Ondanks het gemis van 5 basisspelers waren we vol goede moed naar De Steenen Camer gegaan. Het zou toch moeten kunnen lukken om Ede 2 te verslaan. Ze draaien weliswaar zeer goed in de 2e klasse, maar onze jeugd zou dat toch aan moeten kunnen.

T4j2301

TOREN 4j in actie!

Martijn was (als vaste invaller ondertussen) weer van de partij en was er helemaal klaar voor om weer een leuke partij te spelen (en hopelijk ook goed af te sluiten, want dat ging vorige keer op een haar na mis). Maurice had voorkeur voor wit, want dat had hij voorbereid. Laat je dat nou net niet vooraf kunnen bepalen bij de OSBO Cup wedstrijden, want eerst geef je de bordopstelling op en vervolgens wordt er pas geloot wie wit en wie zwart heeft. Hij bofte echter, want hij mocht inderdaad met wit spelen. Jorick was er helemaal klaar voor. Hij mocht weer op bord 1 spelen en nam vol overtuiging achter het bord plaats. Op het allerlaatste moment kwam Catheleijne nog binnenvallen. Ze dacht dat ze pas vanaf 13:00 uur van thuis zou vertrekken en ja, dan ben je natuurlijk om 12:00 uur nog niet echt opgestaan. Maar uiteindelijk zaten ze allemaal (min of meer wakker) achter hun bord.

Jorick2301

In het begin viel er nog niet veel te melden. Alle borden waren aardig in evenwicht. Gedurende de partij kwam Jorick steeds minder te staan, Maurice steeds beter, maar werden de stellingen van Martijn en Catheleijne steeds meer dicht geschoven. Jorick kwam er niet veel later achter dat het niet altijd winnen is. Zijn Dame werd gepend door de Loper en die kon hij alleen nog maar tegen elkaar afruilen. Niet veel later gaf hij de ongelijke strijd op. Maurice kwam al na een kwartiertje aan mij melden dat zijn voorbereiding totaal niet geholpen had, want er kwam een heel andere stelling op het bord., waarin hij naar eigen zeggen iets minder stond. Uiteindelijk wist hij met gedegen spel de zaak om te draaien en drong zijn tegenstander steeds verder terug. Even later ronde hij de partij vakkundig af.

Martijn2301

Martijn had zijn Loper mooi in de stelling weten te dringen van de tegenstander. Echter toen deze door het Paard werd aangevallen en hij daardoor ook een Pion zou kwijtraken, zag hij een mooie aanval door een Torenoffer te doen. Ik heb nog even naar de stelling gekeken en inderdaad zag het er veelbelovend uit. Helaas wilde de tegenstander niet meewerken en deed wat onverwachte zetten, waardoor de aanval niet lukte en hij alleen nog maar zijn Toren tegen die van de tegenstander kon afruilen. Helaas had hij echter het Paard die zijn Loper had geslagen nog niet teruggepakt, waardoor hij dus een stuk achterkwam. Hij probeerde nog terug te komen, maar dat bleek onbegonnen werk. Alle hoop was toen op Catheleijne gericht en dat was een behoorlijk ondankbare taak. De stelling werd dichtgemetseld en bij het forceren bleef uiteindelijk alleen nog maar een eindspel over met 4 pionnen en ongelijke lopers. Ze heeft nog een tijd lang geprobeerd, maar haar tegenstander gaf geen krimp. Remise was het hoogst haalbare.

Helaas een nederlaag tegen heel degelijk spelende tegenstander, maar wel één waar we veel van hebben kunnen leren.

1. Jorick Laan (1696)              -  Ewout Fakkel (1758)          0 – 1
2. Maurice van Eijk (1732)         -  Hans Thuijls (1724)          1 – 0