Vrijdagavond 2 december speelden 3 borden vooruit.

Dit was op verzoek van Schaakstad die op 9 december niet het hele team op de been kon brengen. Toren 3 kwam het ook goed uit dat er drie partijen vooruit gespeeld werden. Nu kunnen 2 spelers volgende week naar het kerstgala op school en de 3e naar een verjaardag. Iris Roelofs (1690) speelde op bord 1 tegen Theo Vischedijk (1832). Iris speelde een goede partij en was gelijkwaardig aan Theo. Iris stond vaak iets beter echter Iris kon niet doordrukken om de genade klap te geven. Uiteindelijk werd het remise doordat 3 keer dezelfde stelling op het bord was gekomen. Wanneer een van beide spelers wat anders zou hebben gezet had dit waarschijnlijk betekend dat deze speler zou verliezen. Beide spelers namen hierin dan ook geen risico, wat ook logisch is. Goed gespeeld Iris.

Raimond Vastenhout (1727) nam bord 5 voor zijn rekening en speelde tegen Shorish Maroof (1673). Deze partij ging lang gelijk op. Raimond kreeg na 1 uur spelen een remise aanbod, deze mocht hij niet aannemen. Raimond kwam meer dan 30 minuten achter in tijd. Doordat hij in tijdnood kwam ging hij alles of niks spelen. Het werd helaas niks omdat Raimond 2 stukken weggaf en hierdoor kansloos verloor. In de slotfase van de partij had Raimond nog 40 seconden en Shorish nog 3 minuten.

Onze laatste speler Erik Duijm (1690) nam plaats achter bord 6.  Erik nam het op tegen Jan den Besten (1830). Waar Iris en Raimond met zwart aantraden mocht Erik het met wit gaan proberen. Door de rustige aanpak van Erik leverde hem dit een betere stelling op. Hoe verder de partij vorderde des te beter Erik kwam te staan. In het eindspel had Erik 2 vrijpionnen die hij vervolgens ook weer weg gaf. Maar Erik blijft Erik en vocht zich weer terug naar een winst gevende stelling. Nu had Erik 1 vrijpion en een toren en Jan had alleen nog een toren. Helaas voor Erik was zijn grootste tegenstander de tijd. Erik kon de partij helaas niet winnend afsluiten omdat hij met nog 15 seconden op de klok zijn pion weg gaf. Deze partij eindigde ook in een remise. Hier geldt ook dat Erik een goede partij heeft gespeeld.

De tussenstand is dus 2-1 voor Schaakstad 4. Met een beetje geluk had de stand ook andersom kunnen wezen. Nu moeten we het maar goed gaan maken volgende week. Wanneer de andere 5 spelers aantreden tegen Schaakstad 4.