In het bolletjes klassement werd Annika tweede en Sander derde. Bij de meisjes gingen alle drie de prijzen naar de Toren. Willeke eerste, Cyndia tweede en Titia derde. Geert van Hoorn werd derde in het klassement geboren 1999 of later.

bolletjesDe IJsco cyclus bestond dit jaar uit 10 toernooien. De beste 5 toernooien tellen mee in het eindklassement.

Bolletjes Klassement

Het bolletjes klassement is voor de starters. Je kan per toernooi maximaal 2 bolletjes halen, dus de ultieme score is 10. Dit werd niet gehaald. 8 was de hoogste score. Zowel Jeffrey Huynh van Veenendaal als Annika haalde dit. Annika werd tweede (in de afronding was ze net iets minder). Sander had 7 bolletjes en werd derde.

Rating starters

Voor het klassement “rating starters”, is dit het eerste seizoen in de IJsco cyclus. Je moet minimaal 20 IJsco partijen hebben gespeeld en geboren zijn in 1999 of later. Teun Mourits en Yorrick en Haacken zijn schoolschakers, spelen (nog) niet bij een vereniging. Ze werden eerste en tweede. Timo Maarse van de Cirkel werd derde. De beste Torennaar in dit klassement was War Kan op een zesde plaats.

starters

De Starters

ratingstijgers

De Rating stijgers

Rating stijgers

Bij het klassement “rating stijgers” telt het laatste toernooi niet mee. Dit zou te veel tijd kosten voor Peter om alles door te rekenen. Colin Wouters van de Schaakmaat werd eerste met een stijging van 315 punten. Pieter Verhoef zag af van zijn tweede plaats omdat hij in het klassement geboren in 1999 of later eerste werd. En je kan maar één eindprijs krijgen. Ruben Schreuder van Pallas kreeg daarom de tweede beker. Floris van Capelleveen kreeg de derde beker. De beste Torenaar hier was Frank van Hoorn met een vijfde plaats.

meisjeBeste Meisjes

Het beste meisje was al bekend voor het toernooi. De verschillen waren groot bij de eerste drie. Willeke was oppermachtig en werd eerste. Ook Cyndia deed het prima en werd tweede. Titia was er niet, maar haar beker voor de derde prijs is meegenomen door Peter.

Geboren in 1999 of later

In het klassement “geboren in 1999 of later” was het super spannend. Geert van Hoorn en Pieter Verhoef (ASV) waren de laatste toernooien aan het stuivertje wisselen. Geert heeft een hogere rating en speelde daardoor soms bij Pieter in de groep en soms en net er boven. Dan kan je per punt meer scoren, maar dat moet je ze wel maken en dat lukte Geert dus niet altijd.

jonkies

Pieter speelde 9 toernooien en streepte er 4 weg. Zijn eindtotaal was 138. Hij werd eerste. Geert speelde 8 toernooien en streepte er 3 weg. Hij haalde 133 punten. Simon van Eek (Veenendaal) kwam opeens opduiken in het klassement omdat hij van 4 naar 5 toernooien ging en elke keer goed speelde en 136 punten haalde. Hij werd tweede. Simon is van 1999 en kan volgend jaar niet meer meedoen in dit klassement. Pieter en Geert zijn van 2000 en kunnen volgend jaar  nog een keer gaan voor de prijs “geboren in 2000 of later”. Toch denk ik dat ze beide al denken aan de echte IJsco prijzen.

Totaal eindklassement

De echte IJsco totaal klassement was spannender dan ooit. Na de 9 ronden stond Jorik Quint van het Kasteel boven aan. Hij won de IJSCO’s van Druten en Ede dit jaar. Hij had 159 punten (6 toernooien gespeeld dus al de slechtste weggestreept). Simon van Dijk ook van het Kasteel heeft nog geen IJsco toernooi gewonnen maar had wel 156 punten (ook 6 toernooien gespeeld dus al de slechtste weggestreept). Frank van Hoorn heeft ook nog geen IJsco gewonnen en had 155 punten (ook 6 toernooien gespeeld dus ook de slechtste weggestreept). Johnny Paans van Pallas won dit seizoen de IJsco toernooien: Millingen en Deventer,  Hij had nog maar 5 toernooien gespeeld waarbij in Arnhem het heel slecht ging (maar 5 punten). Bij een redelijk resultaat van dit toernooi kon hij dit slechte resultaat wegstrepen en kon dus duidelijk nog gaan stijgen. Dus 143 lijkt veel minder maar hij kon nog de totaal kampioen worden.

totaalijscoIn Wageningen waren ze er alle vier. Jorik had koorts en speelde niet geweldig. Zijn resultaat kon hij niet verbeteren en bleef op 159 staan. Frank had zijn dag niet en bleef op zijn 155 staan. Simon speelde goed vandaag en waande zich al totaal kampioen. Hij scoorde ruim boven Jorik, maar zijn resultaat was niet beter dan zijn beste vijf toernooien. Dus hij bleef ook staan op 156 en haalde Jorik dus niet in. Maar Johnny deed vandaag goede zaken door 5 uit 7 en ging naar 157. Niet voldoende om Jorik van de troon te stoten, maar wel genoeg om Simon en Frank voor bij te gaan en tweede te worden. Jorik werd dus toch eerste. Johnny tweede, Simon derde en Frank vierde. Max van de Pavoordt (Pallas) werd vijfde. Johnny en Jorik hebben aangekondigd volgend jaar misschien nog eens een enkel IJsco toernooi te spelen, maar niet meer voldoende toernooien te gaan spelen voor het totaal klassement. Frank en Simon willen beide een IJSCO toernooi winnen en ook het eind klassement. Wie zal er nog meer mee gaan doen in de eindstrijd volgend seizoen. Ik tip naast Simon van Dijk en Frank ook Max, Pieter, Simon van Eek en Geert.

We moeten eerst wachten tot september, dan gaat het IJsco seizoen weer van start met het toernooi in Dodewaard. Er hebben zich enkele nieuwe verenigingen gemeld om ook een IJsco toernooi te willen organiseren (Zutphen, ASV, Veenendaal, tweede toernooi in Apeldoorn, misschien zelfs wel één in het Duitse Kleef). Ben erg benieuwd welke verenigingen het voor elkaar gaan krijgen. Dus houd de IJsco site goed in de gaten. Tot het volgende IJsco seizoen.

Reikimaster0