13:30 uur
Allereerst de opstelling voor vandaag:
De Toren 3 (1832) – ZSG 1 (1868)
1. B. van Gelder (2065)– Rein Visée (1865)
2. Ron Engelen (1839) – B. de Jonge (1930)
3. P. Jacobs (1922)– Jan-Willem van Willigen (1824)
4. Renze Post (1881) – M. Hoffer (1951)
5. J. Webbink (1944) – Michel Teunissen (1904)
6. Fred Beumer (1779) – A. de Vries (1792)
7. H. van Schaik (1711)- Ben McNab (1774)
8. Mathieu Roskam (1800) – M. Hashemi (1625)

De situatie is bekend, midden in de zomervakantie kregen we vanuit de OSBO de vraag of de opengevallen plek in de promotieklasse met ons derde wilden gaan opvullen. “Ja” zeggen was snel gedaan maar óók snel kwam het besef dat het een héél zwaar seizoen zou gaan worden. Dus werden de grootste bikkels van De Toren bij elkaar in een team gezet, en met het besef dat er niets te verliezen valt, slechts eer te behalen zijn we vandaag van start gegaan. ZSG 1 is de eerste tegenstander en op papier al eentje waar we weinig te verwachten hebben. De opstelling bekijkend is duidelijk dat zij de betere papieren hebben voor vandaag. Dus alleen met een retegoede instelling zullen we hier iets kunnen weghalen.
Dus, kom ons steunen, het bier staat koud!

14:00 uur

Bij Mathieu ziet er erg goed uit. Heeft al een voordeeltje te pakken en solliciteert nu al uitdrukkelijk naar de titel man of the match.
Voor de rest is alles nog in evenwicht.

14:30 uur

Er begint enige tekening te komen op de borden. Rein heeft het zwaar op bord 1. De stukken zijn nog in evenwicht maar de ruimte op het bord is duidelijk in het voordeel van wit. Jan-Willem heeft de dames afgeruild en lijkt een miniem stellingsvoordeeltje aan de ruil te hebben overgehouden.
Renze verkeert in moeilijkheden, zijn tegenstander heeft zich in het middenspel het complete centrum toegeëigend en er blijft weinig manoeuvreerruimte voor Renze over. Bij Mathieu is nog steeds voordeel voor onze speler te zien. Bij de rest is volgens mijn kennersoog ;-) alles nog in evenwicht.

14:45 uur

Behalve de spelers zijn inmiddels al vier toeschouwers binnen, dus het begint weer te lijken op een ouderwets middagje “De Toren”.
En het eerste halfje is binnen. Rein pakt ‘em, dus het bord met verreweg het grootste ratingverschil is in een +0.5 voor ons geëindigd.
Ook Michel heeft een miniem voordeeltje inmiddels. Het loperpaar is nog in zijn bezit, ergo we verwachten nog het een en ander.

15:15 uur

Renze is inmiddels strohalmen aan het vastgrijpen, Fred’s tegenstander heeft besloten een half uurtje na te denken over een verplichte zet en bij Ben begint zich ook een flink tijdsvoordeel af te tekenen.
Het eerste biertje is genuttigd, en smaakte net als de remise van Rein naar meer, edoch …
De stelling van Ben is als een kaartenhuis in elkaar gestort en dat zijn we van de speler die als bijnaam “Bijlmer-Beton” heeft natuurlijk niet gewend. Renze doet voor de vorm nog wel zetten maar naar mening zal dat niet lang duren (dame-verlies of mat ligt in het verschiet voor diens tegenstander. Jan-Willem staat ook niet best meer zonder dat hier nu een direct aanwijsbare reden voor is.
Nog maar een biertje dus …

15:20 uur

En het feit dat ik alweer zo snel bij u terug ben is om helaas het verlies van Renze te melden. Het dame-verlies bleef beperkt tot een toren-verlies maar de afloop bleef hetzelfde.

15:30 uur

Ben heeft de opdracht gekregen om door te spelen tot het bittere eind. Zijn stelling is eigenlijk hopeloos, maar van kleine wondertjes zullen we dit jaar sowieso moeten hebben. Michel ziet zich inmiddels als zwartspeler geconfronteerd met een vijandig paard op f5 dat snode bedoelingen heeft. Ook Jan-Willem moppert over zijn eigen stelling. Fred gaat ondanks een pion achterstand crescendo, en ook al gaat het nog lang duren, we verwachten toch stiekem wel een puntje bij Mathieu.

