Deze avond was de avond van de jaarlijkse Algemene Vergadering. Er was een behoorlijke opkomst van de leden, en het bestuur had goed nieuws. We mochten als schaakvereniging veel nieuwe leden welkom heten.

Ook de activiteiten die het afgelopen seizoen hebben plaatsgevonden mochten zich verheugen in een groot aantal deelnemers. Verder had het seizoen een behoorlijk financieel resultaat. Dus wat wil je nog meer. Er wordt door de secretaris ook nog uitgebreide notulen gemaakt van de ALV .

=====================================================================

Zomercompetitie:

De zomercompetitie is ten einde, er werd op 9 zomeravonden met plezier geschaakt. Op het einde werd het wel heel erg spannend tussen de koplopers Cesar en Rolf. Uiteindelijk werd er geëindigd met een gelijk aantal punten. Maar was Rolf de winnaar, omdat hij minder partijen had verloren en zijn tegenstanders hadden een hogere rating als bij Cesar. Rolf goed gedaan ! De overige kampioenen ;

Om het schaken en in het bijzonder SV De Toren te promoten, zijn we gestart met een nieuwe actie ! t.w.: SCHAAK- INSTUIF BIJ DE SV DE TOREN Kom naar de schaak-instuif, in de boerderij De Steenen Camer naast het pannenkoekhuis. Georganiseerd door SV De Toren Arnhem-Zuid Grijp je kans om geheel vrijblijvend te schaken !!! Maak op een leuke manier kennis met de mooie schaaksport. Iedereen kan meedoen, thuisschakers clubschakers gewoon een potje schaken tegen iemand anders. Periode 9 September t/m 28 Oktober 2019 Voor aanvullende informatie www. Schaakverenigingdetoren.nl Deelname is gratis. Aanmelden is niet nodig: kom gewoon op Maandagavond om 19:45 uur naar de Boerderij 'De Steenen Camer' Hannesstraatje 2a Arnhem, Elderveld. Waar je door het bestuur van de SV De Toren zal worden ontvangen. Geïnteresseerden kunnen zich ook aanmelden via de mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-42067014, maar je kan ook gewoon binnenlopen. Schaken is cool Deze actie wordt ondersteund door de diverse wijkbladen van Arnhem Zuid. en op de muurkrant van de Schuytgraaf ( 12 plaatsen).

Open Schaakkampioenschap van Arnhem

Aanstaande vrijdag begint het jaarlijkse weekendtoernooi om de Open Arnhemse schaaktitel. Kijk voor meer informatie https://www.asv-schaken.nl/oska/ Daar vind je alle informatie over het toernooi.

Schaak analyse

Dan rest mij nog Bobak Zahmat, te bedanken voor zijn schaak analyse / schaakles die hij ondanks zijn studie de afgelopen periode heeft verzorgd. De Leden van de vereniging waarderen dit zeer. Het komende seizoen gaat Bobak eenmaal per twee weken lesgeven. Te beginnen op maandag 9 september om 19:15 uur. U wordt verzocht dan wel op tijd aanwezig te zijn.

Hieronder de partij tijdens de zomer competitie van wit: Kees Hilhorst – zwart: Bobak Zahmat

