Dit was een ronde die de meesten van ons zo snel mogelijk willen vergeten. Ten eerste moesten we noodgedwongen de wedstrijd al opsplitsen over 2 speelavonden, i.v.m. met deelname aan het Corus Weekendtoernooi (misschien iets om volgend jaar rekening mee te houden?). Ten tweede liep de eerste speelavond op vrijdag 8 januari uit bij Het Kasteel in Wijchen al niet helemaal zoals we misschien wel vooraf hadden ingeschat. Tenslotte speelden daar onze (op rating) bord 1 (Sebas) en bord 2 (Rik) spelers en Catheleijne komt ook toch steeds beter op dreef in deze zware klasse. Het was in ieder geval een lange avond, waarbij Rik liet zien dat hij vrijwel onverslaanbaar is dit seizoen (met 3½ uit 4 is hij nu topscorer van ons team). Had hij in het begin van het seizoen misschien nog een beetje vrees voor een onbekende (maar zeer degelijk spelende) tegenstander, waardoor hij remise accepteerde, daarna heeft hij laten zien dat zijn spelstijl meer dan degelijk (en snel) is, waardoor de druk steeds bij de tegenstander ligt. Ook deze keer was dit het geval. Rik wist, door een mooi Torenoffer met Te7+ de tegenstander te overtuigen dat opgeven de beste optie was. Promotie met de a-pion was niet meer te voorkomen. De 1-0 was binnen.

RockRik

Helaas liep die avond helaas verder slecht af. Sebas kampte nog met de naweeën van een hersenschudding die hij 2 weken voor de wedstrijd had opgelopen. Het leek er op dat hij toch kon spelen en hij wilde het team niet in de steek laten. Echter tijdens de wedstrijd kwam de hoofdpijn zwaar opzetten en een moment van mindere concentratie kostte hem een stuk en vervolgens de partij. Neemt niet af dat de prestatie van de tegenstander (Jermo Kooijmans) heel netjes was. Ook Catheleijne moest uiteindelijk in het stof bijten. Ze speelde een prima wedstrijd, maar maakte, naar eigen zeggen, een foutje in het eindspel. De tussenstand was dus 2 – 1 voor Het Kasteel 2 en afgelopen vrijdag zouden we de zaak recht moeten gaan zetten. Hoe anders dan gedacht verliep deze avond.

Halverwege de wedstrijd was er geen vuiltje aan de lucht. Alleen Jorick stond ca. 20 minuten achter op tijd, omdat hij volgens eigen zeggen, niet helemaal goed uit de opening kwam. Echter op alle andere borden leken een comfortabele voorsprong in tijd op te bouwen (vrijwel overal hadden we 10 minuten meer tijd).

De partij van Maurice was als eerste afgelopen. Het was op zich een mooie partij die alle kanten had kunnen aangaan, totdat Maurice (zoals hij zelf aangaf) een stuk ‘wegknalde’ en daarmee gelijk de strijd kon staken. Jorick kon gelukkig met een lastige tegenaanval zijn hele tijdachterstand inlopen en ging zelfs het laatste kwartier met een 2 minuten tijdvoorsprong in. Ook bij de rest leek alles nog te houden en het leek erop dat er misschien nog wel meer in het verschiet zou liggen, omdat we op vrijwel alle borden nog meer tijd hadden dan de tegenstander. Hoe anders verliep deze partij dan die tegen Zutphen. Toen hadden de laatste 2 borden van ons enorme tijdnood, maar wisten wij beide partijen te winnen, zodat we met een misschien wat geflatteerde 6 – 2 het strijdperk wisten te verlaten. Nu liep dit dus totaal anders.

Aangezien de laatste 4 partijen allemaal beslist werden in de laatste 10 minuten, heb ik niet bij iedereen kunnen volgen wat nu precies de reden was waarom het mis ging. Nadia stond al een tijdje net iets minder, maar in de laatste 10 minuten van de wedstrijd ging het dus ergens mis. Op zich geen schande tegen deze zware tegenstander, maar als je al zo ver in de partij stand hebt gehouden, dan is het toch erg jammer dat het op het allerlaatste moment toch nog fout gaat. Vervolgens was Martijn in een eindspel beland met beiden Toren+Loper, maar de tegenstander had 1 pion meer (als ik het goed heb, dan was het 3 tegen 4 pionnen). Martijn had echter een stuk meer tijd, waardoor remise aanbieden niet werd overwogen (ook gezien de stand op dat moment: 3 – 1 achter). Helaas had de tegenstander de aanval al ingezet en bleek hij aan de resterende 2 minuten voldoende te hebben om Martijn mat te zetten. Jammer Martijn, maar je hebt kunnen laten zien dat je dit nivo prima aankan.

Bij Thijs zag het er erg lang goed uit. Maar nadat hij misschien wel iets te enthousiast probeerde met een Dame-offer de partij te forceren, ging het bergafwaarts. Hij kon de Dame van de tegenstander wel weer terugpakken (zoals ook de bedoeling was), maar zijn stelling was ineens eens stuk minder. Een remise-aanbod van Thijs werd helaas niet aangenomen en uiteindelijk ging hij ook voor de bijl. Daar en tegen ging het bij Jorick steeds beter. Hij had het initiatief doordat de Koning van de tegenstander door een Loperoffer (die niet werd aangenomen) ‘kaal’ kwam te staan. De continue dreiging zorgde en de tijdnoodfase zorgde ervoor dat Jorick het Paard van de tegenstander kon pakken en even daarna ging de tegenstander door de vlag. En daarmee hadden we toch de eer nog kunnen redden.

Jorick121208

Helaas dus een geflatteerd 6 – 2 verlies. Maar aangezien in deze poule iedereen van iedereen kan winnen of verliezen, hebben we nog alle kansen op het kampioensschap. Volgende keer (tegen PION 2) gaan we er gewoon weer voluit tegen aan en pakken we de punten.

Uitslag:

Het Kasteel 2  -  TOREN 4j