Vooraf gezien moest dit wel  een interessante wedstrijd kunnen worden. Beide teams spelen in de 1e klasse, maar beide teams speelden niet in hun sterkste samenstelling.

startHet begon al goed, want ’s ochtends kreeg ik nog een afmelding en had geen tijd om daar iets mee te doen. Gelukkig delen Marco en ik het teamleiderschap en na een sms’je + mailtje kreeg ik uiteindelijk om 17:15 uur van Marco het bericht dat we compleet waren. Geen van overige 4 teamleden kon, maar gelukkig kon Frank van Hoorn wel invallen en waren we dus compleet.

Opstelling:
Bord 1: Martin van Weijsenfeld (1880) – Jorick Laan (1832)
Bord 2: Ruud Verhoef (1742) – Iris Roelofs (1672)
Bord 3: Rene van Alfen (1808) – Raimond Vastenhout (1651)
Bord 4: Albert Marks (1765) – Frank van Hoorn (1549)

Gezien de ratings zou dit een ongelijke strijd moeten worden, maar wij hebben een aantal spelers die duidelijk meer rating zouden moeten hebben, dan ze nu hebben.

irisIris was het eerste klaar. Ze rokkeerde vanuit de opening lang en ging met haar pionnen in de aanval op de Koningsvleugel. Het leek erg veelbelovend, maar haar tegenstander kon de aanval pareren en offeren leek haar te riskant. Na iets meer dan 1,5 uur werd hier remise overeengekomen, nadat ze dit netjes aan Marco gevraagd had of ze het mocht aannemen.

frankOp dat moment stond Jorick duidelijk iets minder, maar Raimond en Frank stonden lekker. Vooral Frank liet zien heel goed mee te kunnen op dit nivo. Hij verkreeg vanuit de opening een ijzersterk paard op d5. Die hield in zijn eentje 2 lopers in bedwang. Hij haalde vervolgens rustig steeds meer stukken erbij en voerde de druk steeds hoger op. Uiteindelijk maakte de tegenstander, volgens eigen zeggen, een foutje en kon Frank een stuk winnen. Zijn tegenstander gaf vervolgens gelijk op.

raimondRaimond stond nog steeds lekker, maar het zag er toch ook wel erg remiseachtig uit. Zijn tegenstander bood dan ook remise aan, maar die mocht hij niet aannemen, gezien de stand op Jorick zijn bord. Op dat moment zag het er namelijk voor Jorick helemaal niet goed uit, dus we hielden al ernstig rekening met een 2-2 uitslag, waarna er gesnelschaakt zou moeten worden. Als dat ook op 2-2 zou eindigen, dan vervalt de uitslag van bord 4 en dat zou betekenen dat we zouden verliezen. Dus Raimond wist wat hij moest doen en kon een tijdje later in een Toreneindspel komen, wat hem goed ligt.

Ondertussen had Jorick de kans gekregen om zijn stukken weer actief te krijgen. Hij stond weliswaar een kwaliteit en een pion achter, maar hij zal nooit opgeven in zo’n stelling.

bord1  bord3
 Stelling bord 1  Stelling bord 3

jorickUiteindelijk werden in de laatste paar minuten de partijen beslist. Zowel Raimond als Jorick stonden 9 tegen 2 minuten voor in tijd en wij stonden 1,5-0,5 voor in bordpunten. Raimond won vervolgens een pion en kon daarna de Torens gedwongen afruilen, waarna hij met 5 tegen 4 pionnen (waarvan een verbonden vrijpion) voor kwam te staan. Met nog 36 seconden op de klok geloofde zijn tegenstander het wel en gaf op. 2,5 - 0,5 voorsprong, dus de winst was binnen.

Bij Jorick was het nog spannender, want Jorick moest zelfs in de laatste seconden een stuk geven om niet mat te gaan. De partij eindigde vervolgens in -0.00 seconden voor zijn tegenstander tegen 0.00 seconden voor Jorick. Zijn tegenstander wist zeker dat hij verloren had, maar Marco wist zeker dat het remise was. Pas nadat we André de Groot erbij hadden gehaald, werd beslist dat de partij inderdaad remise was, omdat Jorick niet geclaimed had. Gelukkig had hij dat niet gedaan, want dat was ook een onterechte uitslag geweest.

einde slot
De laatste minuten:
Frank schrijft bij Jorick en Iris bij Raimond. Echte teamwork.
0.00  -0.00 op de klok en wat nu??
De verbijstering

We konden uiteindelijk met een mooie 3-1 overwinning naar huis gaan en dat was zeker ook ten verdienste van de goede inval beurt van Frank. Nogmaals bedankt daarvoor.

TL Frank Laan