Bobak en ik (Kees Hilhorst) speelden een opwindende en ongewone partij. Op de opening en het middenspel is van alles aan te merken: Strategische en tactische kansen worden gemist, blunders gemaakt, er wordt te wild en te voorzichtig gespeeld. Uiteindelijk verlies ik, maar de stelling op de 26e zet beschouw ik als een puzzel: was het echt verloren voor wit? Ik had het gevoel van niet. Ik beleefde enorm plezier aan het eindeloos analyseren van de partij. Ik kwam vele onverwachte wendingen op het spoor. Natuurlijk gebruikte ik daarbij geen enkele maal de hulp van de computer. Ik houd me bijvoorbeeld via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. aanbevolen voor verbeteringen voor de varianten en opmerkingen, 1. e4, c5 2. Pf3, d6 3. d3, Een zet die ik las bij de eerste partij uit ‘My 60 memorable games’ van Fisher. Hij noemt deze zet ‘An old time favorite’. Het idee is met wit Konings-Indisch te spelen met tempowinst, en bovendien niet in een voorbereide variant van de tegenstander terecht te komen. 3. ..,Pc6 4. g3, Lg4 5. Lg2, Dd7 6. h3, Lh5 7. Le3, Pf6 8. Pbd2, e5?! Geeft wit een sterk veld f5, en de zwarte lopers staan ongelukkig. 9. c3, Hier had wit gerust 9. c4 kunnen doen. Nu staan de witte stukken elkaar in de weg. 9. ..,b5 Zwart heeft geen aanknopingspunten op de damevleugel. In zijn plaats zou ik streven naar de bevrijdende zet d5. 10. Dc2, Le7 11. 0-0 Na 11.d4, cxd4 12. cxd4, Pb4 13. Db3, a5 14. 0-0 staat wit beter of 11.d4, exd 12. cxd, Pb4 13. Db1, c4 14.0-0, Pd3 15.a4, en wit staat goed maar ik durfde het niet aan. 11. ..,0-0 12. Kh2, Langzaam misschien. Ook 12. Tae1 of 12. g4, Lg6 13. Ph4 zijn goede mogelijkheden. 12. ..,a5? Aan deze kant van het bord heeft zwart nog niet veel te zoeken. 13. a3? Maar nu laat wit, die aast op een keer risicoloos doorbreken met d4 zich provoceren tot een verzwakkende zet 13. ... ,Tac8 14. Ph4, Pd4 15. cxd4? Direct gespeeld en zeker niet de beste. Na 15. Db1, is Pe2 zwak: 16. f3, b4 17. axb, axb 18. cxb, cxb 19. Ta7, De6 20. Pf5, Ld8 21. Dd1, Pd4 22. Pxd4 en wit staat gewonnen. Of 15. Db1, Pe6 16. g4!, Lg6 17. Pxg6, hxg6 18. f4! En wit heeft het initiatief 15. ....,cxd 16. Db3?? Deze afschuwelijke zet doet pijn aan de ogen. Uit het niets verliest dit direct. Na 16 Db1 had wit geen problemen. 16. ..., dxe3?? Zwart kon winnen met 16. .., a4 17. Da2, dxe 18. fxe, Tc2. Nu kan wit ontsnappen 17. Pd-f3!, e2! De prachtpion op e2 zal wit later de das omdoen. Aan het schaakbord gezeten staat die pion zo dichtbij..... hij treitert, hij leidt af. De pionwinst 17. .., exf2 18. Txf2 geeft wit veel tegenspel. Mogelijk is 17. .., a4 18. De1, 18. Tfc1, a4 19. Db4!, Txc1 Of 19. .., d5 20. Pxe5!, Lxb4 21. Pxd7, e1D 22. Pxf6+, gxf 23. Txe, Lxe 24. Txe Tc2 25.g4 of 19. .., d5 20. Pxe5!, De6 21. Dd4. Is er echter een ander plan dan torenruilen waarmee zwart zijn voordeel zou kunnen behouden? 