Vol goede moed begon afgelopen vrijdagavond het Toren 3j team aan de zware klus om VSG 1 te verslaan. Dat het zwaar zou worden was te verwachten, want de tegenstander heeft een uitgebalanceerd team met vrijwel alleen maar 1800+ spelers en één dikke 1900+ speler.

We hadden gekozen voor een alternatieve opstelling, want tegen Pallas was gebleken dat de bord 1 en 2 speler zich hadden voorbereid op Jorick en Vincent. Gedurende de avond hoorden we dat ook VSG 1 dat had geaan. We hadden ze dus mooi tuk, want Jorick en Vincent zaten op bord 4 en bord 3. Catheleijne mocht nu het team voorgaan op bord 1 en Iris deed dit op bord 2. Zij had daardoor helaas de zwaarste tegenstander.

Opstelling (februari 2012 rating):

1.

1686

Sape Westra

1790

T3_4We begonnen lekker deze avond. Raimond en Catheleijne komen met een pion voorsprong uit de opening. Dat kan natuurlijk als de tegenstander daarmee de aanval heeft, maar dat is bij beiden niet het geval.
Raimond heeft als eerste duidelijk voordeel. In eerste instantie lijkt hij een paard zomaar te kunnen slaan. Dat doet hij echter niet en zijn voordeel lijkt hij daarmee kwijt te zijn. Maar dat is schijn, want even later staat hij weer erg lekker. Het duurt nog wel even, maar verderop in de partij weet hij in een eindspel met zijn Dame tegen de Toren en Loper van de tegenstander. Dat speelt hij keolbloedig uit en we staan met 1-0 voor. In de tussentijd staat Martijn hopeloos achter en ik tel de 0 al voor hem. T3_1Echter Martijn is nooit zomaar overwonnen. Hij vecht zich terug en weet zelfs zijn verloren stand om te buigen in een stuk voorsprong. Echter zijn Koning staat wel akelig kaal. Wat er nu precies mis ging weet ik niet, maar om niet mat te gaan verliest hij even later zijn Toren en daarmee ook gelijk de partij. In de tussentijd hadden Erik (remise) en Yassine (winst) ons op een lekkere voorsrping gebracht. Erik door een partij die eigenlijk nooit uit balans is geweest, dus de remise was de juiset uitslag. Yassine was weer beresterk bezig. Hij wist met een mooie afruil een stuk te winnen en daarmee gelijk de partij.

T3_2Het stond toen 2,5-1,5 en op de andere borden was er nog geen vuitlje aan de lucht. Behalve de tijdsdruk, want die was zwaar in het nadeel van ons. Bijna iedereen liep 20 minuten achter op de tegenstander. Dat gold trouwens ook voor Raimond, Martijn en Erik. Alleen Yassine had juist 20 minuten voorsprong, maar dat zijn we van hem gewend Glimlach.

En toen ging het mis, Jorick leek een goed aanval op te zetten, maar verslikte zich in zijn tegenstander. Die nam de aanval over en wist een stuk te winnen. Jorick weet echter nooit van opgeven, zolang hij nog stukken heeft om het de tegenstander moeilijk te maken. Echter de tijdsdruk werd groter en groter en Jorick moest in een nederlaag berusten.

T3_3Vincent had de strijd even daarvoor ook moeten staken. Ook bij hem werd hij langzaam weggedrongen door 2 verbonden vrij-pionnen die uiteindelijk niet meer te stoppen waren. Iris ging door haar tijd, maar kon toen al niet zo heel veel meer doen. Gezien de sterkte van haar tegenstander heeft ze toch prima weerstand geboden.
Uiteindelijk lag alle druk bij Catheleijne. Ze zat even daarvoor nog heel goed in de partij toen ze zo maar eens tuk wegblunderde. Ze gaf de strijd niet op, maar dit was onbegonnen werk. Ze kreeg nog wel alle steun van de rest van het team, maar ook zij moest in een nederlaag berusten.

De einduitslag van 2,5-5,5 verlies had net zo goed andersom kunnen uitvallen. Ik denk dat onze tijdnood hoorlijk van invloed is geweest op de einduitslag. Dit is iets wat we de volgende wedstrijd echt beter moeten doen. En als dat lukt, dan komen de punten weer vanzelf.