De kop is er vanaf. De eerste ronde in de promotieklasse is gespeeld. Toren 3 moest naar Putten om tegen PSV/DoDo te spelen.

Vol goede moed vertrokken we uit Arnhem en Veenendaal om in deze eerste ronde te laten zien dat we met dit nieuwe jeugd/volwassenen combi-team thuis horen in de Promotieklasse, ondanks dat we als team de laagste gemiddelde rating hebben. Jan Willem kon helaas niet, maar met Frank van Hoorn hadden we een prima vervanger.

Afspraak was om al om 12:30 uur te verzamelen om toen ik met Jorick om iets voor half één aankwam bleken Karl en Frank er al te zijn. Even later kwam Marco aan met Iris en Raimond. Het wachten was op Fred en Niels.

Als teamcaptain had ik van alles goed voorbereid, behalve de bordvolgorde, want als team met de laagste gemiddeld rating zouden we misschien meer kans maken met een tactische opstelling.  Gelukkig was iedereen het daarmee eens en ter plekke werd de opstelling bepaald.

Raimond bood zich spontaan aan om als kop-van-jut te dienen, want nog maar een paar dagen geleden had hij een verstandkies laten trekken en hij zat nog onder de paracetamol en ibuprofen en volgens eigen zeggen kon hij vandaag van iedereen verliezen (ja, dat krijg je als je je ‘verstandkies’ laten trekken, nu maar hopen dat het tijdelijk weg is Knipogen).

Dus Raimond op bord 1 en de rest van de opstelling volgde vrij snel:
Bord 1: Raimond Vastenhout
Bord 2: Jorick Laan
Bord 3: Ron Engelen
Bord 4: Frank van Hoorn
Bord 5: Karl Denys
Bord 6: Fred Beumer
Bord 7: Iris Roelofs
Bord 8: Niels Matser

Om 12:50 uur kwamen uiteindelijk toch nog Fred en Niels aan. Fred had volgens eigen zeggen Niels de toeristische route getoond en die was toch wat minder snel dan vooraf gepland. Dat ze op de borden 6 en 8 terecht waren gekomen had natuurlijk niets te maken met hun late aankomst.De wedstrijd begon klokslag 13:00 uur en toen bleek dat de tegenstander flink gehavend aan de wedstrijd begin. Hun bord 2, 3 en 8 speler waren afwezig en waren vervangen door lager geplaatste spelers. Dat bood kansen!

Het eerste punt bracht Frank binnen. Hij speelde zijn tegenstanderheel  gelijkmatig weg. Weer een perfecte invalbeurt van Frank! Jammer dat dit zijn enige zaterdag was dat hij kon spelen, anders had hij zeker een basisplaats in dit team gehad.

Helaas was het een minuut later al weer 1-1, want Niels was, na wat ongelukkig uit de opening gekomen te zijn, langzaam van het bord geschoven.

Niet zo heel veel later liet Iris het volgende punt voor ons noteren door na een gelijkwaardige opening, de aanval te kiezen die ze netjes afronde. 2-1 voor ons.

Marco en ik rekenden ons al rijk, want Fred had een enorme tijdsvoorsprong in een gelijkwaardige stelling, Raimond stond zowaar nog steeds gelijkwaardig, Karl stond gewoon lekker, Ron stond op winst en Jorick stond op ……..nou ja, daar was weer eens niets van te zeggen, want hij had weer eens zijn, inmiddels door mij ongedoopte, zelfmoord opening op het bord gekregen, maar stond zowaar, na een foutje van zijn tegenstander een pion voor. We dachten 4,5-3,5 of misschien wel 5-3 voor ons, wat toch een stunt zou zijn.

Helaas, Raimond heeft een geweldige partij gespeeld, maar de druk werd hem uiteindelijk te groot. Dat kostte hem een stuk en even later de partij. Grote klasse Raimond en jammer dat je niet meer kreeg. Tussenstand 2-2.

Vanuit het niets leek de 3-2 te vallen. Een klein foutje in de tijdnoodfase van de tegenstander van Jorick kostte hem zijn Dame en gaf hij gelijk op.

Dat was veel belovend, want Ron zou gaan winnen. Het was alleen nog even afwachten hoe lang hij ervoor nodig zou hebben. En inderdaad, niet veel later was het 4 – 2.

Nu speelden alleen Karl en Fred nog. Fred zijn tegenstander was zijn tijdnoodfase beter doorgekomen dan wenselijk was, want hij hield er een kwaliteit aan over. Fred bleef dapper vechten, maar het was uiteindelijk niet voldoende: 4 – 3.

Karl had ondertussen ergens een black-out gehad, want, toen hij net even wat te drinken was halen, vroeg ik hem hoe hij zijn Toren had kunnen verliezen. Het antwoord van hem was, 'nee hoor, ik sta slechts een kwaliteit tegen pion achter'.
Ik begon al ernstig aan mijzelf te twijfelen. Dat ik niet van hun kaliber ben is mij duidelijk, maar dat ik de stelling zo verkeerd inschatte....

Even later kwam Karl terug met de opmerking: ‘Verhip, je hebt gelijk! Ik ben een Toren kwijt? Ik heb blijkbaar ergens een blackout gehad’. Misschien had ik het hem beter niet kunnen vragen bedacht ik me achteraf. Leerpuntje voor mijzelf!

Karl kwam nog wel terug in de partij door een stuk terug te winnen, maar het eindspel van 2 Torens tegen Toren/Paard was helaas niet te houden.

Eindresultaat dus 4 – 4. Beter dan we vooraf hadden verwacht, maar er had misschien nog meer in gezeten.
Al met al een puike prestatie van dit combi-team. Er zit in ieder geval nog veel meer in, dus we gaan de volgende ronde tegen PION 2 gewoon voor de volle winst.

Nog even de einduitslag:

Bord 1: Ewoud ’t Jong (2073)       - Raimond Vastenhout (1631)   1 - 0