SMB 2 - Toren 3

Vooruit gespeeld op 3 december an vandaag beeindigd met een gemengd gevoel. Maar 4-4 is weer een punt.

Catheleijne  en Martijn mochten op vrijdagavond hun wedstrijden voor T3 vooruit spelen. Dit betekende een apart klaslokaal terwijl het Pepernotentoernooi bezig was, toch wel enigszins rumoerig.  In ieder geval waren de twee tegenstanders danig onder de indruk van het aantal schakers wat in het Olympus aanwezig was. Het ging vandaag om bord 4 Catheleijne  en bord  5 Martijn.

Catheleijne  en haar tegenstander hadden binnen no time 10 zetten gedaan en was de partij ontdaan van de dames. Wit heeft meer ruimte en zwart Catheleijne  een iets betere ontwikkeling. Martijn begon wat rustiger en koos na zet 10 voor de aanval.

Na een uurtje staat Martijn flink onder druk en dreigen er een flink aantal combinaties. Catheleijne  dreigt een pion te verliezen wat voor wit direct een ver vooruitgeschoven vrijpion betekent.

Inmiddels heeft Catheleijne  een kwal  gewonnen , helaas wel de loper die het promotieveld van de witte vrijpion zou  kunnen bestrijken. Martijn staat nog steeds onder druk, welke beetje bij beetje wordt opgevoerd. Catheleijne  heeft de promotie moeten toestaan en heeft haar toren moeten geven, het is nu een paard achter met de meeste pionnen nog op het bord. Bij Martijn zien de aanvalskansen van zijn tegenstander er inmiddels steeds dreigender uit, maar voorlopig keept Martijn nog goed.

Bij Martijn zijn nu de kruitdampen opgetrokken maar is de strijd nog in volle gang. Martijn dacht zelfs dat hij een stuk ging winnen. Toen dat niet zo bleek te zijn werd remise overeengekomen, goed gedaan Martijn!  Catheleijne  verliest nog een pion waardoor er wederom een vrijpion voor wit op het bod staat en Catheleijne  geeft dan ook op.

Tussenstand SMB2-T3  1,5-0,5

Dick bedankt voor de ondersteuning en het mooie stukje.

Geen spetterende openingen komt Marcella melden. Van een Caro Kahn tegen wordt zij niet vrolijk.Maar we zijn bezig en we gaan ervoor.  Pas een half uur onder weg dus nog niet veel te melden. Althans, wat is Jorick aan het doen de dame en paarden zijn er al af. Dit is erg onJoricks want hoe meer stukken hoe meer combinaties en druk. Er is blijkbaar een telefoon afgegaan, wat voor enige onrust zorgt. Gelukkig niet bij onze borden maar bij SMB 1 of hun tegenstander. Goed de bord indeling

1. Fabio
  2. Mees
  3. Jorick
  4. Catheleijne
  5.  Martijn
  6. Sjoerd
  7. Marcella
  8. Iris

13:58 uur

Er komt iemand bezweet aanrennen, rood hoofd en buiten adem, maar op tijd. Als hij zijn tassen niet had weggegooid was hij te laat geweest. De tassen zijn nog teruggevonden.
Toch maar even kijken.

Bij Jorick is er ook nog een loper af, een mindere pionnen stelling maar zijn loper staat beter en hij heeft de open lijn, maar ik wordt er niet vrolijk van. Bij Sjoerd is er ook al het een en ander van het bord af. Erg onSjoerds, maar hij loopt zelfverzekerd rond. Blijven er nog vier borden over  waar nog niet veel van te zeggen valt. Volle borden met moeilijk te doorgronden stellingen.

14:30 uur

Jorick heeft verloren, helaas, maar zoals hijzelf aangaf, hij had het afruilen niet moeten doen en de rokade was twijfelachtig.  Maar Iris heeft een mooie zet gedaan. Ik weet niet of deze winnend is maar het is een mooi stukoffer met veel dreiging. En dat na die zware partij van gisteren. Even goed blijven kijken.

Jorick’s visie:
Fabio staat goed mede door de dubbele torens, die gaat winnen.
Mees heeft nog een gesloten stelling, waarbij zijn tegenstander misschien mogelijkheden om de partij open te breken.
Sjoerd staat redelijk gelijk. Hij heeft een open lijn maar de tegenstander heeft een opgerukte pion, wat is sterker?
Marcella is in de aanval en staat goed, dat biedt perspectief.
Bij Iris gaat het goed. Ze heeft het initiatief genomen en dat wordt beloond.
Mees krijgt wat meer initiatief

15:15 uur.

Rondje langs de borden gedaan met Jorick. En hier volgen de stemmen..
Iris staat twee pionnen voor en valt een loper aan en heeft een betere stelling.Marcella gebruikt veel tijd, staat een kwal voor maar een toren heeft wat weinig bewegingsruimte, haar aanval is wel stuk weg. Er is nog geen open lijn, we hebben goede verwachtingen.
Sjoerd probeert de stelling wat verder open te krijgen nog niet slaan op c4, nog even wachten en dan…
Mees staat goed, hier is nog wel veel mogelijk.
Fabio staat een pion voor, blijft de vraag of het genoeg is. Ach we zullen het zien.

15:45 uur

Fabio heeft gewonnen, keurig afgespeeld dat iets makkelijker werd gemaakt door het afruilen van de stukken. Helaas heeft Iris een foutje gemaakt. Ze dag een kwaliteit te winnen maar kreeg een aftrekschaak waarmee ze haar dame verloor.  Ze staat nu een dame tegen een toren en drie pionnen.  Dat wordt een moeilijke opgave en hoeveel veerkracht heeft ze nog. De tegenstander van Mees is in zijn stelling gekomen, dus van vooruit spelen moet er weer een stap terug worden gedaan. Sjoerd en Marcella gaan nog steeds voor de winst.

We zijn een uur verder.

Iris heeft het niet kunnen bolwerken. Nog even doorgespeeld om te kijken of het nog kon maar ze had geen kans. Blijft die hele mooie paard zet over om van te smullen en een goede instelling ne de fout.  Fabio geeft aan dat een remise er nog in zit nu de tegenstander van Mees minder scherp is, wat, ja let ik even niet op, in remise eindigt. Dus Marcella en Sjoerd moeten winnen en dat is mogelijk.

17:00 uur

Er wordt volop geanalyseerd.   Marcella heeft gewonnen en nu mag Sjoerd gaan zweten. Hij staat een pion voor, hij kan het!

18:00 uur

Het is een kwestie van geduld rustig wachten op de dag dat heel Holland .............
Niet dat de partij van Sjoerd saai is, maar het is nog maar één pot en die gaat erg rustig aan.
Maar we zitten hier toch wel op zijn overwinning te wachten. Af en toe even kijken en veel vluggeren met of zonder praatje. Kom op Sjoerd je kan het!

18:30 uur

4-4, Het duurde even maar nu is het zo ver. Had er meer in gezeten?

Ach misschien. De ene keer valt het goed de andere keer wat minder.

Jullie teamcaptain.  {jcomments on}