Een paar uur geleden inmiddels, kreeg een select groepje schakers les van Petra Schuurman. Dit alles om het schaaktrainersvak beter onder de knie te krijgen. Talrijke onderwerpen kwamen voorbij. Wat voor mij bleef hangen was vooral het onderwerp 'motivatie': De liefde voor het spel.

Bekijkt nu eens het volgende diagram. Wit aan zet

OK, ik geef toe het is een zeer moeilijke opgave. Het zal me niet verbazen als ook met de krachtige computerprogramma's niet de juiste zetten gevonden worden. In de onderstaande link legt uit GM J.Rowson waarom hij dit nu zo'n mooie stelling vindt. Zelf ben ik zijn boek Chess for Zebras aan het lezen. Hij komt met verrassende (en ook minder verrassende) inzichten. In het filmpje komt hij ook weer met een prachtige uitspraak chessbeauty is very difficult to actually create when you think about it. When you play a proper game, you just have to think about winning the game and if you are fortunate there will also be some beauty. But if go trying to create a beautiful game the chances are it wouldn't work. (falan..)

Volgens Petra is het zo, dat als je deze stelling niet weet te waarderen je beter kunt stoppen met schaken en iets anders moet gaan doen. "meneer, misschien is dammen wat voor U?"

J. Rowson op Chessvibes!

<<  Augustus 2015  >>
 ma  di  wo  do  vr  za  zo
       1  2