20. Txc1, Tc8 21. Txc8+, Dxc8 22. Pf5, Lf8 23. g4!, Hier was 23. Dd2 natuurlijk ook een goede, maar saaie, zet. 23...., Lxg4 De terugtocht met 23 .., Lg6 was niet aantrekkelijk. De stelling zit nu vol fantastische mogelijkheden. Voor wit zijn er vele mogelijheden ten onder te gaan. De ontsnappingsmogelijkheden bleven mij tijdens de partij verborgen omdat ik het gevaar van het binnenvallen van zwart met dame en loper via de diagonaal c1-h6 met het zwakke veld f4 niet zag. 24. hxg4, Pxg4+ 25.Kg3! Vooral niet 25. Kg1, Dc1+ 26. Pe1, Df4 27.Pf3, d5 25. .. h5 Nu wordt het echt leuk. Een prachtige stelling. Er is een verdediging voor wit en misschien zelfs een voortzetting met voordeel voor wit. Ik was even in de verleiding een prijsvraag in te stellen met de vraag: Wat is nu de beste zet voor wit? 26. Dd2? Na een korte analyse blijkt dat witin deze stelling heel snel in enorme problemen kan geraken: a. 26. Pxd6, Dc1 Zwart wint. De dreiging Df4+ is in alle varianten het grootste gevaar voor wit. b. 26. Dxb5, Dc1 27. Pe3, Pxe3 28. fxe3, e1D+ 29. Pxe1, Dxe1+ 30. Kh2, h4 en zwart wint c. 26. Lh3, g6 27. Pe3, Lh6 28. Pd5, Lf4+ 29. Pxf4, Dxf4+ 30. Kg2, e1P+! of 29. Lxg4, Lf4+ 30. Kg2, hxg 31. Pe1, g3 en zwart wint d. 26. Pf5-h4, Dc1 en zwart wint e. 26. Pe1, g6 26. Pe3, Lh6 en zwart wint f. 26. Dd2 zie de partij. Zwart wint. Er blijven twee mogelijkheden over, die ik nog niet volledig heb onderzocht: A. 26. Pe3, Wit wacht g6 niet af maar dreigt zelf 27. Pd5 waarna wits problemen zouden zijn opgelost. De saaiste van de opties. De beste variant lijkt mij: 26. .., Pxe3+ 27. fxe3, Dg4+ 28. Kf2, d5 29. De1, dxe4 30. dxe4, Dxe4 31. Kxe2 met kansen voor beide partijen. B. 26. Dc3!, 27. bxc, d5 28. exd, Lxa3; Analysediagram B1. 29. c4, Ld6!! 30. Pxd6, a3 31. Pf5, a1D en zwart wint B2. 29. d6, Lxd6! 30. Pe1!, Lc5 31. d4 , exd en zwart wint B3a. 29. Pe1!!, Lb2 30. d6, Lxc3 31. d7, La5 32. Pe7+, Kf8 33. Pc6 Ik heb de mogelijkheden van deze stelling nog niet uitvoerig onderzocht maar ik denk dat wit erg goed staat. B3b. 29. Pe1!!, Lc5 30. d6, Lxf2+ 31. Kf3, wit lijkt goed te staan B3c. 29. Pe1, g6 30. Pe3, Pxe3 31. fxe, Lb2 32. d6, Lxc3 33. Kf2, a3 34. Ld5, Kf8 35. Kxe2, Lxe1+36. Kxe1, Ke8 37. Kd2, f5 38. Kc3, Kd7 39. Lf7 en wit wint B3d. 29. Pe1, Ld6!! 30. Pxd6, a3 31. Pxf7!!, a2 32. d6, a1D 33. d7, Dxe1 34. d8D+, Kxf7 35. Ld5+, Kg6 36. De8+, Kh6 37. Dh8+, Kg6 38. Le4+, Kf6 39. Df8+, Ke6 Ontsnapt zwart? Er zijn nog meer mogelijkheden voor wit op de 29e zet. De partij eindigde als volgt: 26. ..., g6 27. Pe3, Lh6! 28. Dxe2? Verliest direct. Er is nog een spectaculaire mogelijkheid voor wit. Maar ook na 28. Lh3, f5! 29. Pd5!!, Lxd2 30. Pe7+, Kf8 31. Pxc8, d5! 32. exd, e4 33. dxe, fxe 34. d6, en nu niet exf 35. d7, e1D 36. d8D, maar na nuchter 34. .., Ke8 en wit is uitgepraat. Ook na 28. Pd5, Lxd2 29. Pe7+, Kf8 30. Pxc8, e1D wint zwart 28. ., Lf4+ 29. Kh4, Dd8+ 29. .., Pxe 30. fxe3 Dg4 mat is nog sneller 30. Kh3, Pxe 31. fxe, Dd7+ 32.Kh4, Dg4 mat Kees bedankt voor het mailen van de partij.