De Toren 2 is dit jaar een grote mutatie ondergaan. Drie spelers gingen weg, en daarvoor kwamen Fabio, Mees en ikzelf voor terug. Aangezien Steven mocht/moest invallen in de Toren 1, hadden we met Nadia zelfs een vierde nieuweling.

Om een uur ging de wedstrijd van start, en iedereen was blij dat het seizoen weer was begonnen. Eens kijken of het trucje van vorig jaar kunnen herhalen, al hoeft het dit jaar natuurlijk niet zo spannend te worden. De eerste tekenen begonnen zich rond 2 uur af te spelen. In een vage Franse partij had ik (bord 1) een pion geofferd voor actief stukkenspel, en net op het moment dat zwart zich ook met het spel kon bemoeien, kwamen de mindere zetten. Op zet 18 won ik een pion, en op zet 19 gaf mijn tegenstander zelfs nog een vol stuk erbij. Dat ging nog eens makkelijk. Na een tussenschaakje voor een bonuspion gaf mijn tegenstander op. Na iets meer dan een uur spelen stond de 1 - 0 dus op de borden.

Na een mindere opening kwam Nadia (bord 7) krachtig terug. De goede stukken werden geruild en daardoor kwam er een beter eindspel op het bord. Op dat moment bood de tegenstander van Nadia remise aan. Een redelijk onzinnig aanbod dus. Nadia liet haar niet van de wijs brengen en tikte het eindspel zeer vakkundig uit. En 2 - 0 na 2 ½ uur spelen.

Marcella (bord 4) speelde een goede partij. In de opening kwam ze niet in de problemen, en ze zette een krachtige koningsaanval op. Deze koningsaanval sloeg net niet door, al is de vraag voor de kijkers thuis natuurlijk, waar ze haar tegenstander had kunnen trucen, maar het eindspel was meer dan uitstekend. Wit liet zich daarna nog eens rustig door de mangel halen in plaats van actief tegenspel. En het stond 3 - 0.

Mees (bord 6) speelde geen lekkere partij. In de opening wist hij met zwart te weinig spel te maken om zijn tegenstander te verontrusten. Deze zette alles rustig op, en maakte het met een mooie combinatie af. 3 - 1 voor de goeden.

Fabio (bord 5) pakte zijn debuut uitermate rustig aan. Hij kwam ook niet heel sterk uit de opening, maar in het begin van het middenspel troggelde hij zijn tegenstander een pion af. Daarna was er geen houden meer aan en met een aantal krachtzetten werd zwart van het bord af geblazen. 4 - 1

Justin domineerde de partij van het begin tot het einde. Geen speld tussen te brengen en een genot voor het oog. 5 – 1.

Noud speelde een goede opening, maar was iets te ongeduldig, een kwaliteitoffer pakte niet helemaal zo uit als hij had gewild. De hele partij stond hij slecht, maar telkens was zijn stelling net niet slecht genoeg om de handdoek in de ring te gooien. En terecht, want de eerste de beste remisekans greep hij met beide handen aan. 5½ - 1½

Op dat moment zag de tegenstander van Sjoerd het ook niet meer zitten. Sjoerd pakte een uitermate dubieus pionnetje, maar zijn tegenstander kon geen vuist maken. De aanvallende kansen pakte hij niet, en verknalde zelfs een paar tempi. In een waanzinnig moeilijke stelling volgde er logischerwijs wisselende kansen, al bleef Sjoerd telkens beter te staan. Op het beste moment kon Sjoerds tegenstander een pionnetje (van de 3) terugpakken met behoud van druk, maar daar zag zijn tegenstander (ik denk onterecht) weinig heil in. Hij ging met man en macht aan te vallen, maar het torenoffer ging duidelijk te ver. 6½ - 1½.

Over een aantal weken staat de thuiswedstrijd tegen Ede op het programma, en we zullen daar klaar voor zijn!

Partijen!