15:45 uur

Voor de liefhebber, de partij van Rein:
Wit: B. van Gelder
Zwart: Rein Visée
1. d4 – Pf6
2. Pf3 – c5
3. e3 – g6
4. c4 – Lg7
5. Pc3 – 0-0
6. Le2 – d5
7. 0-0 – cxd4
8. Pxd4 – dxc4
9. Lxc4 – Dc7
10. Le2 – Tfd8
11. Db3 – a6
12. Dc4 – Db6
13. Db3 – Dc7
14. Dc4 – Db6
Rem

Bij Ben lijkt de patiënt in coma te liggen en houdt slechts de beademings-apparatuur hem nog in leven. Bidden dus.

16:20 uur

Het gebed is ten einde. 0,5 – 2,5 aldus.

16:45 uur

De altijd spannende tijdnoodfase is aangebroken. Fred heeft zojuist zijn voordeel weggegeven en stat na Dd1 positioneel ook ineens veel en veel minder. Michels tegenstander heeft eigenlijk al vijftien zetten niets meer gedaan en onze man met het loperpaar blijft dus mogelijkheden hebben.
Ron staat ook niet best meer (een remise-aanbod werd door zijn tegenstander dan ook verworpen). Bij Jan-Willem lijkt een remise nog steeds mogelijk. En Mathieu is inmiddels op een voorsprong van drie pionnen gekomen. Dat zou dus goed moeten zitten.

17:00 uur

Tijdnoodfase afgelopen en levert op:
Fred verliest, Jan-Willem wint een pionnetje en lijkt nu iets in het voordeel (niet genoeg voor winst overigens of je moet het heel erg positief gaan bekijken). Ron nog steeds in mindere stelling en Michel met een miniem nadeeltje tegen een tegenstander die (mijn optiek) wat planloos speelt.
Maar: Mathieu wint!
1,5 – 3,5

17:10 uur

Tsja:
Bij Ron: Ron heeft 4+1 pionnen en een loper. Tegenstander heeft 1+1+2 pionnen en een toren. Wellicht kansen.
Bij Michel: het minieme nadeel is toch groter dan gedacht. Te weten een vrijpion. Drie tegen vier pionnen, beiden twee torens en een loper (ongelijk). Remise het hoogst halbare.
Bij Jan-Willem, qua stukken helemaal in evenwicht, qua stelling zijn de meningen van de stuurlui aan wal verdeeld. Minimaal remise volgens de TC.

18:00 uur
Bij Ron: K(b5), L(a2), p(b6, d5,e5,f5)
Tegenstander Ron K(d7),p(g3,f6,d6)
Tegenstander aan zet. Iedereen rekent zich suf, waarschijnlijk niet genoeg voor ons, of toch?

Bij Michel is het onveranderd zwaar weer maar remise-kansen blijven aanwezig.
Bij Jan-Willem is het tij gekeerd en onze man heeft een Loper meer tegen een pion minder (3 tegen 4) en beiden hebben nog een toren. Zou winst moeten worden.

18:30 uur

Vanaf de stelling van Ron waar ik u bij verliet:
58 … -fxe5
59. b7 – Kc7
60. f6 – g2
61. f7 – g1(D)
62. b8(D) – Kxb8
63. f8(D) – Ka7
64. Ke7+ - Ka8
65. Kd8+ - Ka7
66. Dc7 – Ka8
67. Dc6 – Ka7
68. Da6 opgave
En dus is het 2,5-3,5 met Jan-Willem die beter staat en Michel die vecht voor de goede zaak (maar twee pionnen minder heeft, beiden een loper(ongelijk) en een toren).

19:00

Hoewel we nog aan het nagenieten waren van het mooie spel dat Ron ons geschonken had, werd ons oog toch getrokken naar het bord van Jan-Willem waar dienst tegenstander uiteindelijk de strijd staakte. Maar, helaas wordt in doorzettingsvermogen en pure wil en strijd niet beloond, want Michel moet toch de vlag strijken.
Eindstand derhalve 3,5 – 4,5
En de laatste gedachte is, er had meer ingezeten, veel meer …