Slecht spelen en toch winnen.
Met de hakken over de sloot.
We kunnen alleen maar groeien.

Er zijn vele manieren om een slechte wedstrijd positief te zien. Maar goed we mochten aantreden tegen Koningswaal in Beuningen. Het hek zit op slot dus er dan maar overheen, wat op de heenweg goed lukt. Fabio, Justin, Marcella en Martijn mogen de eer van Toren 3 verdedigen. De opstelling kost wat tijd, want de spelers worden steeds mondiger en op schaakgebied heb ik ze niets meer te vertellen. Gelukkig staat er een tafelvoetbalspel op de school, daar zullen ze nog wel even moeten oefenen..... Het slechte weer zorgt er voor dat Martijn iets later komt.

We zijn begonnen. Het speltempo ligt redelijk hoog, maar te vroeg om er wat van te zeggen, maar ik heb er vertrouwen in. om half negen heeft Martijn een pion voor, oei hij let even niet op en daar gaat zijn loper, dus twee pionnen tegen een paard. Marcella staat een pion achter, al mag ik dat van haar niet zeggen omdat het een offer is of zoals ze het zelf zegt: "Ik stond een pawn achter na 16. Dxb7 volgens Erik, maar na 16.  ..  Pxd5 staat het materieel weer gelijk". Gelukkkig staan Justin en Fabio nog gelijk. Marcella heeft gelijk want opeens staat ze een pion voor. Ik had wel iets gezegd over de beuk er in,maar dat had ik van Marcella niet echt verwacht.

21:10 Wat Martijn achter staat staat Fabio voor. Marcella gaat het eind spel in en heeft ondertussen nog een pion meegesnoept. Justins damevleugel is na een lange rokade opengebroken. Het ziet er nog niet goed uit. Marcella staat drie pionnen voor, dat lijkt me het eerste punt. De tegenstander van Martijn heeft een vreemd stukoffer gebracht, het geeft wel wat druk maar de stand is weer gelijk. Justin staat een kwal achter en Fabio gaat een kwal winnen over een paar zetten. Onverwachtte wendingen, het lot van een teamlijder. Let je even niet op en op bord 1 is het voorbij, twee torens voor was te veel en dat terwijl ik dacht dat Marcella voor het eerste punt zou zorgen.

Het staat 2-0 want Marcella heeft gewonnen. Drie aaneengesloten pionnen waren niet te stoppen. Het is kwart over tien en Martijn denkt heel hard na, Fabio heeft de oplossing, het kan dus nog.

..... Hier neemt Marcella de verslaglegging over, want de teamleider heeft het te druk met het volgen van de partijen en zelf af en toe wat te spelen....

21:45
Martijn heeft de oplossing niet gevonden, maar de tegenstander speelt het ook niet goed en materieel gezien staat het weer gelijk. Justin is ook nog bezig, hij staat een kwaliteit achter maar heeft net f5 gespeeld. Pionnenstructuur: Wit h4,g5,f5,e5 Zwart h5,g6,f7,e6 Dus naar mijn idee geeft hij gewoon een pawn weg, maar aangezien de tegenstander er behoorlijk lang over nadenkt zal ik qel weer iets gemist hebben. Dit wordt een lange avond.

21:49
Martijn heeft nu een interessant eindspel op het bord. Geen idee wat dat gaat worden, leuke partij in ieder geval. Justins tegenstander denkt wel erg lang na en heeft nog maar 22 minuten, waarin hij zijn plusje om kan zetten in winst, maar Justin heeft 56 minuten om te verdedigen....

22:01
De tegenstander bvan Martijn heeft nu 2 verbonden vrijpionnen, uberhaupt een pion meer. De pionnen staan al op de derde en 4e rij. Gaat Martijn dit nog redden? Bij Justin is er niet veel veranderd. De tegenstander heeft besloten sde pion niet te pakken. Hoe die partij af gaat lopen weet ik niet. Justin staat nog steeds paard tegen toren achter, maar de stelling is gesloten en het paard kan niet geslagen worden. door de loper, verkeerde kleur. Dus de stelling blijft nog wel even zoals die is. Fabio doet ondertussen debiel. Hij heeft mijn Ipod gejat, oortjes er uit getrokken en verwcht vervolgens dat dat ding geen geluid maakt, niet dus.

23:09
De tegenstander van Martijn 'denkt ook niet na' hoor ik zijn teamgenoten zeggen. 1 van zijn gebonden vrijpionnen is er af. Met nog 2 minuten op de klok voor Martijn en nog 50 voor zijn tegenstander knokt Martijn voor de remise! Martijn heeft inmiddels remise aangeboden hetgeen afgwezen is.

23:25
Martijn nog 1:16 op de klok, tegenstander ruim 3 kwartier, maar boekt geen progressie. Fabio 'wat is die gast aan het doen? Niet veel maar de klok tikt wel door.

23:30
Met 11 sec op de klok slaat Martijn de laatste pion van zijn tegenstander, waarna hij remise kan claimen (toren en koning vs toren en koning) en dus ook doet. 2½, ½ staat het nu voor ons. Op naar de volgende ronde.
----- Teamleider
Martijn geeft aan dat het bagger was, wat volgens mij nog een positieve uitleg is, maar hij brengt ons wel de winst! Wel mooi om te zien hoe hij in tijdnood zijn tegenstander bezig houdt en geen slechte zetten doet. Ook de claim was erg alert.
----- Einde

23:35
Martijn peert 'm. Fabi en ik liggen hier helemmal dubbel. Martijns partij was echt geniaal xD. Teamgenoten: 'Sjonge je had wel 1000 manieren om te winnen'
----- Fabio
Haha, xD, Nieuw in het eindspel, die helemaal aan het eind van het bord actief staat, helemaal naar je eigen laatste rij terug was tekenend...
----- Teamleider
Het is altijd lastig als je niet weet hoe je moet winnen en daardoor meer naar de klok van je tegenstander kijkt dan naar winst mogelijkheden.

23:50
Justin is nog steeds bezig, dat wordt nog vluggeren zoals het er nu uitziet.

23:59
Bij Justins partij is het nu snelschaken voor zijn tegenstander(Justin een paar minuten meer) Fabio zingt op de WC xD geniaal. Erik: 'Hij heeft de verkeerde carriere gekozen. Maar nu terug naar de partij. Justin heeft enigszins compensatie. Zijn tegenstander is aan het verdedigen, maar staat overigens wel een pion voor.

00:05
Met het snelschaken gaat het mis, de achterstand en zwaktes zijn dan meestal fataal en zo ook nu helaas.

Met niet al te sterk spel uiteindelijk wel gewonnen. Nog even snel meehelpen en dan weer terug naar huis, ver weg uit Beuningen, het dorp met straatnamen als 'Voet'

Adios Mars

Ps.

Pas op voor dat hekje Fabio