De 1e dag zit er op. Het C1-team deed wat het moest doen en won beide partijen. Ook C2 deed goed mee en hoefde de 1e dag maar 1 match-punt af te staan.

Beide teams waren wat in samenstelling veranderd door het ontbreken van Fabio. Uiteindelijk schoof Iris door naar C1, omdat Catheleijne en Martijn de uitdaging op resp. bord 1 en 2 wilden aangaan. Noah schoof daardoor aan op bord 4 van C2.

C1 begon tegen Sneek, wat in theorie (op gemiddeld teamrating gebaseerd) redelijk eenvoudig moest zijn. Dat dit slechts theorie is, bleek al snel (ondanks dat de 3 1e borden van Sneek pas een half uur na start van de wedstrijd binnen kwamen). Er wordt niets weggegeven op dit NK. Op bord 1 had Rik een geduchte tegenstander, maar door met name, zijn bekende, prima eindspel, pakte hij het punt. Mahsa was al net iets eerder klaar, want haar tegenstander deed een fout loperoffer op H2. De aanval met de Dame die haar tegenstander in gedachten had, strande met een ingesloten Dame. Dat de tegenstander toch nog een tijd doorging was alleen maar omdat er nog behoorlijk wat stukken op het bord stonden. Jorick had het lastig, maar de tegenstander kwam duidelijk te kort in het eindspel. Iris zou een eenvoudige tegenstander hebben, maar kreeg invalster Anna Maja Kazarian tegenover zich. Op het NK in het voorjaar werd het nog remise, maar Iris wist na bijna 4 uur strijd haar tegenstandster te overwinnen, waarmee een (misschien wat geflatteerde) 4-0 overwinning op deze lastige tegenstander was gerealiseerd.
In de 2e ronde mocht C1 zich meten met Groningen. Daar kunnen we kort over zijn. Zowel Rik (wederom een degelijke en snelle overwinning) als Mahsa en Jorick (eindspeloverwinningen) wonnen  hun partijen. Iris moest er opnieuw hard voor strijden en werd volledig verrast door een claim van de tegenstander, omdat ze door haar tijd was gegaan. Je moet het maar weten, dat bij dit toernooi de 1e 35 zetten binnen 1,5 uur gezet moeten worden, waarna je er vervolgens nog een half uur bij krijgt. Helaas was ze pas bij zet 24 en verloor dus de partij. Naderhand bleek dat ze zelf de 1e partij op deze manier had kunnen claimen.

jccknsb2010-c1_klein

C1 met Rik, Mahsa, Jorick en Iris

C2 moest in de 1e ronde tegen onze regiogenoot NW Veluwe. Helaas hadden zij ook op het laatste moment een afvaller, waardoor ons eigen Maron bij hun mocht invallen. C2 was echter duidelijk een maatje te groot, hoewel Olger nog wel remise wist te houden tegen Catheleijne.
In de 2e ronde kreeg C2 al direct met een hele zware tegenstander te maken. MSV-VSM had in de 1e ronde verrassend Santpoort geslagen. Het bleek al vrij snel in de wedstrijd dat Catheleijne en Martijn het heel zwaar gingen krijgen. Martijn werd volgens Jeroen ‘ge-truuk-ed’ in de opening. Hij probeerde nog wel terug te komen, maar dat lukte helaas niet meer. Catheleijne deed volgens eigen zeggen één mindere zet en kon even later opgeven. De wedstrijd lag toen volledig in handen van Raimond en de verrassend sterk spelende Noah. Ergens halverwege de wedstrijd toen Catheleijne en Martijn al verloren hadden, stond Raimond in een volledige remise eindstelling (Loper tegen Paard met beiden 4 pionnen). Teamleider Jeroen gaf echter de opdracht mee dat hij door moest gaan en voor de overwinning moest spelen. Ongeveer een uur later bleek dat de juiste beslissing geweest te zijn, want Raimond liet zien dat hij het eindspel duidelijk beter kende dan zijn tegenstander en hij won de partij. Noah speelde alweer een heerlijke partij en wist al iets eerder van zijn tegenstander te winnen door hem in het eindspel een Toren af te pakken. Een mooie 2-2 was hierdoor het eindresultaat.

jccknsb2010-c2-klein

C2 met Catheleijne, Martijn, Raimond en Noah

Zie verder voor de uitslagen en standen: http://www.schaakbond.nl/live/JCC/uitslagen/

<<  <  Mei 2018  >  >>