Zaterdag 15/12 moesten we onze meten met de koploper van de promotieklasse. Wageningen 2 was met een gemiddelde rating van 1933 ruim favoriet tegen ons team met een gemiddelde rating 1761. Toch werd het ongekend spannend!

In de gezellige accommodatie Vredehorst in Wageningen speelden afgelopen zaterdag zowel Wageningen 1, 2 als 3 thuis. 52 schakers gingen voluit de aan de bak en, aangezien Wageningen 3 ook in de promotieklasse speelt (en onze volgende tegenstander is), was ook hun confrontatie met Bennekom interessant om naar te kijken.

Ons team kwam rustig  uit de startblokken en na ruim 1,5 uur spelen staat het op alle borgen nog gelijkwaardig. Alleen Iris heeft veel tijd moeten spenderen aan de opening en staat nu ruim in tijd achter.

Tegen 15:15 uur begint er het één en ander te gebeuren op de borden. Iris dreigt een pion te gaan verliezen. Fred fluisterde me in dat hij de avond ervoor nog internettraining van Petra Schuurman had gehad en dat hij leuke tips had gehad om voluit in de aanval te gaan. Als ik even later op zijn bord kijk moet het toch ergens mis zijn gegaan. Zijn commentaar was dat hij net in de aanval ging, toen zijn tegenstander de aanval overnam. Hij zal alle zeilen moeten bijzetten! Zowel Niels en Raimond staan echter, wonder boven wonder, best wel lekker. Hun tegenstanders hebben geen enkel aangrijpingspunt voor de aanval en dat moet frustrerend voor hun zijn, gezien het ratingverschil (255 bij Niels en zelfs 392 bij Raimond). Ron is echter een pion kwijtgeraakt. De stelling lijkt echter wel houdbaar en het is aan Ron wel vertrouwd om terug te komen. Karl staat ondertussen behoorlijk onder druk, maar volgens hemzelf is er niets aan de hand. Jan Willen heeft ondertussen een solide stelling opgebouwd. Echter bij Jorick staat het bord al weer flink op zijn kop. Hij heeft 2 pionnen geofferd, om een paardenvork op 2 Torens te kunnen plaatsen, die hij even later ook pakt.

Iets na half 4 krijgt Raimond een remiseaanbod. Zijn tegenstander heeft nog ruim 5 minuten voor ca. 20 zetten, maar de stelling zit zodanig potdicht dat hij met wat stukken op en neerschuiven dat waarschijnlijk wel gaat halen. Raimond mag daarom van mij ook het remiseaanbod accepteren, wat gezien het ratingverschil vooraf totaal niet verwacht was. Helaas heeft Iris het niet gered en staan we dus tegen een 1,5-0,5 achterstand te kijken. Genietend van een kopje koffie buiten de speelzaal, snelt Fred ineens langs met de opmerking dat zijn tegenstander met de Koning zijn eigen Toren van het bord heeft afgeslagen (?!?). Welke verstandsverbijstering daarachter zit kan ik me niet voorstellen, maar hij had inderdaad een witte Toren die een stukje donkerder was dan hij zou moeten zijn en daar zal het wel aan gelegen hebben. Na terugplaatsen moest hij echter wel met de Koning een zet doen en dat werd hem fataal. Fred drong met zijn Toren de stelling van zijn tegenstander, pakte 2 pionnen mee en rondde met een fraaie pion-combinatie de zaak af. Boven verwachting was de stand weer gelijk 1,5-1,5.

Karl is onder de druk uitgekomen en heeft een remiseaanbod gekregen. Beide spelers hebben 2 Toren en 2 pionnen en kunnen beiden hun pion-dekking niet opgeven. Hij mag de remise daarom aannemen. Ook op het bord bij Niels wordt tot remise besloten. Stand daarom 2,5 – 2,5. Zou het mogelijk zijn dat we kunnen stunten?

Ondertussen heeft Ron tegen een Toren en Paard (of Loper, dat zag ik zo snel even niet) de Dame kunnen pakken. Qua materiaal rekende ik me al rijk, totdat ik zag dat er een vreselijke mataanval dreigde. Hij moest helaas zijn Dame tegen een Toren ruilen en stond ineens een vol stuk achter. Bij Jan-Willem is er nog steeds niets aan de hand, maar de tijdnoodfase begint daar te spelen. Ook bij Jorick op het bord lijkt de tijdnoodfase aan te breken, maar die lijkt gunstig te zijn voor Jorick (tegenstander heeft nog 1 minuut tegen Jorick 5), maar de stelling is wel enorm lastig en complex.

Net als je denkt dat het nog allemaal goed kan komen, loopt alles fout. Ron haalt het inderdaad niet en verliest, maar op het bord van Jan-Willem is er een hoop commotie ontstaan. Hij doet de 40e zet en op het moment van indrukken van zijn klok, staat deze op -1:00. Zowel de scheidsrechter als hoofdscheidsrechter worden erbij gehaald en die beslissen dat de vlag gevallen is. Daardoor staan we ineens op een 4,5 – 2,5 achterstand. Vlak daarvoor tast Jorick in de tijdnoodfase ook al mis en trapt in een paardenvork, waardoor hij zijn kwaliteit in moet leveren. Op dat bord wordt de tijdnoodfase wel gehaald, maar Jorick staat ineens 2 pionnen achter. Er is echter nog steeds hoop, want naast de 2 pionnen tegen 4 staat er voor beiden nog een Dame op het bord en 2 ongelijke lopers. Na Dame-ruil moet het mogelijk zijn om hier remise uit te halen, maar dan zal hij het enorm secuur moeten spelen. Bijna 2 uur later lukt het hem om de Dames af te ruilen en remise te forceren. Al die tijd hebben zijn teamleden hem ondersteunt door in de buurt van zijn tafel te blijven rondhangen. Een mooi stukje teamwerk.

Einduitslag is dus 5-3 voor Wageningen 2 geworden. Vooraf had ik daarvoor getekend, maar gezien het wedstrijdverloop hadden we meer verdiend. Volgende keer tegen thuis tegen Wageningen 3 gaan revanche nemen!

Einduitslag:

Wageningen 2