Voorpagina IJSCO IJSCO Berichten IJSCO Ede was weer top (nu met foto's)
IJSCO Ede was weer top (nu met foto's) Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Cor en Peter (foto's George) op donderdag 16 januari 2014 01:17

Goud: Arthur, Zilver: Kaj, Luc en Sara, Brons: Christian, Mahbod en Lorens

peter2kidsDit verslag is er met dank aan Cor, die grote delen schreef. Zelf heb ik eerst gerekend aan de IJSCO-uitslag van het toernooi plus ook de totaalstanden en de bolletjesstand na deze 5e IJSCO. Helaas knalde dit verslag toen het klaar was er weer eens uit..... dus deze 2e versie is heel laat. Chess publicity it's a hard game Huilen

(Extraatje: wie ziet hoe Lars hiernaast zijn tegenstander mat zet Verrast ?)
Er deden weer vele Torenaars mee, maar niet alle toppers. Een van de toppers die we misten en ook langere tijd moeten gaan missen is Monique, onze IJSCO-topfotografe. Iedereen heeft haar afscheidsverhaal vast al gelezen.
Een afscheid... maar zoals altijd met prachtige fotoos en nu ook al die tekeningen, die Monique al die jaren maakte. Ik weet nog goed dat Monique die fotoos vroeger toen Geert en Frank nog niet bij de Toren speelden al maakte en hoe blij we waren dat ze die op gegeven moment voor de Torensite ging maken. We hebben er veel plezier aan beleefd, en zullen dat nooit meer vergeten. Maar nu is voor haar de tijd gekomen om vooral aan haar gezondheid te werken. We houden haar in ons hart en zullen haar hopelijk nog best vaak zien.

Ook nu weer wil Monique dit verhaal van mij en Cor weer opluchten met de fotoos, die onze andere IJSCO-topfotograaf George Knottnerus heeft gemaakt. Alle foto's staan in Picasa.

Affijn wat beleefden Cor en ik in Ede, maar ook Malcolm die als trainer voor de middengroepen toch mee was gegaan naar Ede. Hij kon zelf dit keer niet mee spelen door de lagere leeftijdsgrens in Ede.
petercorAfgelopen zaterdag 11 januari was het alweer het 9e Tinnen soldaat schaak toernooi van schaakvereniging De Cirkel uit Ede. Volgend jaar word het een lustrum en wordt het Tinnen soldaat toernooi voor de 10e keer georganiseerd. Dat zal wat worden dan. Zorg dan dat je erbij bent.

Dit keer lette Cor erg op de jongsten van ons. Met name uit de pionnen en paardengroep. Dat is dus ongeveer stap 1 en 2 niveau.
Bij deze partijen in de laagste 3 groepen met ieder 10 spelers sta je de ene keer voor en een tijdje later sta je helemaal verloren. Maar het kan ook maar zo zijn dat je uit een verloren positie in één keer kan winnen. Alle spelers en ook onze Torenaars moeten nog veel leren, maar dat doen ze ook. Het lijkt soms dat het niet zo goed gaat misschien, maar dat is echt niet zo.

saraKijk maar eens in de bolletjesstand, dan zie je dat Ruben, Jessey en Mahbod al in de top-10 staan. Dat betekent dat ze hun mannetje staan tussen de beginners ! oh denk je dat dat klassement niet zoveel zegt misschien.... nou kijk dan maar eens op de IJSCO-site...vorig jaar wonnen Anna, Sara en Max de eindprijs in dat klassement en kijk maar eens in welke groepen ze nu hun mannetje/vrouwtje staan ! In de onderste groepen is het wel leren, vallen en opstaan geblazen, maar het komt goed als je volhoudt en steeds beter gaat opletten en die foute zettjes afleert.

Lars begon rampzalig aan zijn IJSCO toernooi, maar na mate het toernooi vorderde begon hij steeds beter te schaken. Net als bij Ruben ging het steeds beter en zette hij zijn koning eerst veilig door te rokeren. Nu was het voor de tegenstander veel moeilijker om mat of schaak te zetten. De punten liepen van af dat moment binnen.

mahbodZo ook met Mahbod. De ene keer speelde hij nog voor Sinterklaas, maar toch ook heel vaak als een grootmeester, terwijl hij eigenlijk een heel klein mannetje is. Dat Mahbod dit keer goed was, bleek wel uit het feit dat hij met een beker naar huis ging. Ook Ilse van der Meulen had in deze groep erg zwaar, maar haalde toch ook een winstpartij binnen. Proberen de volgende keer de stukken veilig neer te zetten of zo dat de stukken op pad gaan met een vriendje. Anders ben je ze kwijt en dat is zonde.
Haar broer Thomas haalde al meer punten en was wel eens teleurgesteld bij onnodig verlies, dat mag want je weet dat je beter kunt dan. Goed was daarom weer dat hij daarna toch weer knap een partij won, met als gevolg een fraaie 4 uit 9, maar net geen prijs.

