De eerste match na de degradatie vorig seizoen is voor Toren 3 goed afgelopen. Tegen De Cirkel 1 uit Ede werd thuis met 5 - 3 gewonnen.

OSBO; klasse 1B; r1; ma 13-okt-2014

De Toren Arnhem 3 - De Cirkel 5 - 3

1. Puyman,J.(Jan) - Slijper,H.T.(Thomas) 1 - 0
 2. Engelen,R.J.H.(Ronald) - Pronk,T.J.(Tom) 1 - 0
 3. Janssen,G.(Gerrit) - Boom,H.(Harold) 0 - 1
 4. Denys,K.F.J.(Karl) - Lange de,J.B.(Johan) 1 - 0
 5. Willigen van,J.W.(Jan Willem) - Zee,B.(Ben) 1 - 0
 6. Vastenhout,R.(Raimond) - Swieten van,J.J.(Jeffrey) ½ - ½
 7. McNab,B.P.(Ben) - Dijk van,G.(Dominic) ½ - ½
 8. Brans,T.(Tom) - Wenning,D.A.(Dick) 0 - 1

Raimond was als eerste klaar, in een gesloten Siciliaan kwam hij gedrukt te staan maar een opportunistische uitval met Dame en Paard zorgde voor verlichting. Toen de vrede werd getekend stond hij eerder beter dan slechter (1/2-1/2).

Jan won een pion in een moeilijke stelling, z'n tegenstander leek een stuk te winnen maar overzag een matwending waardoor hij de Dames moest ruilen. Op slag stond Jan gewonnen (11/2-1/2).

Kort daarna won ook Jan Willem, de witspeler mishandelde de opening waardoor zwart makkelijk spel had. Een mataanval met stukverlies was teveel (21/2-1/2).

Tom speelde een goede opening, door wat onnauwkeurigheden in het late middenspel kwam hij toch moeilijk te staan. Een toreneindspel met een pion minder was wel te houden, maar niet door Tom helaas (21/2-11/2).

Ben had weer eens een "bagger" opening en stond een tijd slecht. Toch ging hij het eindspel in met een pluspion, die hij ook weer weg knalde. Wat overbleef was een eindspel met ongelijke lopers (3-2).

Ron speelde tegen Tom Pronk een prima partij, waarbij hij een toren kon opsluiten en de zwartspeler helemaal kon vastzetten. Het duurde even maar het punt werd gescoord (4-2).

In de partij van Gerrit gebeurde ogenschijnlijk niet veel of het moet heen en weer schuiven zijn. Toen het er op aan kwam was z'n tegenstander een stuk handiger (4-3).

Op dat moment was alleen Karl nog verwikkelt in een dubbel Toreneindspel waarin alleen hij op winst kon spelen. Tegenstander Johan de Lange moest forceren wat nog een heel spektakel opleverde inclusief Torenoffers en gemiste matjes. Gelukkig hield Karl het hoofd koel(?!) en won de partij en dus de match (5-3).

De volgende afspraak is op vrijdag 14 november tegen het sterke Velp.

TL Jan Willem