Omdat we er niet in geslaagd waren om een speellocatie te vinden voor deze dag (Wageningen wilde persé op zaterdag spelen, onze voorkeur ging uiteraard uit naar een maandagavond), speelden we onze thuiswedstrijd dan maar een keer in Wageningen.

T

Frans Hermans

1797

0

Bij binnenkomst in een voor ons bekende speellocatie bleek de koffie al op ons te wachten, prima geregeld dus!

Een eerste blik op het wedstrijdformulier leerde dat we qua rating zeker de mindere waren. Wageningen 3 is nog zonder puntverlies in OSBO 1A (en dus al kampioen, gefeliciteerd daarmee!!) en speelt volgend jaar dus weer promotieklasse. Wij lijken de omgekeerde weg te gaan bewandelen en zijn nog zonder punten in de promotieklasse. Dan maar proberen een klein succesje in de OSBO Cup te behalen.

Non-playing captain Karl Denys had in goed overleg bovenstaande opstelling uit de hoge hoed getoverd en had er wel vertrouwen in. De loting (aan de bar!) wees uit dat wij wit zouden hebben op bord 1.

Op bord 1 speelde Rik zoals altijd bedachtzaam. Vanaf zet 1 trok hij ten aanval en door een bijzonder leuke tussenzet in een combinatie wist hij een stuk te winnen. Daarna was er geen redding meer mogelijk voor zijn tegenstander. (1-0)

Ben vergiste zich in de zetvolgorde (kort rokeren en dan pas paardzet en dus vooral niet andersom) en dat kostte hem een pion. Door een handigheidje won hij wel een stuk, maar de stelling zag er allesbehalve rooskleurig uit.

Raimond had middels een snelle dameruil gezorgd door een eindspel met TTP tegen TTL. Raimond speelde dat zorgvuldig uit en Marco kon niet anders dan gedwee toezien hoe hij uiteindelijk promotie niet kon voorkomen. (2-0)

We hebben nog een halfje nodig, maar dat gaat zeker niet komen van Ben. Zijn tegenstander speelt uiterst secuur en winst daardoor veel materiaal. Geen redding meer mogelijk. (2-1)

Alle ogen gericht op Fred! Al vanaf het begin heeft Fred de aanval gekozen en in een eindspel met 5p+L tegen 4p + L is Fred aan de goede kant van de pionnentelling. De lopers staan op dezelfde kleur, hetgeen het leven wel makkelijker maakt. De vrijpion van Fred is ook nog eens een handenbindertje, want de tegenstander van Fred moet er met koning en loper naartoe om promotie te voorkomen. Dan is het een koud kunstje voor Fred om met zijn koning naar de andere zijde van het bord te wandelen en daar toe te slaan. De overwinning is binnen (3-1)

We danken Wageningen voor de gastvrijheid en drinken nog een paar biertjes aan de bar. Op naar de volgende ronde!!