Elias speelde goed. Al vanaf de opening. Heeft ook een goede = oplettende schaakhouding. Blijft altijd rustig en probeert altijd een goede zet te vinden en als hij deze heeft gevonden dan probeert hij altijd een 2e goede zet te vinden.  Als hij deze heeft gevonden, dan maakt hij pas een keuze. Dat betekent niet dat hij altijd wint, maar daarmee speelt hij wel altijd op zijn best en soms levert dat een beker op.
Jessey heeft dit ook al goed onder de knie en was de beste Torenaar in deze groepen en staat zo ook met Mahbod en Ruben hoog in het bolletjes-klassement.

arthurprijsgr5De jongens en meisjes van stap 3 en hoger mochten in de hogere groepen (met 8 spelers) spelen.
Arthur was  de Koning in deze groepen ! Hij won met heel sterk spel (op NK-niveau !) de hoogste van deze groepen.
en de tegenstand in groep 4 was echt niet voor de poes ! Arthuur verdiende dus een flinke plus-rating.
In de daarop volgende groep viel Kaj me heel erg op. Hoe zwaardere tegenstanders hij krijgt, hoe beter zijn spel wordt. Dit keer bijna foutloos en zelfs in tijdnood heel cool in de winstvoering na een goede partij! Dat is heel belangrijk om naar de hoogste IJSCO-groepen door te kunnen stoten.

prgr6Naast deze twee behaalden ook Luc en Sara zilver. Allebei ook in NK-vorm voor hun leeftijdsgroep ! Blijven trainen en spelen en we gaan nog veel van ze horen. Ook Lorens en Christian haalden prijs in sterke groepen.

Voor nogal wat Torenaars was het een net-niet verhaal. Anna, Ilan, Max en Skipper werden net niet derde. Soms waren ze dus heel ontevreden over zichzelf, maar dat is eigenlijk niet nodig. Overigens best wel goed, want het betekent dat je beter wilt presteren en daar begint het mee  om dat te bereiken. Maar cijfer jezelf niet weg ! Skipper staat ook weer 2e in het bolletjes-klassement trouwens.

ikiraIkira had bijvoorbeeld haar dag niet (gaf ze zelf aan) en was ontevreden daarmee, maar de tegenstand was zwaar en ik zag dat ze echt heel goede zetten op het bord toverde, maar het net niet wist af te maken daarna vaak. Dat is iets anders als slecht spelen. Misschien de partij de volgende keer opschrijven en mee nemen voor een evaluatie. Oh ja..... die ontevreden Ikira is wel nu derde meisje in het totaalklassement na 5 IJSCO's.....

julianEen zwaar maar ook weer goed gespeeld toernooi hadden net als haar ook Koen en Julian. Zwaar maar goed gespeeld !

Jian en Dominick speelden niet zoals ze wel kunnen. Ze vergaten vaak na te denken over wat hun tegenstander kon doen na de soms goede aanvallende zetten die ze verzonnen. Zo vergaten ze soms ook hun alle stukken volgens de wet van MORA in de aanval te gebruiken en natuurlijk speelden ze te snel omdat ze vergaten over de zetten van hun tegenstander na te denken. Tsja dat gaat de volgende keer vast al weer beter !

In het zaaltje waar de drie hoogste groep speelden, waren vier Torenaren te bewonderen.
Ze hadden het zwaar. Daniel eindigde onderaan in groep 3, maar deed het niet slecht want hij verloor nauwelijks rating, dus speelde voor wat ie waard was. Met deze zware partijen ga je wel vooruit in speelsterkte, wat nodig is om de OSBO- en zelfs de NK-top te kunnen bestormen later. Vooral Daniels openingen waren goed, midden en eindspel kan beter.

willekeDe NK-top bestormen en daarvoor oefenen geldt vooral ook voor Willeke en Quirine. Ze hebben een tijdje wat minder gespeeld, maar gaan dit jaar NK spelen en dan is weer vaker IJSCO-spelen en zo oefenen voor die TOPsport-prestatie later dit jaar een heel goed plan !
Rembrandt loopt al weer een tijdje mee in de hoogste IJSCO-groep. Kreeg niet echt de wind in de zeilen, en moest het doen met 2,5 punt, maar..... hij is nu de leider in het algemeen klassement van de IJSCO! ...... dus het gaat heel goed en er is gelukkig genoeg zware tegenstand om je op de NK-top voor te bereiden.

Alle eindstanden van de groepen kun je zien op de IJSCO-site.

Daar dus ook de totaalstand en het bolletjes-klassement !

En allemaal noteren: op zaterdag 1 februari is er weer een nieuwe IJSCO, dit keer in Velp, lekker dichtbij voor de Arnhemse Torenaars.