De afgelopen maandagavond 2 mei was de internationaal grootmeester Jan Timman voor de derde keer als simultaangever op bezoek bij de Schaakvereniging De Toren Arnhem-Zuid. Hij speelde op 32 borden tegen de schakers van SV De Toren aangevuld met schakers uit Oosterbeek, Velp, Wageningen, Zevenaar, Twello en Nijmegen. Ook speelde de schoolschaak kampioen van Arnhem mee.

Met veel dank aan het C/R Projectenbureau die al voor de derde keer, de simultaan met Jan Timman aanbood.

Het werd een gezellige en leerzame schaakavond. Jan Timman veelvuldig (9x) Nederlands kampioen. Hij behoorde in de jaren ’70 en ‘ 80 tot de wereldtop, en was dicht (3x) bij een wereldkampioenschap. Daarnaast won hij vele schaaktoernooien, waaronder het prestigieuze Hoogovens toernooi.

Voor de “gewone schakers” was het een geweldige gebeurtenis om het tegen zo’n beroemdheid op te nemen, dat kan je later nog eens aan je kleinkinderen vertellen. Al snel na de welkomst woorden van voorzitter Fred Schonis.  Begon Jan Timman de borden af te lopen. Het is intrigerend om te zien hoe een topschaker die simultaan geeft aan een bord even nadenkt, een zet doet, en gelijk alweer naar het volgende bord kijkt. De tegenstanders kregen per zet precies zoveel denktijd als Jan Timman nodig had om de kring van de borden rond te gaan. Bij sommige borden moest Jan Timman langer nadenken. Dit betekende dat het niveau van zijn tegenstanders behoorlijk was.

Uiteindelijk hebben Christiaan Zevenbergen, Jan Schoemaker, Vincent van Huystee en Wouter van Rijn  de partij van Jan Timman gewonnen.

En moest Jan Timman een remise accepteren bij, Jeroen Kruiver en René Reulink.

Na afloop was er natuurlijk een drankje on een interessante avond genoeglijk af te sluiten.

FS