Zaterdagochtend 09.45 waren we al aanwezig in het Lorentz Kenniscentrum. Naast het ASV vierkampentoernooi stond de finaledag van de OSBO Cup op het programma.

Huub Blom verzorgde de loting, we werden gekoppeld aan Wageningen 2. Da's geen makkelijke tegenstander, maar dat kun je ook niet verwachten als je in de halve finale bent aangeland. We waren al lang blij dat we Denk & Zet ontliepen.

Doordat teamcaptain Jeroen Kruiver er niet bij kon zijn wegens vakantie, mocht ik de gelegenheidscaptain zijn. Ik had bedacht dat ik 's ochtends niet zou spelen, 's middags zouden we wel verder kijken.

Als opstelling toverde ik uit de hoge hoed:

Bord 1 : Sebas Beumer

Bord 2 : Thomas van Nispenrode

Bord 3 : Mathieu Roskam

Bord 4 : Ron Engelen

Dat leverde dus:

De Toren 2 1956 - Wageningen 2 1964
1. Sebas Beumer (z) 2039 - Cees van de Waerdt 1939
2. Thomas van Nispenrode 1992 - Clemens de Vos 1967
3. Mathieu Roskam 1911 - Jef Verwoert 1998
4. Ron Engelen 1881 - Robin van Leerdam 1951

Na een half uurtje spelen had Ron Engelen al een stelling bereikt die richting remise ging, vrijwel alle zware stukken waren reeds van het bord verdwenen. Sebas had een kwaliteit moeten geven om zijn stelling gezond te houden, geen prettig begin van de partij. Thomas begon echter aan de opbouw van een fraaie aanval. Mathieu had ook reeds de nodige stukken afgeruild en leek ook richting remise te gaan.

Na 2 uur spelen heeft Ron een remisestelling bereikt (ieder 6 pionnen en ongelijke lopers). Zijn tegenstander denkt er anders over en er wordt dus verder gespeeld. Bij Mathieu lijkt het ook steeds meer richting remise te gaan.

Thomas moet het nauwkeurig spelen om zijn winstkansen te behouden, want zijn tegenstander heeft ook aanvalskansen.

Sebas gaat vrolijk verder en lijkt niet onder de indruk van zijn achterstand qua materiaal.

Even later heeft Ron de remise binnen. Thomas lijkt het niet goed te spelen en komt in een remise-eindspel terecht. Da's jammer, want Mathieu lijkt voor de 3e remise te gaan zorgen en Sebas staat nog altijd een kwaliteit achter.

Thomas komt niet verder dan remise en ik geef Mathieu opdracht door te spelen. Een overwinning forceren is de opdracht, al is de stelling daar niet echt geschikt voor. Met een waarschijnlijke nederlaag van Sebas hebben we geen keus, we moeten proberen een 2-2 binnen te halen.

Mathieu gaat er goed voor zitten en werkt aan een strijdplan, hij krijgt zowaar wat mogelijkheden. Dan komt de verrassing. Sebas heeft een mooie aanval geplaatst en zijn tegenstander moet wel de kwaliteit terug geven om niet mat gezet te worden. Daarna gaat Sebas over tot een eeuwig schaak dreiging en de 3e remise is een feit. Mathieu heeft inmiddels een voordeeltje gepakt en haalt de overwinning binnen.

We vloeren Wageningen, op naar de finale!!!

De Toren 2 1956 - Wageningen 2 1964 2½-1½
1. Sebas Beumer (z) 2039 - Cees van de Waerdt 1939 ½-½
2. Thomas van Nispenrode 1992 - Clemens de Vos 1967 ½-½
3. Mathieu Roskam 1911 - Jef Verwoert 1998 1-0
4. Ron Engelen 1881 - Robin van Leerdam 1951 ½-½

Nadat Denk & Zet nipt wint van ZSG weten we wie de tegenstander die middag zal zijn. Niet echt een verrassing, Denk & Zet is veruit het sterkste team.

Eerst even ontspannen met een geweldige lunch, geregeld door de gastheren van ASV.

En om 15.00 uur vol aan de bak in de finale.

Thomas vond het niet erg om vervangen te worden, hij zat niet lekker te schaken. Ik zet mezelf maar tegen Fedde Tolman, daar lijkt toch geen kruid tegen gewassen. Gewoon proberen een betonstelling op te bouwen en dan hopen op een remise. We zijn nogal de underdog, dat zie je wel aan de ratingverschillen:

Denk en Zet 2064- De Toren 2 1917
1. Fedde Tolman 2140 - Ben McNab 1836
2. Muharem Mujkanovic 2031 - Sebas Beumer 2039
3. Johan Redeker 2074 - Mathieu Roskam 1911
4. Rijk Pieter Hofstede 2010 - Ron Engelen 1881

Al binnen een half uurtje haalt Ron een remise binnen tegen Rijk Pieter, verbazing alom over dat snelle resultaat. Mijn betonstelling tegen Fedde lijkt gemaakt van slecht beton en stort als een kaartenhuis ineen. Denk & Zet dus op 1.5-0.5 voorsprong.

Sebas heeft echter zijn trukendoos opengetrokken en begint langzaamaan zijn tegenstander weg te spelen. Mathieu heeft een gelijkopgaande stelling, maar wel met leuke mogelijkheden voor beide spelers.

Huub Blom heeft ons inmiddels gemeld dat we volgend jaar in de KNSB beker mogen spelen, omdat Denk & Zet toch al landelijk gaat spelen na hun kampioenschap in de promotieklasse.

Sebas geeft even gas en zijn tegenstander vecht wanhopig verder. Een kansloze missie, Sebas schakelt nog een tandje bij en Muharem kan opgeven.

Mathieu krijgt een kwaliteit aangeboden en dat lijkt veilig te accepteren. Johan zal daarna wel een aanval krijgen met Dame, Toren en Paard maar de omstanders denken dat Mathieu dit wellicht kan pareren. Zou Mathieu kunnen winnen en de OSBO Cup naar De Toren kunnen halen?

Helaas, Mathieu kan geen uitweg vinden uit de aanval van Johan. We verliezen nipt maar mogen trots zijn op deze prima prestatie. Een puike prestatie ter afsluiting van het seizoen. Misschien hebben we volgend jaar meer kans, met de afwezigheid van Denk & Zet.

Denk en Zet 2064- De Toren 2 1917 2½-1½
1. Fedde Tolman 2140 - Ben McNab 1836 1-0
2. Muharem Mujkanovic 2031 - Sebas Beumer 2039 0-1
3. Johan Redeker 2074 - Mathieu Roskam 1911 1-0
4. Rijk Pieter Hofstede 2010 - Ron Engelen 1881 ½-½

We feliciteren Denk & Zet met de OSBO Cup en nemen nog een trofee voor de 2e plaats in ontvangst.

Daarna vertrekken we richting Moortgat voor nog meer biertjes, een hapje en een Champions League finale.