Dubbele derby aangezien ook ASV 1 op bezoek is bij Ruud Jansen en co. De opstellingen volgen zo direct. Het verslag zal zeer beperkt zijn zolang ik ook de keuken en bar moet bemannen.

De Toren 2 (1867) - ASV 4 (1894) -
1 (z) Jan Puyman (1974) - Martin Weijsenfeld (1897) 0 - 1
2 Thomas van Nispenrode (1989) - Désiré Fassaert (1868) ½ - ½
3 Rein Visee (1838) - Gerben Hendriks (1896) ½ - ½
4 Mathieu Roskam (1896) - Ivo van der Gouw (1874) 1 - 0
5 Ben McNab (1834) - Siert Huizinga (1873) 1 - 0
6 Ron Engelen (1872) - Ruud Wille (1866) ½ - ½
7 Jan-Willem van Willigen (1813) - Paul Tulfer (1819) 0 - 1
8 Fred Beumer (1773) - Murat Duman (1854) 0 - 1

14:15

Wat korte vermeldingen:

Aan het achtste bord heeft Fred de beuk erin gegooid. Paardoffer aan de koningkant. Fred bood daarbij ook remise aan maar dit werd door de uit Amsterdam komen fietsen Murat niet aangenomen. Een aantal zetten verder zal hij hier nog met weemoed aan terugdenken. Fred staat duidelijk beter.

Aan het derde bord overzag Rein wat en mocht vervolgens in zijn handjes knijpen dat zijn tegenstander de direct winnende zet ook niet zag. Wat blijft is een moeilijke stelling voor ons Reintje en een behoorlijke achterstand in tijd.

Jan-Willem mist wat in de opening en staat ronduit slecht.

Ook bij het andere Toren 2 is het nog 0-0

15:00

Na mijn verkapte roep om hulp in de keuken komt de familie Vastenhout in actie en bij deze hebben we in Marco een dijk van een barman! Dank! Bij Rein blijft het aanmodderen, Jan-Willem komt ook niet los uit zijn stelling en Fred staat aanzienlijk beter dan zijn tegenstander. Stuk tegen twee pionnen (achter) maar wel een mooie aanval en Murat zit zwaar in de denktank.

Mathieu lijkt positioneel een plusje te pakken. Thomas heeft een mooie stelling opgebouwd waarbij de afruil richting eindspel in zijn voordeel lijkt te zijn. Jan Puyman heeft zijn tegenstander een centrumpion afhandig gemaakt en staat ook goed. Bij Ron is alles nog behoorlijk in evenwicht hoewel Ron het initiatief nu wel naar zich toe heeft getrokken.

Over Ben begin ik mij wel zorgen te maken. Diens tegenstander Siert Huizinga heeft inmiddels wel een paar mooie lijnen geopend en voert de druk behoorlijk op.

Andere team nog 0-0 maar daar ziet het er slecht uit voor onze mannen.

15:30

Rein biedt remise aan en tot mijn verbazing wordt dit aangenomen. Komt onze man dus goed weg.

15:40

Ron's tegenstander Ruud biedt remise en daar de stelling niet uitnodigt tot doorschaken accepteren we. Bij Fred lijken de zaken wat dood te bloeden en zal het nog stevig doorschaken gaan worden voor onze man.

Jan Puyman is aan het doorrommelen en zal een poging tot winst gaan doen. Die hebben we eigenlijk wel nodig gezien de komende verliespartij van Jan-Willem van Willigen.

16:15

Het gaat spannend worden. Bij Jan is sprake van een miniem plusje op het bord maar weinig tijd meer op de klok. Op bord 2 is de stelling licht in ons voordeel en de klok nog meer. Désiré moet nog 7 zetten doen in 3½ minuut. Ivo van der Gouw bood remise aan aan Mathieu maar die moest weigeren. Ben staat behoorlijk klem op het bord maar zijn tegenstander weet tot dusver nog geen duidelijk voordeel uit die situatie te halen. Bij Jan-Willem is het hopeloos aan het worden en op het laatste bord is Fred nu aan het vechten voor zijn laatste kans. Het voordeel is verdwenen en Murat begint kansen te ruiken.

16:30

En helaas heeft Murat gelijk een winnende voortzetting gevonden. Fred moet buigen. Helaas, na een voortvarende opening en mooie aanval strandt toch het schip.

Thomas mist een zet en daar is de winst ineens zeer ver verwijderd. Positief bekeken lijkt Ben wat ruimte te krijgen en wellicht zien we daar weer een lichtpuntje en ook Jan-Willem lijkt langzaamaan uit zijn wak te klimmen.

16:50

Mathieu wint. Damewinst bleek genoeg :-)

17:00

Jan P door zijn vlag. En daar was zeker niet op gerekend! Ben lijkt inmiddels wel gewonnen te staan. Bij Thomas is de winstweg me een raadsel maar hij zal hem moeten vinden aangezien een remise bij Jan-Willem nog ver weg is.

17:30

Ben wint op knappe wijze. Bij Thomas is het nog steed remise-achtig. Bij Jan-Willem ging het bijna mis. Jan-Willem zag wat over het hoofd en tegenstander Paul Tulfer had hier direct van kunnen profiteren maar mist deze kans. Het remise-aanbod van Jan-Willem wordt helaas afgewezen. Als Paul Tulfer het correct blijft spelen blijft het wel gewonnen voor hem.

17:45

Thomas ziet inmiddels helemaal geen winstkansen meer en bij Jan-Willem is het slechts hopen op een blinde vlek bij de tegenstander. En anders is het over en uit.

18:15

Terwijl Jan-Willem doorzwoegt en Paul toch echt telkens voor de moeilijkste manier lijkt te kiezen, besluit Thomas tot de al verwachte remise. Gaat Paul Tulfer toch de winst nog vinden? Of?

18:45

Over en Uit. Aan de semi-correspondentieschaakpartij is eindelijk een einde gekomen. Jan-Willem heeft gevochten als een leeuw maar capituleert.