De opdracht was duidelijk. Alleen met winst zouden we er zeker van zijn dat we ons zouden kunnen handhaven in de 1e klasse. Met onderaan het verslag de video-impressie.

Remise zou waarschijnlijk ook volstaan, maar daar wilden we het niet van af laten hangen.
De stand bij ingaan van de slotronde was de volgende:

Pallas 2

Meppel 2  9
 Velp  6
 VSG  5
 Toren 3j  4
 Lelystad   4
 Schaakstad 4  4
 Schaakmaat  4

Het was dus ongekend spannend, omdat er in ieder geval 2 teams zouden moeten degraderen. De tussenstand is nog fictief omdat er nog een protest ligt bij de Commissie van Beroep i.v.m. de door Toren 3j verloren wedstrijd tegen Schaakmaat. Dat zou ook nog remise verklaard kunnen worden en dan zou Toren 3j 5 matchpunten hebben en Schaakmaat 3.
We hadden gekozen voor een tactische opstelling en hadden daarvoor Erik en Martijn opgeofferd op bord 1 en 2 (naast nog wat wisselingen om zo veel mogelijk kans op punten te maken). Echter vrijdagochtend meldde Martijn zich ziek. Gelukkig vonden we in Frank van Hoorn een prima vervanger en hij moest op bord 2 spelen.

De opstelling werd als volgt:
Bord 1: Erik
Bord 2: Frank
Bord 3: Catheleijne
Bord 4: Raimond
Bord 5: Jorick
Bord 6: Vincent
Bord 7: Yassine
Bord 8: Iris

De wedstrijd was uitermate spannend. De openingen waren allemaal redelijk rustig, alleen bij Jorick sloeg gelijk al de vlam in de pan. Hij koos voor een Franse variant met een Paard-offer, waarvoor hij een enorme aanval terugkreeg. Hij kwam met een grijns op zijn gezicht melden dat hij die variant voor de training van Herman Grooten had moeten voorbereiden en hij had er het volste vertrouwen in dat deze zeer aanvallende tactiek goed zou uitpakken. Niemand zag dat trouwens verder (?).
Maar inderdaad bleek dat, hoewel zijn tegenstander zich uitstekend verdedigde, het de juiste tactiek was, want Jorick pakte het eerste punt voor ons (1-0). Helaas kon, volgens verwachting, Erik het niet bolwerken tegen zijn tegenstander. Dat was absoluut geen schande, want hij stond helemaal niet verkeerd. Het ging pas fout toen hij de dreiging van de 2 Paarden van de tegenstander had onderschat. Daarna was het echter snel afgelopen (1-1).

Tot onze grote verbazing had Frank meer dan prima tegenspel. Hij had bewust zijn partij rustig opgebouwd om positioneel eerst alles op orde te brengen. Volgens zijn zeggen gaf de tegenstander een stuk weg, maar ik denk dat hij dat gewoon goed heeft afgedwongen. Zijn tegenstander spartelde nog even tegen, want hij had wel 2 pionnen tegen het stuk van Frank en die 2 pionnen waren onderdeel van 3 aaneengesloten pionnen waarvan 2 vrijpionnen. Levensgevaarlijk dus en niet te onderschatten. Maar ook dat loste Frank uitstekend op en toen er afruil van de Toren dreigde met winst van één van de 3  aaneengesloten pionnen gaf de tegenstander op. Met dit punt hadden we totaal geen rekening gehouden, maar gaf hoop op een goed afloop. Tussenstand: 2-1.

Volgende partij die afliep was die van Raimond. Hij kwam niet helemaal lekker uit de opening, maar op zich leek er nog niets aan de hand. Pas toen de tegenstander vervelend zijn stelling inkwam, werd het  erg lastig voor hem. Even dacht ik nog dat hij een mooie tegenaanval kon plaatsen en dat de stand op bord weer gelijk werd, maar dat bleek toch niet het geval en even later kon Raimond opgeven. De stand was toen weer gelijk.

