En  we zijn begonnen! Strijdtoneel: De Steenen Camer! Komt Allen!

En dus eerst de opstellingen:

De Toren 2 (1887) - VDS (1842) 4 - 4
1 Jan Puyman (1998) - George van den Esschert (2038) ½ - ½
2 Thomas van Nispenrode (1992) - Martijn London (2031) 0 - 1
3 Jan-Willem van Willigen (1829) - Bert Meester (2031) 0 - 1
4 Mathieu Roskam (1911) - Erwin Greven (1889)  1 -  0
5 Ron Engelen (1881) - Henk Grevenbosch (1861) 0 - 1
6 Ben McNab (1836) - Frank London (1744) 1 - 0
7 Arnout Karssenberg (0000) - Harm Scholten (1797) ½ - ½
8 Fred Beumer (1792) - Carlo Buijvoets (1786) 1 - 0

Gezien de stand in de competitie is deze wedstrijd van groot belang voor ons. Zij staan 9e en wij 8e met twee punten voorsprong. In het kader van de wenselijke handhaving zijn hier dus voor beide partijen punten eigenlijk een noodzaak!

De gehaktballen staan te sudderen in de jus! It Giet Oan!

14:00

De strijd aan de eerste borden belooft zwaar te worden. Zowel Thomas alsook Jan zijn al bij me geweest. Bij Ben is het eerste plusje te vinden en bij Arnout het tweede de rest is behoorlijk in evenwicht. Fred opdracht gegeven om remise aan te bieden. Bij die partij is continue dreiging beiden kanten op aanwezig en de kans op foutjes is groot.

14:45

Of het gelijk dodelijk is zullen we snel weten maar Fred heeft een Toren moeten geven voor een Loper. Tegenstander heeft echter qua pionnenstelling wel een nadeeltje. Zou het genoeg compensatie zijn? Bij Mathieu op het bord een mooi stukje puzzelwerk. Normaal is dat wel aan onze man besteed.

14:50

Bij Fred gaat het snel minder. Tegenstander zet hem volledig onder druk en Fred zal moeten knokken om zich staande te houden. Nu is hij niet voor een kleintje vervaardigd dus ik verwacht nog wel een knokpartij op het bord.

15:00

De tegenstander van Arnout kan toch eigenlijk niet content zijn met zijn pionnenstructuur, meerdere pionnen kunnen nu al worden aangemerkt als toekomstig doelwit. Bij Ben is na de afruil van de dames sprake van een remise-stelling, maar voorlopig dient er doorgerommeld te worden. En de actuele ontwikkeling: na afruil van de torens zijn er in dit eindspel met pionnen en ongelijke lopers ineens winstkansen voor Ben. Bij Jan-Willem gaat het minder voorspoedig en hier een is sprake van een dikke min. Ron heeft een lastige stelling en staat onder druk. Ik zie het zwaar in op dat bord.

15:30

Bij Ben is de zaak nog steeds gewonnen, maar hij mist wel wat kansen. Pionnen worden doorgeschoven waar slaan de betere optie is om te slaan en ook de kans om gewoon de loper van zijn tegenstander te pakken wordt niet gepakt.

Ben speelt te snel terwijl het nodige rekenwerk gedaan moet worden. Thomas heeft remise aangeboden maar tegenstander Martijn London gaat het nog even proberen. Ron staat nog steeds iets minder qua stelling en Mathieu heeft een positioneel plusje te pakken maar zit nog in het vroege middenspel.

15:45

Eén van de eerder gememoreerde pionnen op het bord bij Arnout is slachtoffer geworden van zijn slechte positie en is nu verorberd. Pionnetje voorsprong dus.

15:35

Nog drie zetten verder en Frank London geeft op. Dus en derhalve 1-0 voor ons. We hebben het nodig aangezien ik Jan-Willem voorlopig op een nul zet en ook bij Fred moet ik het eerst zien gebeuren maar tot dusver heeft zijn tegenstander nog geen gat in de verdediging van Fred kunnen vinden.

15:45

Eén van de eerder gememoreerde pionnen bij Arnout op het bord is slachtoffer geworden en opgepeuzeld door onze suber-sub. En als er één pion over de dam is ...

16:00

Hoezo Fred knokt voor remise? Hij Wint! Mooie kleine combinatie levert hem een vereffening op van de stelling en de tegenstander is dermate van slag dat hij mat in twee mist.

Het daarna aangeboden remise-aanbod op het eerste bord wordt tot grote verbazing van Jan en mijzelf aangenomen. Thomas zit inmiddels onder druk en zal moeten vechten voor remise. Jan-Willem staat verloren.

16:15

Thomas heeft een kwaliteitsoffer in de aanbieding geslingerd, wordt deze aangenomen dan zit de stelling definitief op slot. Maar Martijn London weet dat dat eigenlijk niet mag. Hij mag gaan puzzelen op een andere oplossing.

Arnout nu ook remise laten aanbieden omdat zijn bord de meeste risico's in zich heeft. Mathieu nog steeds met de beste stelling van de nu resterende borden. Thomas mist ook iets en zal verliezen vermoed ik.

Bij Ron zijn de dijken ook doorgebroken en zal moeten gaan berusten op in een verlies.

16:45

Ook bij Mathieu gaat het onverwacht mis? Of is het geniaal? De eindstand zal niet in ons voordeel zijn valt te vrezen.

17:10

Ron en Thomas geven gelijktijdig op.

17:30

Mathieu leeft nog en krijgt heel misschien nog wel counterkansjes. Jan-Willem heeft gecapituleerd en dus staan we achter.

17:50

Mathieu krijgt langzaamaan meer ruimte en het lijkt erop dat de tegenstander van Mathieu slechts speelt op remise. We houden dus hoop.

18:06

De tegenstander van Mathieu ziet dingen die niemand anders ziet. Hij offert zijn dame tegen toren en loper. De zaal is perplex. Gaat de 4-4 dus alsnog komen? Zal Mathieu voor de derde maal op rij de held worden? Kan die pion van de tegenstander niet alsnog doorlopen? Mist iedereen de winst voor wit? Zijn wij allemaal starnakel gek?

18:20

De 4-4 is gekomen! Mathieu inderdaad voor de derde maal op rij DE HELD! De Pion liep niet door! Niemand mist de winst voor Wit! Wij zijn NIET starnakel gek geworden!