaar! Daardoor is onze club ook in het afgelopen jaar springlevend en financieel gezond gebleven.

In het nieuwe jaar …. gloort er hoop aan de horizon. Als we de berichten mogen geloven gaan we snel beginnen met de vaccinatie , hierdoor kunnen we langzaam weer naar het “Normaal”. We hopen dan ook binnen een redelijk termijn u allen weer te ontmoeten voor een gezellige partij schaak.

Tot dan, blijf gezond.

Met vriendelijke groet, Fred Schonis Voorzitter Schaakvereniging De Toren Arnhem

Het jaar 2020 is bijna voorbij en enkele dagen scheiden ons nog van het nieuwe jaar. 2020 is door de Corona voor iedereen en in vele opzichten een heel bijzonder jaar geweest.

We begonnen het jaar vrolijk met op de maandagavond leuke en gezellige schaakpartijen. Toen werd de gehele wereld opgeschrikt door de pandemie, daarna werd alles in de eerste besmettingsgolf stilgezet.

Maand nieuws SV De Toren Maart 2020

Beste mensen , we hadden graag ook de afgelopen maand, gewoon gezellig geschaakt bij de Steenen Camer, maar ja, het Corona virus heeft heel veel “roet in het eten gegooid”.

Dit seizoen kan verder wel als verloren worden beschouwd. Ook de schaakbond de KNSB heeft verder alles afgelast. Door het virus staat de hele wereld op zijn kop. De meeste bedrijven zijn dicht en een aantal gaan deze tragedie jammer genoeg niet overleven. Ook is de gezondheid van een ieder in gevaar. Hoe het allemaal gaat aflopen weet niemand, maar laten we het beste er van hopen. Wellicht is er nog een sprankje hoop voor de “zomerschaak”

Neem geen enkel gezondheidsrisico’s denk aan de 1,5 meter afstand , zorg goed voor elkaar en blijf gezond.

Beste schaakvrienden,

De afgelopen maand Februari is dit jaar een bijzondere maand in een bijzonder jaar.Want er is sprake van een schrikkelmaand in een schrikkeljaar. Februari heeft normaal28 dagen, alleen in een schrikkeljaar zijn het 29 dagen, als een jaar deelbaar

is door vier en dus 366 dagen in plaats van 365 dagen bevat (1 keer per 4jaar). En wist u dat februari is vernoemd naar de Romeinse god Februus, degod van de reiniging/onderwereld ? Februari wordt ook wel genoemd,sprokkelmaand, kortemaand, slijkmaand en Valentijns maand (14februari is Valentijnsdag). Misschien kent u wel de weerspeuken, die bij demaand februari horen, zoals: “Is februari nat en koel, dan is juli dikwijls heeten zwoel.” en “Is februari guur en koud, dan komt er een zomer waar je vanhoudt.” Schakers vinden februari vaak een koude en regenachtige maand en kijken dan ook steeds reikhalzend uit, naar een partijtje schaak.

Beste schaakvrienden,

Ja, je kan het geloven of niet maar de eerste maand van het jaar zit er al weer op.

En wat is er veel gebeurd bij SV De Toren.

Allereerst hebben we het jaar 2019 gezellig afgesloten met snel schaak, daar is niet iedereen een liefhebber van. Maar de oliebollen maakten wel weer veel goed.

Jonge, jonge, wat is het jaar snel omgevlogen en wat is er veel gebeurd.

Onze schaakvereniging mocht in 2019 een groot aantal nieuwe leden verwelkomen (12)

Ze zijn een mooie aanwinst en worden van harte welkom geheten in de club.

Dan zijn er het vorig jaar de volgende activiteiten georganiseerd;

• Chess on the River, unieke schaakbeleving op de rivier;
  • Schaaksimultaan met Jan Timman, ooit de nummer twee van de wereld;
  • Ten to Ten, vriendschappelijke wedstrijd tegen een andere schaakvereniging;
  • Schaakles in de gevangenis, in eerste instantie veel deelnemers, later werd het minder. De pastor ging weg en had geen opvolger. De directie van de bajes liet het volledig afweten, en gaf geen enkele medewerking;
  • Zomer schaak, als enigste SV in Arnhem, ook de zomermaanden gewoon schaken.
  • Schaken voor iedereen, iedereen kan meedoen, huis, tuin en clubschaker;
  • Schaakinstuif, waarbij je zo kan binnenlopen en kan mee schaken.
  • Ook hebben wij genoten van de Inspirerende schaakanalyses die door Bobak Zahmat zijn gegeven.

In 2020 gaan wij weer ons uiterste best doen, om de SV De Toren “nog gezelliger te maken” waarbij wij het jaar aftrappen met de interne competitie op 6 januari.

Uiteraard zijn wij ook benieuwd naar jouw ideeën. Wat zou jij graag het komende jaar willen zien? Laat het ons weten.

Namens het bestuur van SV De Toren  wensen wij iedereen een gezond en gelukkig 2020

Met vriendelijke groet,

Fred Schonis

Voorzitter Schaakvereniging De Toren Arnhem

Beste schaakvrienden,

Eindelijk na een groot aantal weken was het zover, en waren de steigers verdwenen en konden we weer gewoon onze residentie binnen gaan.Ondanks het herfstachtige weer, waren er toch 20 schakers op komen dagen.En dat is niet slecht voor ons clubje aan de rijn.

Beste schaakvrienden,

Zo langzaam aan, komt er een beetje schot in de renovatie van de schuur.
Alles bij elkaar is het nog een hele klus. Ik heb begrepen dat een rieten dak toch nog wel wat bijzonders is. Ik heb het nooit geweten maar van de 7,5 miljoen huizen in Nederland, zijn er slechts 96.000 met een rieten dak, vandaar die bijzonderheid.
Klik hier voor het hele artikel in pdf