Yassine zijn partij was een hele vreemde. Ten eerste stond hij op tijdachterstand! Ten tweede liep de partij helemaal niet lekker. Hij kwam zelf op 2 pionnen achterstand. Hij heeft de competitie wel eens eerder achter gestaan, maar trok in het eindspel toch telkens de partij naar zich toe. Maar dat was vaak ook omdat zijn tegenstander heel vaak in enorme tijdnood zat. Deze avond liet Yassine echter zien dat hij dit truukje ook kon zonder tijdnood van de tegenstander. Door op het juiste moment afruil af te dwingen, pakte hij een pion terug en creeërde voor zichzelf een vrijpion. De tegenstander moest daarvoor zijn laatste stuk (de Loper) geven en toen had Yassine met nog een vrijpion en een Loper die de 2 vrijpionnen van de tegenstander kon tegenhouden geen moeite om de partij te gaan winnen. De tegenstander zag dit echter ook en gaf op. En toen was het 3-2 en met 3 partijen die nog gespeeld werden: Catheleijne, Vincent en Iris.

Catheleijne was ondertussen in remise-achtige eindstelling gekomen en vroeg of ze remise mocht aannemen. In eerste instantie mocht ze die nog niet aannemen, maar even later stonden de andere 2 borden wel zodanig lekker zag ze, dat ze even later remise met haar tegenstander overeenkwam. Stand: 3,5-2,5.

Alle druk lag toen bij Vincent en Iris. Onze twee spelers die normaal gesproken moeite hebben met hun tijdsindeling. Maar in dit geval viel dit gelukkig mee, want Vincent stond gelijk in tijd (beiden 11 minuten) en Iris stond zelfs 4 minuten voor in tijd (13 tegen 9 minuten). Omdat duidelijk was dat beide de andere teams Schaakstad ging winnen van Schaakmaat en Velp minimaal remise ging maken tegen Lelystad, was remise voldoende om veilig te zijn.
Vincent bood vervolgens remise aan (stond weliswaar 2 pionnen voor, maar er stond nog behoorlijk wat materiaal op het bord en om de partij naar zich toetrekken zou hij risico’s in deze tijdnoodfase moeten nemen). Deze werd aangenomen en met de stand 4-3 waren we veilig.

Zoals we vaker voorgekomen is deze competitie zat Iris als laatste te spelen. Het materiaal was verder gelijk en hoewel er dreiging zat in de aanval van de tegenstander, was het duidelijk dat hij te weinig materiaal had om echt gevaarlijk te zijn (of beter gezegd, Iris had gewoon haar stukken precies goed staan). Na nog wat stukken heen en weer geschoven te hebben, geloofde haar tegenstander het wel en werd ook hier remise opgetekend en daarmee hadden we een verdiende 4,5-3,5 overwinning afgedwongen en waren we niet meer afhankelijk van de uitspraak van de Commissie van Beroep.

Al met al een puike teamprestatie die al begon op de heenweg toen gezamenlijk bij McDonalds gegeten hebben (duidelijk dat dit ‘fast'-food een goede invloed had op de snelheid van spelen van ons team, want niemand is in tijdsproblemen gekomen!).

Al met al hebben we als team een prima prestatie geleverd dit seizoen. Daarvoor dank aan alle spelers. Gewonnen van de nummer 2 en 3 en zelfde 4e geworden. Dat had nog hoger kunnen uitvallen als we gewoon de partijen tegen de lager geëindigde teams gewoon hadden gewonnen. Maar volgend jaar zit Pallas 2 er niet meer bij (is gepromoveerd) en dan gaan gewoon voor het kampioenschap!

Speciale vermelding voor Yassine. Hij werd topscorder van klasse 1A met 6,5 uit 7!

Verder nog alle ouders bedankt die steeds mee wilden rijden, waardoor we soms zelfs met 5 ouders (waarvan er 2 teamcaptain waren) ons team konden supporteren.
TC Frank (& Marco)

Eindstand 1e klasse 1A