Onze Torenaars bezoeken vele toernooien. Het Open Kampioenschap Utrecht (OKU) 2010 is onderdeel van deze serie.  Lees over hun belevenissen en dit keer een fraai succes en het eerste TPR 2100plus van weer een Torenaar.

Dit jaar kwamen er 5 Torenaars in aktie: Jorick Laan, Mahsa Bitzaldeh en Raimond en Marco Vastenhout. Jorick en Mahsa in de B-groep en Raimond en Marco in de C-groep en verder was er Bram van der Velden die uiteraard in de A-groep speelde, maar daardoor had ik niet heel veel zicht op zijn partijen. Uiteindelijk haalde Bram een 50% score, maar ik neem aan dat hij liever wat meer partijen op de hogere borden had willen spelen.

Gezien de positie op de ranglijst van de B-groep (Mahsa 15e en Jorick 29e van de 67) zou een hoge positie een hele uitdaging zijn. Voor Raimond en Marco gold ongeveer hetzelfde (5e resp. 12e van 18).
Mahsa liet de 1e ronde aan zich voorbij gaan (een bye), maar Jorick en Raimond pakten de winst terwijl Marco, na een prima opening, weer eens een stuk weggaf (dat was helaas zijn kwaal van dit toernooi).
* noot van PL: en zo is weer bewezen dat de la Maza gelijk heeft, ook senioren moeten vooral op tactisch inzicht trainen want dat is tot de 2000 het meest beslissend....
De volgende morgen meldde Mahsa zich ook en deze ronde verliep ook succesvol. Mahsa en Marco pakten de volle winst, terwijl Jorick en Raimond remise maakten. ‘S middags zagen we ongeveer hetzelfde beeld. Mahsa, Jorick en Raimond noteerden weer een winstpartij, terwijl Marco, opnieuw door het weggeven van een stuk, de partij verloor.
’S avonds was alleen Mahsa aanwezig, terwijl de anderen een bye hadden genomen. Zij wist na 4 uur een zwaar bevochten remise te behalen. Dat brak haar de volgende ochtend op, toen ze de strijd met Jorick aan moest. Na 3,5 uur stond er een stelling op bord waarbij beiden remise konden forceren. Mahsa probeerde nog een laatste poging voor de winst, maar zag een mooi Dameoffer, gevolg door Paardenvork op Koning en Dame over het hoofd, waardoor ze een belangrijke pion verloor. Jorick hield het hoofd koel en wikkelde de partij af met winst. Deze belangrijke overwinning leverde hem een gedeeld 2e plek op.
Raimond had deze ronde zeer ongelukkig een volledige blackout. Hij dreef net zijn tegenstandster de hoek in om een pion te winnen, maar liet op het verkeerde moment zijn Toren los. Resultaat was Torenverlies en daarmee de partij. Hij kon hierdoor een hoge notering verder vergeten.
Marco liet zien dat hij een prima partij kan spelen en als hij een keer geen stuk weggeeft, hij gewoon wel wint.
In de laatste ronde kwam Mahsa tot winst en sleepte daarmee een mooie 9e plek in de wacht. Raimond kwam niet verder met remise en pakte hiermee ook een 9e plek. Marco had een lastige tegenstander en verloor (geen idee of hij nog maar een keer stuk weggaf Voorhoofd fronsen).
Jorick speelde op het 1e bord live. Hij kwam al snel zeer comfortabel uit de opening en toen even later de koploopster remise aannam, was het zijn kans om langszij te komen. En dat deed hij ook op fraaie wijze, waardoor een gedeelde 1e/2e plek zijn deel was. Op weerstandpunten werd hij zelfs 1e met een TPR van 2165.

Al met al een zeer geslaagd weekend en een aanrader voor volgende jaar voor iedereen.

Voor de resultaten van groep B: http://www.paulkeres.nl/oku2010/groepb/index.html
Voor de resultaten van groep C: http://www.paulkeres.nl/oku2010/groepc/index.html

En de foto’s http://www.paulkeres.nl/oku2010/foto.html
Voor Jorick was er een hand en een goed gevulde envelop, alweer een semi-prof in de dop......