Voordat de laatste ronde gespeeld moet worden is duidelijk dat het spannend wordt. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit of we winnen, gelijkspelen of verliezen.

We moeten alleen nog even spieken naar VDS dat niet teveel bordpunten moet halen (wij hebben 2 MP en 4 BP meer). We zijn afhankelijk van hetgeen er landelijk gebeurd, hoeveel teams degraderen er. Zijn dit er drie of minder dan zijn we eigenlijk wel save. En zijn het er meer dan is ofwel De Toren 3 danwel De Toren 2 het bokje. En er zijn liefst zes teams die in de derde Klasse KNSB de degradatie nog moeten afwenden. Tegelijk wordt er ook nog gespeeld om het kampioenschap waar vier teams nog strijden. UVS heeft 13 punten, Bennekom 12 en op het vinkentouw zitten ZSG en PSV/DoDO met beiden 11 punten. UVS speelt tegen ons, PSV/DoDO speelt tegen De Toren 2 en ZSG mag tegen Bennekom. Op voorhand is Bennekom de grote favoriet.

's Ochtends vlak voor vertrek belt Michel T mij op om af te zeggen. Hij is zogezegd "oververhit" geraakt die ochtend. Lekker verhaal natuurlijk. Ofwel ik mag zelf aan de bak. Zat ik niet echt op te wachten omdat ik de dag ervoor weer aan mijn oog geholpen was maar een vervanger regelen zal ook niet makkelijk zijn.

De opstelling: De Toren 3 (1818) - UVS 2 (1900)
z 1. Rein Visée (1859) - R. vd Plassche (2049)
w 2. Ben McNab (1774) - A.Sprinkhuizen (1996)
z 3. Jan Willem van Willigen (1824) - T. Cheung (1966)
w 4. Ron Engelen (1839) - R. vd Spoel (1865)
z 5. Niels Matser (1746) - K. Wüstefelt (1852)
w 6. Mathieu Roskam (1900) - C. Verstegen (1860)
z 7. Renze Post (1881) - L. Hofman (1800)
w 8. Jeroen Kruiver (1726) - M. de Kruyf (1813)

De wedstrijd bij ons is nauwelijks spannend te noemen. Op een aantal borden staan we snel minder. Renze heeft een mooie aanval die lijkt door te slaan maar een kleine misrekening kost een paard en snel erna de partij. Kort erna meldt Mathieu zich met een remise aanbod. Zijn stelling nodigt ook niet tot verder spelen, maar Mathieu gaat eerst in de afwachtstand. Bij mijzelf gaat het ergens in de opening fout hetgeen leidt tot pionverlies. Jan Willem staat in het middenspel ook minder en biedt remise aan dat geweigerd wordt. Niels heeft het ook moeilijk. Met een schuin oog op VDS dat inmiddels 2-1 achterstaat laat ik ook Rein en nogmaals Jan Willem remise aanbieden. Beiden worden geaccepteerd. Anderhalf bordpunt is binnen en met nog een halfje erbij houden we VDS achter ons.

Niels staat lange tijd min of meer gelijk en ook hier wordt remise aangeboden. Tegenstander Wüstefelt gaat echter verder. Ben speelt samen met Ron een goede partij. Ron komt eigenlijk als enige ook beter te staan maar besluit dit voordeel toch maar terug in te leveren hetgeen direct resulteert in een remise aanbod dat geaccepteerd wordt. VDS houden we aldus achter ons. Uit den lande wordt gemeld dat ASV 2 gewonnen heeft en zich hiermee handhaaft. Nog twee van dit soort goede berichten en we handhaven ons in de Promotieklasse.

Een blik op de andere borden laat een aantal verrassingen zien die zich aandienen. ASV 4 lijkt verrassend klop te krijgen van het reeds gedegradeerde Zutphen en Ede staat inmiddels met 3-2 voor tegen VDS. Maar de meest verrassende tussenstand is die tussen ZSG en Bennekom waar ZSG brutaal met 2½-½ voor staat. PSV/DoDO heeft inmiddels een 3-1 voorsprong genomen tegen De Toren 2 dat uit moet kijken dat het niet tegen een grote nederlaag gaat aanlopen. Van Pallas komt ook positief bericht binnen. Zij handhaven zich en dus hebben we nog slechts 1 handhaver nodig om onszelf te handhaven. Als u begrijpt wat ik bedoel. Met het afsluiten van de tijdnoodfase besluit ook ik mijn meerdere te erkennen in Michiel de Kruyf. UVS heeft nu 4 bordpunten en is sowieso gepromoveerd. Ben biedt nog maar eens remise aan hetgeen wordt afgeslagen en kort hierna capituleert onze man. Bij Niels wordt het ook een nul maar niet zonder dat hij zich bijzonder lang verweerd heeft.

Wageningen is de derde OSBO club die zich meldt met goed nieuws. Er kan dus nog een rondje bier besteld worden om te proosten op handhaving. De dag biedt volop surprises: ASV verliest van Zutphen, Ede wint van VDS en ZSG gaat winnen van Bennekom dat daarmee wederom niet promoveert ondanks dat ze toch echt het sterkste team hebben. Na de prijsuitreiking wordt er eerst nog Grieks getafeld om af te sluiten in Arnhem met het hele aanwezige team minus Renze die eerder vertrok aan de pooltafels van House of Billiards. Een gezellig en goed seizoen is ten einde. Als het komende seizoen met dezelfde inzet wordt ingegaan is het zomaar mogelijk dat we ons wederom handhaven.

TOREN 3 - UVS 2
1. Rein Visée (1870)              - Ruud van de Plassche (2049)      ½ – ½