Toren 4 tegen SMB 3 keihard onderuit! Degradatie een feit!

Voor iedereen was het vooraf al duidelijk. Deze wedstrijd moest gewonnen worden en dan nog waren we afhankelijk van de resultaten van WDC en ASV5. Alleen als WDC zou verliezen, dan zou een gelijkspel voor ons team voldoende zijn. Mooi rekenwerk, maar de praktijk houdt hier mooi geen rekening mee. De opdracht aan iedereen was duidelijk: er zat maar één ding op en dat was winnen en het liefst met ruime cijfers.

Helaas ging de voorbereiding al weer fout. In het begin van de week waren Rik en Jorick ziek. Jorick was min of meer hersteld en kon gelukkig spelen, maar Rik niet. Tot overmaat van ramp werd Sebas op het laatste moment ook nog ziek. Met dank aan Michel kon we gelukkig 2 goede vervangers van Toren 5 krijgen. Mathieu Roskam en Niels Matser hadden al een mooie titel bedacht voor het stukje op de site ‘Toren 5 redt Toren 4’, maar helaas, dan moet Toren 4 zichzelf eerst ook nog redden. Onze mannen van Toren 5 hielden woord en beiden wonnen hun wedstrijd op mooie wijze, maar daarover later.

Hieronder het chronologische verslag van de avond:

19:30 uur: Iedereen was met nadruk verzocht om, om 19:30 uur aanwezig te zijn. Helaas kwamen de laatsten om 20:00 uur pas binnendruppelen, waardoor we pas tegen 20:10 uur konden beginnen. De speeltijd was 2 uur p.p., dus het zou een lange avond worden.

20:10 uur: De wedstrijd is begonnen.

T4slot1

21:00 uur: Catheleijne krijgt een zware aanval over zich heen. Haar Koning moet terugslaan op de 7e rij en wordt een hoek ingedrukt waar ze weinig stukken ter ondersteuning heeft staan. Gelukkig drukt de tegenstander niet direct door, waardoor ze een paar zetten later toch nog een enigszins acceptabele stelling krijgt.

21:25 uur: De pionnenstructuur van Niels staat duidelijk iets minder dan die van zijn tegenstander, maar er zitten nog alle kansen in het spel. Thijs heeft een pionnetje ingeleverd, maar wist mij te vertellen dat dit bij deze opening zo hoort.

21:45 uur: Catheleijne ziet het niet echt meer zitten (staat volgens haarzelf verloren) en vraagt of ze remise mag aanbieden. Gezien onze doelstelling van deze wedstrijd (strijden tot je er bij neervalt) mag ze nog geen remise aanbieden.

22:00 uur: Thijs komt langs en verteld me dat hij de tegenstander ‘bij het snotje’ heeft (mooie term, weer wat geleerd Lachen)

22:20 uur: Jorick zat al niet echt fit achter zijn bord en komt me gedesillusioneerd vertellen dat hij net een stuk heeft ingeleverd. Hij dacht een mooie oplossing gevonden te hebben voor een vervelende aanval door actief een Paard op te spelen. Helaas dekte dat Paard ook nog zijn Loper.

22:35 uur: De stelling van Nadia ziet er behoorlijk remiseachtig uit, maar aangezien we niet voor remise waren gekomen bleef ze doorspelen en wachten op haar kans. Catheleijne staat nog steeds niet helemaal lekker, maar had ondertussen wel een half uur voorsprong in tijd genomen.

T4slot2

Thijs staat nog steeds een pion achter, maar heeft een lekkere druk op de Koningsvleugel van de tegenstander. Niels lijkt iets minder te staan dan de tegenstander. Mathieu zijn stelling lijkt nog volledig in evenwicht. Hetzelfde geldt voor de partij van Vincent. Het verschil zit hem vooral in tijd. Waar Mathieu voorsprong in tijd heeft, heeft Vincent zwaar nadeel, maar ja, zo kennen we Vincent en hij redt het eigenlijk toch altijd wel weer.

