Vandaag met drie teams in De Steenen Camer, volle bak. op papier natuurlijk een kansloze missie.

De Toren 2 (1854)
- Bennekom (1949)
- 1
1 (z)Renze Post (1810)
- Hotze Hofstra (2204)
2 (w)Ben McNab (1796)
- Bert Duijker (1920)
3 Mathieu Roskam (1964)
- Eddy de Beule (2041)
½ - ½
4 Thomas van Nispenrode (1991)
- Wim Thieme (1877)
5 Ron Engelen (1875)
- Gary Dinsbach (1830)
6 Rein Visée (1871)
- Martijn Pauw (2043)
7 Jan-Willem van Willigen (1821)
- Chris van Oosterwijk (1796)
8 Niels Matser (1707)
- Jan Wouters (1878)

14:00

Een eerste blik op de borden geeft een aantal opvallenheden. Ten eerste pakt de tactische opstelling vooralsnog goed uit. Hotze Hofstra speelt inderdaad op één. Alles wat Renze misschien binnenhaalt is daarmee een meevaller. Ook Duijker op twee hebben we goed ingeschat en nu maar eens kijken of onze man potten kan breken.

Bij Jan-Willem is ook een mooie partij in ontwikkeling. Onze man heeft al een plusje en een zee aan tijd meer omdat zijn tegenstander vermoedelijk deze opening niet zo goed kent als Jan-Willem.

Bij Thomas ben ik al bijna geneigd om het punt te tellen. Hij staat in elk geval duidelijk beter dan zijn tegenstander. De rest lijkt nog goed in evenwicht te zijn.

15:00

Laten we de borden maar eens langslopen.

1. Renze doet wat ie kan en houdt de boel nog dicht. Hotze heeft echter wel een dreigende aanval richting de koning van Renze klaarstaan. Minnetje voor ons.

2. Ben krijgt een tikje initiatief maar is verder goed in evenwicht.

3. Mathieu heeft een duidelijk ruimtegebrek en diens tegenstander kan dus rustig verder bouwen aan een aanval. Minnetje voor ons.

4. Thomas staat op het punt het centrum open te breken en is duidelijk de sterkere op het bord. Afmaken moet nog wel gebeuren. Duidelijke plus voor ons.

5. Ron staat met de draak goed op het bord en lijkt een klein plusje te hebben overgehouden aan een afruil.

6. Rein leeft in een evenwicht met nog alle stukken op het bord.

7. Jan-Willem is duidelijk beter uit de opening gekomen en heeft volop initiatief.

8. Niels heeft meer ruimte en staat positioneel fractioneel beter, maar het evenwicht is hier wankel.

15:15

Renze gaat in de aanval en gelijk is het over en sluiten. Bennekom staat aldus met 0-1 voor.

15:45

Heeft de tegenstander van Mathieu zijn aanval te vroeg ingezet, of ziet hij meer dan de omstanders? Hopelijk geeft het Mathieu weer wat lucht. Het voordeel van Jan-Willem lijkt wat minder te worden maar wellicht ziet de TC het hier te somber in.

16:15

Ron heeft een plusje en inmiddels de 40 zetten al voltooid en kan nu dus rustig in de denktank. Bij Thomas is het nog steeds niet uit, maar is er wel het volle vertrouwen dat één en ander goed gaat komen. Bij Jan-Willem en Niels is nog steeds sprake van een wankel evenwicht maar staat Niels inmiddels wel een pion achter. Rein heeft een kleinigheid over het hoofd gezien en staat wat minder nu. Qua materiaal is het nog wel in evenwicht.

Mathieu begint wat in tijdnood te komen maar heeft wel een passende verdediging gevonden voor de koningsaanval die hij over zich heen kreeg.

17:00

Jan-Willem wint op hele mooie wijze zijn partij. De tegenstander liet diens torens toe en de rest was techniek.

Bij Niels ziet het er nog niet naar uit dat een halfje tegemoet kunnen zien.

Ron staat een paardje voor en gaat winnen. Thomas wint nu ook. We staan voor.

Bij Ben is het ook een kwestie van techniek geworden. Ben had zijn tegenstander helemaal klem gezet en na een verplichte afruil resteert een gewonnen pionneneindspel met vrije pion voor Ben.

Bij Mathieu heeft diens tegenstander vandaag een goede bui want gaat een afruil in die leidt tot een eindspel met ongelijke lopers en versplinterde pionnen. Zou remise moeten zijn.

Rein heeft een eindspel met Toren en twee pionnen tegen Toren met 3 pionnen. Remise lijkt 99% zeker.

Gaan we dan ineens gewoon winnen van Bennekom? Zou een stunt zijn!

17:15

De tegenstander van Ben heeft opgegeven en nu staat de 3-1 op de borden.

17:18

Ron WINT! 4-1

17:58

Mathieu's tegenstander berust in het onvermijdelijke en remise is de uitslag. Dus de WINST is binnen. op hetzelfde moment mist Rein een kleinigheid en kan gelijk opgeven.

WE WIN!!!

18:15

Niels doet een alles of niets poging nadat pionverlies onvermijdelijk is geworden. Het wordt ditmaal de dood en niet de gladiolen. 4½-3½!