De eerste wedstrijd van het seizoen leverde een nipt verlies op 4,5-3,5. Toren 4, voornamelijk bevolkt met schakers van Toren 6 die vorig seizoen promotie afdwongen naar de 2e klasse, mocht direct aantreden tegen een pittige tegenstander.

UVS 3, officieel het thuisspelende team, kwam licht te laat aan op het Olympus College, wegens verkeer voor Symphonica in Rosso in het Gelredome met Sting. Na het oplossen van enige onduidelijkheid over de speelgerechtigheid van Paul Glasbeek (met hulp van Jeroen van Onzen) konden we dan om kwart voor acht beginnen aan de wedstrijd. Aangezien uw verslaggever zelf ook moest spelen is onderstaand verslag bijna geheel van de hand van Theo Wolters. Dank Theo!

Ook dank aan de andere ouders die hebben meegeholpen met het opzetten van de borden e.d.

De voortekenen waren niet gunstig. Agnes en Kyra-Tiana ontbraken , Alec was al de hele week ziek en Raimond was geveld door een oogontsteking.  Als dan ook de teamcaptain Erik nog met een ander team op stap moet,  weet je dat het een moeilijke avond wordt. Gelukkig konden Raimond en Alec toch spelen en hadden we in Dick (invallend teamcaptain) en Paul twee uitstekende vervangers.

Al snel zag het er op de meeste borden slecht uit voor de Toren, pionnetje achter, kwaliteit achter en gedrukte stellingen. Gelukkig bestaat Toren 4 uit knokkers en werden slechtere stellingen nog behoorlijk recht getrokken, ook diverse voorstellen tot remise werden afgeslagen.

UVS3-T4j_bord_1_en_2

Iris vond een goed antwoord op het Schotse Gambiet. Toch kwam ze een tikje minder te staan en kon het eindspel net niet remise houden. Erik stond voor een zeer zware opgave. Hij stond al vrij snel een kwaliteit achter. Heel mooi wist hij deze terug te winnen. Met nog slechts twee minuten op de klok hield hij het toreneindspel met een pion achter koelbloedig op remise.

UVS3-T4j_bord_3_en_4

Yassine daarentegen kwam iets beter te staan. Hij probeerde door te drukken wat echter net niet lukte. Zijn pluspion was  net niet te handhaven en toen de torens werden geruild was het eindspel met beiden een paar pionnen en een loper remise.

Raimond speelde zeer sterk. Aanvankelijk stond hij wat gedrukt. Maar hij ontworstelde zich aan de greep. Uiterst bekwaam wist hij de partij naar zich toe te trekken.

UVS3-T4j_bord_5-8

Dick speelde een solide partij en stond lange tijd gelijkwaardig, zij het enigszins in de verdrukking. Op het eind kwam hij minder te staan en moest de strijd staken. Desalniettemin had hij iets langer door moeten vechten.

Alec stond steeds met de rug tegen de muur. Bijna alle stukken stonden heel erg vast. Toch is het vaak in zo’n positie moeilijk om de zaak af te maken. De tegenstander offerde zijn dame in de hoop er weer snel een terug te krijgen. Deze heeft hij echter nooit meer teruggezien. Zoals zo vaak kantelde de wedstrijd en Alec had zelfs nog winstkansen, maar berustte in remise door eeuwig schaak.

Maureen had het moeilijk. Ze verloor al vrij snel een stuk. Net zoals drie van onze tegenstanders had ze de dame mooi op de h-lijn gezet, klaar voor de aanval. Helaas werd de dame ingesloten waarmee een nederlaag onafwendbaar was.

Paul speelde een uitstekende partij. Hij zette zijn stukken prachtig neer. Hij rokeerde lang en zette met zijn toren druk op de koningsvleugel van de tegenstander. Deze kwam spoedig verdedigers te kort en Paul maakte het heel mooi af.

Oh ja, er zijn nog veel meer foto's, met dank aan Monique van Hoorn.

En voor het verslag van UVS zelf, zie deze pagina.

Mathijs Broeren (1684) Iris Roelofs (1682) 1-0
Philippe Friesen (1700) Erik Duijm (1615) 0,5-0,5