Na wat aanloopmoeilijkheden liet TOREN 3 zich van z’n beste zijde zien.

Zutphen verleende overigens volop medewerking, zie bijv. het volgende miniatuurtje waarin Ron Engelen al vlot aan het langste eind trok: 1. e4,e6 ; 2. d4,d5 ; 3. Ld3,c5 ; 4. exd5,Dxd5 ; 5. Pc3,Dxg2 (??) ; 6. Le4,Dxh1 ; 7. Lxh1 1-0. Daarmee het bewijs leverende dat de pion op g2 ook vergiftigd is…

Martijn van Blitterswijk maakte een verdienstelijk debuut in de PromotieKlasse. Met wit hield hij de zwarte draak in toom en met iets meer geduld had hij de winst in het eindspel naar zich toe kunnen trekken. Nu ontsnapte zwart met eeuwig schaak. Desalniettemin veelbelovend.

Pijnlijk was opnieuw het optreden van Renze Post. Geen schim meer van vroeger. Voor zijn verdiensten verlenen we ‘m aan ’t eind van het seizoen een transfervrije status.

Rein Visée kon zich lekker uitleven in een voor zwart gunstige BenOni. Op ’t moment dat routinier Jan Kalkwijk zich terugvocht, verslapte Rein een beetje. Nadat de stelling in evenwicht was geraakt, werd na overleg tot remise besloten.

Vlak voor de tijdscontrole kreeg T3 de helpende hand toegestoken. Vanuit een Colle-systeem bij Kloppers-Teunissen ontstond een enorme zaadpartij. Niet de in tijdnood verkerende Teunissen gleed uit, maar uitgerekend degene met een comfortabele kleine 10 minuten voor z’n 40ste zet… Vlag!

Jan Willem van Willigen kon in eerste instantie z’n draai niet vinden. Tegenstander Sahakian offerde op de damevleugel een stuk voor 2 pionnen met het idee zelf aan een opmars te beginnen. Juist op tijd richtte Jan Willem zich op de Koningsvleugel. In de tijdnoodfase sloeg onze man genadeloos toe.

Ben McNab roepen we maar uit tot matchwinnaar. Na alle tegenslag ook een keer leuk voor ‘m zo in de schijnwerper te staan. De opening zag er overigens weer niet uit, zo kennen we ‘m, maar richting L vs. P eindspel waren we toch getuige van z’n inzicht. K + P bleken dominant en op techniek werd het punt binnengehaald.

Bij de stand van 5-2 probeerde Kopman Bart in zijn partij tevergeefs de rollen om te draaien. Klaas Hagendijk bleek niet te vermurwen. Alle ellende ontstond vanuit een onschuldig ogend openingetje (1. d4,d5 ; 2. c4,Lf5) die Bart niet secuur behandelde en daar de prijs voor moest betalen.

Op zich een verdiende overwinning en om maar meteen terug te keren in de realiteit, die punten zijn broodnodig, want er dreigt versterkte degradatie nu ASV 3 en SMB 2 vrij kansloos onderaan staan in de landelijke 3de Klasse. De volgende match tegen het onderaanstaande Ede is het van belang om flink tot scoren te komen.

Zutphen  -  TOREN 3
1. Klaas Hagendijk (1876)       -  Bart van Onzen (2018)            1 – 0