In een tropisch warm Olympus mag Toren 3 vanavond aantreden in de KNSB-beker. Een plaats die we vorig jaar verdiend hebben, doordat Toren 2 de finale van de OSBO-cup wist te halen.

Met een tegenstander uit de landelijke 3e klasse F, De Drie Torens uit Tilburg, zou het een zware avond worden.

De Toren Arnhem   - De Drie Torens
1 Ron Engelen 1855 - Wilbert Kocken 2125
2 Jorick Laan 1860 - Huub Leemans 2012
3 Jan Willem van Willigen 1781 - Joost van den Bighelaar 1964
4 Raimond Vastenhout 1631 - Rick van Loy 1944
Ron Jorick  Jan_Willem  Raimond

Een pittige tegenstander, kijkend naar het ratingverschil.

Na een half uur strijd heeft Ron (door een gunstige loting met wit) een mooie aanval geplaatst. Op de overige borden zijn slechts enkele pionnen verdwenen en zijn gelijkopgaande standen te noteren.

We zijn een uur onderweg, Ron en zijn tegenstander delen elkaar speldenprikjes uit, nog weinig zinnigs over de stelling te zeggen. Jorick heeft kort gerokeerd. Pluspunt is een open f-lijn, minpunt lijkt me zijn h-pion. Die laatste staat inmiddels op h4. Jan Willem heeft zijn lichte stukken centraal geplaatst en lijkt een solide stelling op te bouwen. Raimond heeft met zwart zelfs meer ruimte dan zijn tegenstander en lijkt het initiatief iets naar zich toe te trekken.

Team_122.00 uur

Dit gaat in ieder geval geen walk-over worden voor "De Drie Torens". JW metselt vakkundig een dichte stellingsmuur. Raimond heeft zijn torens gedubbeld op de vrije lijn en heeft voorlopig alle mogelijke tegenaanvallen onder controle. Jorick heeft nog steeds een zwakke h-pion maar verder lijkt ook daar weinig aan de hand. Tja, en Ron, ik durf voorzichtig te voorspellen dat onze kopman kansen heeft. Hij is scherp en aanvallend vandaag, dus dat belooft nog wat.

En terwijl huisfotografe Monique zorgt voor de foto's voor dit verslag, opent Ron een vlammende aanval. Zijn tegenstander mag in de denktank...

22.30 uur .... en komt met een matcombinatie. Die hadden we allemaal niet zien aankomen. Ron krijgt een torenoffer tegen (met schaak) dat hij gedwongen moet nemen met zijn koning. Daarna volgt een schaak met de dame en een mat-in-één komt daar achteraan. Helaas...

Tussenstand 0-1.

22.45 uur

Jan Willem lijkt onderweg naar een degelijke remise, ook Jorick heeft een gelijkopgaande stelling. Raimond lijkt een centrumpion te gaan verliezen. Het lijkt erop dat we uitgeschakeld gaan worden, maar we strijden verder vol goede moed.

23.00 uur

Raimond heeft nu 2 pionnen achterstand en zijn stelling staat op instorten. Jorick metselt zijn muurtje langzaam verder dicht, al is zijn centrumpion erg zwak. JW gaat nog altijd richting een remise.

23:15 uur

Jorick trekt ten aanval. Na eerst middels een loperruil de witte dame weg te lokken, brengt hij nu zijn beide torens in stelling. Raimond vecht dapper door (en zo hoort het ook, het is een bekerwedstrijd dus opgeven kennen we niet)

Jorick heeft zelfs een mooie torenzet in petto die hem een dameruil, torenruil en daarna pionwinst oplevert. Erg knap gespeeld.

Met prima positiespel krijgt Jorick vrijpionnen op de a- en h-lijn en dat is teveel voor zijn tegenstander om te verdedigen met slechts 1 toren. De 1-1 is een feit!! Nooit gedacht dat die h-pion nog belangrijk zou worden :)

Raimond moet na bijna 4 uur zware strijd toch zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander, zeker geen schande tegen dik 300 ratingpunten méér. We staan 1-2 achter en JW lijkt niet verder te kunnen komen dan een remise. Zijn tegenstander heeft echter weinig tijd, dus JW gaat verder.

0.00 uur

JW maakt een klein foutje in het eindspel, waardoor zijn eventuele winstkansen weg zijn. Hij moet berusten in remise.

Eindstand 1.5-2.5