Hoewel ze gevochten hebben tot het uiterste, mocht het niet baten tegen de favoriet van klasse 1A. De 6-2 nederlaag kwam hard aan, maar er waren zeker lichtpuntjes.

Vooraf gezien zou het een kansloze missie moeten zijn. De gemiddelde rating van Pallas 2 ligt 250 punten hoger dan dat van ons team. Beide teams waren compleet en dat betekende dat ook Pallas 2 in hun sterkste opstelling waren gekomen.

Het begon al goed deze avond, want hoewel we ruim op tijd waren vertrokken, bleek de locatie onvindbaar. I.p.v. de standaard locatie in Deventer (in wijkcentrum de Schalm) moesten we bij recreatiepark Bussloo in het thuishonk van de golfclub Pitch&Putt zijn. Na een kwartier rondgereden te hebben kon ik de teamleider van Pallas 2 bereiken, maar die was ook zoekende. Bleek dat Pitch&Putt op het terrein van Bussloo achter de slagbomen lag. Gelukkig konden we dit doorbellen aan alle spelers en precies 19:30 uur was iedereen binnen. Nog even een korte teambespreking gehouden en toen vollop de beuk erin.

De opstelling was als volgt:

Toren 3j

Severijnen,M.E.(Marion)
1912

Blitterswijk van,M.(Martijn)

Onze oneven borden hadden wit.

Na de opening stonden Vincent, Jorick, Iris, Raimond en Yassine iets slechter. Catheleijne lijkt iets beter te staan en bij Martijn lijkt alles in evenwicht.

Vincent heeft de hele partij net iets minder gestaan, maar kwam toch uit op een eindspel met beiden 2 Toren en 3 pionnen. Helaas had hij minder tijd en heowel hij een vrijpion had, bleek juist daardoor dat zij Koning minder veilig stond en dat brak hem op. Op zich een prachtig gevecht wat hij dus maar nipt heeft verloren. Een hele prestatie tegen een speler van dat kaliber.

Jorick speelde weer eens zijn scherpste variant van het Frans. Zijn tegenstander wist een variant op het bord te toveren die Jorick nog maar één keer eerder had gespeeld. Hij kwam daardoor al snel minder te staan dan zijn tegenstander. Door wat onnauwkeurig spel van zijn tegenstander kwam Jorick echter terug en had zelfs een klein plusje. Helaas mocht dat toch niet baten, want de druk werd steeds groter en net toen hij dacht met een truck nog wat tegenspel te krijgen, kwam zijn tegenstander massal binnenvallen en wist Jorick mat te zetten. Al met al ook prima gestreden, maar 430 ratingpunten verschil maken natuurlijk wel uit.

Iris speelde een prima partij. Stond ze na de opening iets minder, ik vond haar later in de partij gewoon goed staan. Helaas spendeerde ze wel massa's aan tijd hiervoor en dat brak haar op. Met nog 7 minuten tegen 45 minuten werd de druk wel heel erg hoog en kon ze het niet meer bolwerken. Jammer dat ze er geen extra tijd bijkreeg, want dan had ik nog wel eens willen zien wie er zou hebben gewonnen.

Catheleijne is de laatste tijd verschrikkelijk goed bezig. Na 3 rondes nog steeds alle gewonnen en ook op het weekendtoernooi van het Tata Steel Chess Tournament wist ze alle partijen te winnen. Die gaat straks een reuzesprong maken op de nieuwe ratinglijst. Ook nu speelde ze weer heel degelijk. Goed uit de opening komen en haar kansen afwachten, terwijl ze ligt aanvallend bleef spelen. In de eindfase sloeg ze genadeloos toe en pakte opnieuwe de volle winst! geweldige prestatie tegen een tegenstander met een rating van 1988!

Raimond merkte gelijk al uit de opening dat hij een echte openingskenner tegenover zich had. Hij kwam daar niet goed uit en kreeg gelijk al een enorme druk op zijn stelling te verduren, zonder dat hij de kans kreeg om daar onderuit te komen. Hij vocht nog heel lang door, maar dat mocht niet baten. Goed partij tegen een tegenstander die net een maatje te groot voor hem was. Dan merk je toch dat een goede openingskennis heel belangrijk is om verder te komen, want ook Jorick werd na de analyse met snelschaakpartijtjes tegen Raimond zijn tegenstander vrijwel alle keren van het bord geveegd.

Erik leek het beste uit de opening te komen. Op een gegeven moment dachten we dat hij een stuk kon winnen door een penning, maar later vertelde hij dat als hij de penning had gemaakt, hij mat gezet had geworden. Dat uitrekenen kostte hem echter wel bijna een half uur tijd en dat brak hem op in de eindfase. Eerst verloor hij een stuk en met nog minder dan 2 minuten op de klok kon hij geen enkele aanvallende zet meer doen en gaf op.

Yassine speelde gewoon een goed partij. Na de opening leek het iets minder, maar even later leek de partij toch weer helemaal in balans te zijn. Wel waren er zondaig veel stukken al van het bord, dat een remise niet mogelijk meer leek. En dat bleek ook. Door een enorme tijdnood van de tegenstander (7 minuten tegen 1 uur en 7 minuten voor Yassine) werden er nog diverse stukken afgeruild en bleef een eindspel over met beiden een Toren en Yassine 3 pionnen, waarvan 1 een dubbelpion (op de b-lijn) en een doorgeschoven pion op de d-lijn. Het werd nog even spannend, want Yassine verloor nog zijn d-pion, maar de tijdnood van de tegenstander en het rustige spelen van Yassine bracht hem toch de overwinning op.

Martijn was uitermate gemotiveerd om deze keer te winnen. Hij kreeg als tegenstander de wat zieke Marion, maar die bleek, ondanks het ziek zijn, ook uitermate gemotiveerd te zijn om te winnen. De partij bleef heel lang in balans en het leek erop dat, nadat alles dichtgeschoven was, er geen doorkomen meer mogelijk was. Ik heb niet gezien wat er precies gebeurd is, maar op een gegeven moment zag ik dat Martijn een stuk geofferd had tegen 2 pionnen om binnen te kunnen vallen op de Koninsgvleugel. Helaas kon hij niet genoeg stukken bij de aanval betrekken en dat kostte hem uiteindelijk de partij, omdat de stukken van Marion ook gebruik kon maken van de opening in haar stelling om Martijn zijn Koningsvleugel aan te vallen. Later vertelde Marion me, dat hij het offer wel most doen, omdat ze anders ook binnegevallen was.

Al met al hebben alle spelers geochten voor wat ze waard waren en hoewel de uitslag 6-2 verlies groot lijkt, had ik niet het idee dat we heel veel minder waren. Dus we vergeten gewoon dit resultaat en richten ons nog op de resterende 3 wedstrijden die te winnen moeten zijn.

TC Frank