De rangen en standen na Ronde 15slotronde van 25-06-2018 uitslagen en standen mail: Arie Schouten
En het maandagavond nieuws door onze voorzitter.

Maandagavond nieuws van 11 juni 2018

Beste schaakvrienden,

Uitslagen interne competitie 11 Juni 2018

Tom Brans                  - Stephan Antonijevic             0-1

Theo Giesbers            - Jaring Siemensma              1-0

René Reulink              - Jan Schoemaker                  1-0

Rolf Hendriks             -  Bart van den Akker             1-0

Gerjan B rands           -  Bert Maas                           1-0

Fred Schonis              - bye

1e plaats Arthur                      17 punten

2e plaats Tom Brans               16 punten

3e plaats Rolf Hendriks             16 punten

4e plaats Jan Schoemaker            15½ punt

Wie oh wie stoot Koning Arthur van zijn troon ? J J

We hebben nog maar 2 avonden te gaan !

Elderveld open

De werkgroep Elderveld Open organiseert op 2 september een Wijkfeest Elderveld Open.
Hierbij komt een braderie met van alles wat.

Verenigingen, zoals onze schaakvereniging, uit de wijk hebben de mogelijkheid om kosteloos een kraam van 2 meter te krijgen.

Dit kan voor onze vereniging  interessant zijn om leden te werven.

En sowieso om schaken onder de aandacht te brengen onder de bezoekers van dit wijkfeest.

We zoeken daarom leden die mee willen doen, om de stand te bezetten.

Dat kan natuurlijk enkele uren zijn, dan hoeft men niet de gehele dag aanwezig te zijn.

Club Promotie/Ledenwerving

In het kader van de club promotie en ledenwerving, hebben we de Zomerschaak, in de onderstaande

wijkkranten op de agenda gezet, Ook zijn er enkele die het hele stukje hebben geplaatst.

Elderveld, Elderveld en Elderhof

Oosterlaar, Laar Oost

Vierkrant, Schuytgraaf

Hét Gemeente Nieuws, Arnhem Zuid

Arnhemse Koerier.

Als er leden zijn met goede ideeën over het bovenstaande onderwerp dan horen we dat graag.

Middag schaak

De middag schaak begint aardig te lopen, er is ook op de afgelopen woensdagmiddag met veel plezier geschaakt.

et was erg gezellig.

Zegt het voort, zegt het voort.

Locatie van de Gaanderij, naast de BP pomp op ELDERVELD

Driemondplein 1, 6843 AN Arnhem

0-0-0-0-0-0-0

Hein Donner

Nog tijdens Hein Donners leven verscheen het boek De Koning, met zijn beste schaakverhalen. Twee jaar geleden publiceerde Alexander Münninghoff zijn biografie en nu, ter gelegenheid van het derde aan zijn nagedachtenis gewijde toernooi, kan ook de televisiekijker opnieuw kennismaken met de in 1988 overleden schakende schrijver.

Volgens Max Pam, een van de makers van Hein Donner - Ein Heldenleben, is Donner nu 'af'.

Of dat waar is, moet worden afgewacht. Misschien zet iemand zich ooit aan de compilatie van de complete werken en ook is het denkbaar dat een filmmaker zich nog eens laat inspireren door deze man, die over alles een mening had.

Zoals over televisie, een medium dat Donner eens de grote omkeerder van alle waarden noemde: 'Wat echt goed is, komt niet over en alleen het triviale heeft een kans.'

De documentaire van Max Pam en Jan Bosdriesz levert gelukkig niet het bewijs van de juistheid van deze stelling. Er valt veel te lachen uiteraard, want over geen schaker zijn zo veel leuke anekdotes te vertellen als over hem. Wie wist bijvoorbeeld dat Donner, niet lang trouwens, als computerprogrammeur heeft gewerkt bij IBM?

Het zou niet moeilijk zijn geweest een programma te maken dat uitsluitend hilarisch was geweest. Zo'n beperkt eerbetoon is Donner niet gebracht. Vrienden en geliefden vertellen het verhaal van zijn leven. En niet alleen zijn schakersleven.

Ontroerend is het fragment waarin Marian Coeterier, zijn tweede echtgenote, vertelt dat Donner wel eens droomde dat hij een hotel kon kopen om daar de rest van zijn leven, omringd door zorgzaam personeel, te wonen. Het is wrang, stelt zij vast, dat die droom is uitgekomen, zij het niet op de wijze die hem voor ogen stond. Na een hersenbloeding bracht hij de laatste jaren van zijn leven door in verpleeghuis De Vreugdehof.

De schaker Donner komt maar weinig in beeld. Het beschikbare materiaal was beperkt, om de simpele reden dat televisiemakers nooit veel interesse hebben getoond voor het schaakspel. 'Zij hebben vaak te veel de neiging zich op het laagste IQ te richten, omdat ze er abusievelijk van uitgaan dat de kijker ook zou willen begrijpen wat hij ziet', schreef Donner eens.

Maar een paar bewaard gebleven fragmenten uit het NOS-archief zijn de moeite waard. Vooral de beelden van de befaamde tweekamp met Hans Ree, waarbij Donner zich vooraf 99 procent kans had gegeven te winnen. Nadat hij de match had verloren, werd hij aan zijn voorspelling herinnerd: 'Ik ben blij dat ik enig voorbehoud heb gemaakt.'

Een heikel onderwerp komt niet aan de orde. Zijn leven lang voerde Donner strijd tegen collega-grootmeester Lodewijk Prins, die hij ervan beschuldigde nog geen paard van een loper te kunnen onderscheiden. Het zou interessant zijn geweest de mening van het slachtoffer eens te horen. Misschien zou Prins zijn medewerking aan het programma hebben geweigerd. Maar het had hem wel gevraagd moeten worden.

0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0

De volgende  maandagavond dat er weer geschaakt gaat worden is 18 juni.

Ook is er een mogelijkheid, om op Woensdagmiddag 14:00 uur geheel vrijblijvend te schaken bij de Gaanderij.

Hierbij bent U  allen van harte uitgenodigd.