Al weer meer dan een week geleden moest Toren 3 uitspelen tegen Voorst. Een onverwacht grote nederlaag was het resultaat.

Vol goede moed werd er vanuit Arnhem en Veenendaal vertrokken richting het pittoreske Voorst. Ik neem tenminste aan dat het pittoresk was, want veel hebben we er niet van gezien. We kwamen met regen aan en dat bleef zo’n beetje de hele dag doorgaan. Helaas voor onze rokers onder ons, want die moesten naar buiten en zonder afdakje was dat geen pretje. Voorst was met een gemiddelde rating van 112 punten per bord hoger dan die van ons, absoluut favoriet, maar tot nu toe hebben wij ook onze tegenstanders flink verrast, dus ik ging ervan uit dat het een heet middagje zou worden.

Het zaaltje was gezellig, maar met name in het begin best wel frisjes. Degene die aan het raam zaten, zaten ook het dichts bij verwarming, dus die hadden het snel weer warm. Helaas voor Ron zat hij en ver van het raam en het dichtst bij de deur (elke keer als de deur opging tochtte het). Daarnaast was hij ook nog eens één van de rokers en mocht hij af en toe in de motregen buiten staan. Hij gaf echter geen krimp. Als kopman deed hij wat er gedaan moest worden en pakte na een degelijke partij, waar de balans nooit naar één van beiden zijden uitsloeg, een mooie remise.

Jorick deed het op bord 2 wat dat betreft minder. Ook hij had tot nu toe een 100% score, maar vergaloppeerde zich volledig in zijn tegenstander. Uit de opening kwam hij met een pion voorsprong, maar dat bleek een bewust offer te zijn. Jorick zijn Dame is nooit meer veilig geweest en uiteindelijk moest hij hem afruilen wat als gevolg een compleet geruïneerde koningsstelling opleverde. Zijn pionnen vielen als bosjes en van 1 pion voor staat hij er al gauw 1 achter. Niet veel later valt er ook nog een stuk voor een pion. Opgeven kent hij echter niet en zeker niet zo vroeg in de partij wat mentaal voor de andere spelers hard zal aankomen. Hij kan later zelfs toch nog iets terugkomen leek het, maar dat was slechts optisch. Het materiaal is weliswaar weer gelijk, maar zijn stelling is kansloos. Even later valt moet hij dan ook opgeven.

Op bord 3 heeft Jan Willem het vandaag het lastigst. Zijn tegenstander is Rudy Bloemhard (rating 2004). Nu is Jan Willem een hele stugge verdediger, dus ik had de partij nog niet zomaar als verloren beschouwd. Jan Willem hield het ook als één van de laatste vol. Er was lange tijd niets aan de hand, maar hij had ook zelf niets voor de aanval. Het was zogezegd bidden en hopen dat zijn tegenstander er niet doorheen zou komen. Helaas viel Jan Willem zijn vlag als laatste van alle partijen zo vlak voor 17:00 uur. Het was eenooie partij, waar hij te weinig voor gekregen heeft.

Iris zat op bord 4 en had daar helaas voor haar Sven Pronk tegenover zich. Sven is een hele degelijke tegenstander die tegen veel hogere tegenstander zijn puntjes meepakt, maar ze tegen lagere tegenstander juist wel eens wil laten liggen. Vandaag had hij daar echter weinig zin in en, hoewel het heel lang gelijk omging verloor ook Iris.

Bij Karl op bord 5 keek ik al niet echt ervan op dat hij uit de opening een pion achterstond. Hij krijgt er altijd mooie dreigingen voor terug, maar die moet je wel weten te verzilveren. Het leek erop dat hij dat al snel ging doen, maar zijn tegenstander was niet van plan mee te helpen. Net als Jorick wilde hij niet de eerste zijn die zijn vlag om moest leggen. Het was echter onvermijdelijk, want Karl bleef rustig aandringen en tegen 17:00 uur pakte hij het punt. Mooie overwinning.

Raimond had een prachtige middag. Zijn tegenstander bleek een 1900+ speler te zijn. Vanuit de opening moest hij stug verdedigen, maar kwam nooit echt in de problemen. In het eindspel leek hij zelfs de partij op fraaie wijze naar zich toe te kunnen trekken. Maar een klein foutje werd met beide handen door zijn tegenstander aangegrepen en zo kon deze nog in een remise-eindspel belanden (wat het uiteindelijk ook werd). Puike partij!

Op bord 7 had Niels het ook niet eenvoudig. Een 1876-speler was iets te veel van het goede. Waar hij met rapid vriend en vijand af en toe verrast, blijkt dit veel lastiger te zijn bij de langere partijen. Vanuit de opening kwam hij al een pion achter en waar dit bij Karl normaal lijkt te zijn, dacht ik niet dat dit volgens zijn plan ging. De hele partij heeft Niels flink in de verdediging gestaan en de tijdcontrole haalde hij ook maar net. Tegen die tijd vond ik zijn stelling er al niet meer jofel bijstaan en een kwartiertje later bleek dat ook het geval, want toen moest hij zijn vlag strijken.

Fred had op bord 8 een gelijkwaardige tegenstander. Zijn partij werd degelijk opgezet en beiden zijn nooit echt in de problemen geweest. Ze waren het hier al snel over eens en tegen 15:35 werd bij hun de vrede getekend.

Al met al een 5,5 – 2,5 verlies. Dat winst erg lastig zou worden hadden we wel verwacht, maar deze uitslag kwam toch wel hard aan. Volgende ronde spelen we echter weer thuis samen met Toren/VSV1 en Toren/VSV2 in de Biblioservice Gelderland. Dan gaat het vast beter, omdat we natuurlijk weer veel supporters kunnen gaan verwachten!!!!