Na de blamage vorige keer zullen we uit een ander vaatje moeten tappen tegen het op papier veel sterkere Wageningen.

14:00

Ouderwets eerst de opstelling:

De Toren 2 - Wageningen 2 2 - 6
1 Jan Puyman (1998) - Mahsa Bitalzadeh (1997) 0 - 1
2 Thomas van Nispenrode (1993) - Cees van de Waerdt (1939) 0 - 1
3 Rein Visée (1851) -

Clemens de Vos (1967)

4 Ron Engelen (1874) - Robin van Leerdam (1951) ½ - ½
5 Jan-Willem van Willigen (1824) - Karel Scholten (1906) ½ - ½
6 Mathieu Roskam (1865) - Martijn Naayer (1937) ½ - ½
7 Sebas Beumer (2039) - Maurice van Eijk (1828) 0 - 1
8 Ben McNab (1832) - John Stigter (1867) ½ - ½

14:30

Bij Thomas staat het bord gelijk in brand hetgeen met een Pirc op het bord toch redelijk bijzonder is. Maar speelde hij het nu niet correct of doet hij vrijwillig een stuk in de aanbieding? Tegenspel met een dame die de stelling binnenkomt is er wel maar ik betwijfel of dat echt de bedoeling is geweest.

De overige borden zijn nog keurig in evenwicht, hetgeen eigenlijk alleen maar positief is.

14:45

Na de bestelling van een tosti door Mathieu neemt De Toren 2 in deze onderlinge strijd tussen de Toren-teams verrassend de leiding over.

Bij Thomas gaat het niet meer goed komen. Het bier zal weldra vloeien en de TC heeft hier alvast een voorschot op genomen. Mathieu en Sebas hebben duidelijk een plusje te pakken. De rest is nog steeds redelijk gelijk. Bij Ron lijkt het sowieso op een remise af te stevenen.

15:30

Thomas schaakt nog verder. Tegenstander Cees begint nu echter wel consequent zijn stelling te verbetering. Bij Jan Puyman begint tijd een rol te spelen hetgeen niet in ons voordeel is. Rein Visée zit in een moeilijke stelling waarbij alles op het bord in lijkt te staan. Ron heeft geen winstmogelijkheden meer en neemt genoegen met remise. Jan-Willem is in evenwicht en deze partij kon wel eens cruciaal zijn. Mathieu's voordeel is verdwenen en de stelling gaat in hoog tempo naar remise toe.

16:00

Ben gooit er een stukoffer tegenaan, maar ik twijfel ernstig aan de juistheid van dat offer. Hij wint er slechts één pion mee terug. Positief wel is dat er veel druk op de ketel zit en dat wellicht het veiligheidsventiel bij de tegenstander los zal schieten. Jan-Willem is lekker in de partij aan het komen. Het ziet er daar zet voor zet steeds iets beter uit.

Bij Sebas is het wachten op de kill. Tegenstander Maurice lijkt het spoor bijster en is steeds meer stukken van zichzelf buitenspel aan het zetten.

16:30

Het is een hellend vlak aan het worden, en niet in positieve zin helaas. Jan-Willem staat inmiddels minder, Thomas wacht af tot zijn tegenstander de winst vindt. Jan Puyman zal echt heel strak op zijn klok moeten letten. Rein lijkt de onmogelijke opgave te hebben om een vrijpion af te stoppen. Sebas onderschat de aanval van de tegenstander, wil wel op winst kunnen spelen en staat nu een kwal achter. Mathieu zal zo remise aannemen want daar zitten geen mogelijkheden. Ben heeft remise aangeboden, is geweigerd en zal alle creativiteit in de strijd moeten gooien.

Hier is maar één oplossing voor: meer bier en Tosti's.

17:00

Nu Mathieu wederom een tosti heeft gescoord lijkt de kloof onoverbrugbaar geworden. Deze strijd is duidelijk gewonnen. 9-5.

We kunnen nu met een gerust hart aan de friet.

Rein creërt een leuke dreiging tussendoor maar mag zich nu weer op de vrijpion gaan richten. Tijdcontrole is gehaald.

Alleen Jan-Willem moet nog kijken dat hij de klok haalt.

Jan Puyman heeft de tijdnood ook overleefd maar heeft een dermate gedwongen en opgesloten stelling dat het aan Mahsa is om aan te tonen wat ze waard is.

Thomas heeft de ongelijke strijd gestaakt en Sebas en Ben knokken door, de één tegen beter weten in en de ander voor remise.

17:30

Ben remise en Sebas geeft op. Jan-Willem zal moeten knokken voor remise, Rein staat definitief verloren maar mag nog niet opgeven. Jan Puyman komt zowaar langzaam terug in de partij.

17:45

Rein geeft op. Jan gaat stug verder en Jan-Willem zit inmiddels aan het bier, dat zegt genoeg.

18:15

Jan-Willem weet twee versus 4 pionnen en een paard alsnog tot remise te brengen. Chapeau!

19:00

In de finale tijdnood maakt Jan een kleine fout en weet Mahsa te ontsnappen aan een zettenreeks die behoorlijk op een eeuwig schaak leek. Jammer, maar over de gehele partij bezien vermoedelijk wel de juiste uitslag.