T4slot3

Maurice speelt een voor hem bekende opening, maar beland in een eindspel met ongelijke Lopers en pionnen die aan beide kanten goed staan. Het remiseaanbod van de tegenstander wordt vooralsnog afgeslagen. Jorick weet de stelling complex te houden en heeft een kwaliteit terug kunnen pakken. Hij staat nu Toren tegen 2 Lopers achter. Die Lopers staan echter levensgevaarlijk op zijn stelling gericht.

23:10 uur: De stelling van Nadia was even hiervoor ‘ontploft’. Her en der vlogen de stukken er af en nadat de kruitdampen waren opgetrokken, zag de stelling er nog steeds behoorlijk remiseachtig uit. Beiden een Toren en nog behoorlijk wat Pionnen. Duidelijk was, dat degene die door zou drukken, de partij waarschijnlijk zou verliezen. De eerste remise werd opgetekend. Vrijwel vlak daarna vroeg Maurice of hij ook remise mocht aanbieden. Ze waren al een ongeveer een half uur aan het schuiven, maar remise was het hoogst haalbare. Maurice had dus ook remise. Catheleijne redt het helaas niet. De tegenstander wist feilloos de druk op haar stelling op te voeren en uiteindelijk moest ze haar vlag strijken. Niels haalt even later na een mooie aanval het eerste punt voor ons binnen, waardoor de stand weer in evenwicht is. Jorick lijkt zich iets terug te vechten. De spanning werkt blijkbaar goed voor hem, want hij zit een stuk fitter achter zijn bord dan aan het begin van de partij.

T4slot4

23:48 uur: Thijs en Mathieu komen een stuk voor! Dat ziet er goed uit.

23:50 uur: Mathieu wint zijn partij. De tussenstand is ondertussen: PION 2 - ASV 5: 3-3 (nadat ASV 5 eerst op een 3-0 voorsprong heeft gestaan) WDC – Velp: 4 – 3 Toren 4 – SMB 3: 3-2 Spanning ten top. De druk ligt op de laatste 3 spelers. Vincent staat gelijkwaardig. Jorick nog steeds achter en Thijs staat een stuk voor, maar wel met een vrijpion tegen en deze dreigt op te rukken.

24:00 uur: Nog 10 minuten te spelen! Vincent behaald remise. De tegenstander van Jorick ruikt bloed en gaat massaal in de aanval. Alle trucken ten spijt haalt Jorick het niet en verliest de partij. Alle druk ligt nu bij Thijs. Bij winst is het handhaven in 1e klasse, want WDC is ondertussen blijven stelen op 4-4. Bij remise of verlies wordt het degraderen. Juist op dat moment kiest Thijs, onder deze verschrikkelijke druk van zowel de tijdnoodfase als het moeten winnen, de verkeerde voortzetting. Achteraf gezien was de wanhoopsaanval van de tegenstander goed te pareren geweest, maar ja, dat is achteraf gezien. Verlies en dus degradatie. Dat ASV uiteindelijk op 4-4 kwam, was alleen nog maar voor de statistieken. Met name voor Thijs was dit een dramatisch slot voor de avond, maar de uiteindelijke conclusie moet toch zijn dat we het als team niet gehaald hebben. Het hele seizoen hebben we regelmatig nipt verloren. Daarnaast hebben we veel partijen met invallers moeten spelen en dat blijft toch een lastige opgave om in te vallen in een hogere klasse.

Al met al bedank ik jullie allemaal (en natuurlijk de invallers Mathieu, Niels, Tom, Karl, Martijn en Carlos) voor jullie inzet en hopelijk dat we volgend jaar meer succes hebben.

TOREN 4  -  SMB 3                          3½ - 4½
1. Mathieu Roskam (1897)       -  Pieter van Groenestijn (1968)   1 – 0