We zijn begonnen. Maureen is er helaas niet bij, maar onze vaste invaller Paul is weer van de partij. Voor dat ik verder ga met de inleiding. Yassine staat een stuk voor, een cadeautje van zijn tegenstander die zich nu zit te verbijten.

het_kasteel3_Toren4j_01

Agnes is ondanks een val met de fiets en een gekneusde hand toch gekomen. Helaas kan ze niet schrijven  maar daar ligt voor mij een schone taak. Dick de trouwe supporter is weer mee en zal ook hierbij ondersteuning bieden. Vervoer genoeg wat wel lekker is, 5 ouders en twee mensen van de club.  Als Heleen zo komt hebben we een 1 op 1.

Ok terug naar het schaken.

De opstelling

1. Irishet_kasteel3_Toren4j_02
  2. Erik
  3. Yassine
  4. Paul
  5. Raimond
  6. Alec
  7. Kyra-Tiana
  8. Agnes

Niet echt een verassing. Bij de team bespreking heb ik gevraagd wat de uitslag zou worden. Het gewenste antwoord 8-0 kwan direct, ze beginnen me te kennen. Maar gemiddeld kom ik toch uit op een 6-2 overwinning. Zoals altijd de raad om de opening goed te behandelen en aanvallend te spelen. Zo mag ik het graag horen.

20:30 uur

het_kasteel3_Toren4j_03Schrikken is het wat er gebeurd, een half uur onderweg en Yassine en Paul zitten al in het eindspel. Paul moet oppassen, staat een pion voor in een mindere stelling. Yassine heeft ondertussen ook nog een pion mee gesnoept en dat ziet er goed uit. Bij Iris is het nog rustig. De open E lijn ziet er in een zo vroeg stadium wel vreemd uit. Bij Erik, Raimond, Alec en Kyra-Tiana spelen een rustige opening. Agnes leek wat onder druk te worden gezet maar heeft het redelijk op gevangen.

21:00 uur

Yassine heeft zijn tegenstander mat gezet, 1-0. Maar wat gebeurt er bij de andere borden, Yassine gaat even voor mij kijken. Paul heeft het zwaar.
Iris zoekt goed de aanval. Erik staat iets beter maar het gaar er nu om spannen. Paul staat onder hoge druk, maar wie weet. Raimond staat iets beter en probeert nu een opening te maken.  Alec staat positioneel wat minder, wel een pion voor.  Kyra-Tiana staat gelijk, dat wordt dus wachten.  Agnes staat ook gelijk en moet nu de aanval gaan zoeken. Dank je Yassine en het wordt 5½ - 2½ voor ons.

21:30 uur

Toch is het hem niet. Alec staat onder druk maar komt zijn tegen aanval nog op tijd, ik ben bang van niet?het_kasteel3_Toren4j_04 Agnes staat een kwaliteit achter, kan ze nog terug komen. Kyra-Tiana’s pionnen stelling is helemaal stuk gespeeld, maar geeft dat de tegenstander genoeg ruimte? Komt Paul nog onder de mat dreiging uit? Wat heerlijk rustig is het dan aan de borden van Erik, Raimond en Iris. Maar dat klinkt niet als echt genoeg.

Bijna 22:00 uur

Het is 2-0. De tegenstander van Erik verliest, door de druk die Erik oplegt,  een stuk en geeft op. Helaas is daarmee de wedstrijd nog niet gewonnen. Agnes denkt dat haar tegenstander door de tijd gaat, daar kan ze wel eens gelijk in hebben. Ze heeft nog een uur meer dan het kwartier dat haar tegenstander nog heeft.  Ik weet niet of ik het goed zie maar Alec lijkt terug te komen, de directe mat dreiging en kwaliteit winst is weg. Paul leeft nog maar gaat kwaliteit verliezen, altijd nog beter dan mat. Kyra-Tiana heeft lang nagedacht en…… Nog even kijken bij Iris en Raimond. Bij Iris staat het rustig maar ze heeft al veel tijd verbruikt. Raimond heeft de aanval gezocht en misschien betaald dat zich uit. Zo blijft het spannend.

22:30 uur

het_kasteel3_Toren4j_05Agnes gaat het niet redden, al hoopt ze nog wel. Daarentegen Paul staat 4 pionnen voor en alle dreiging is weg, niet te geloven. Alec staat een stuk achter en heeft geen over waarde. Raimond doet het goed maar is het genoeg. Bij Iris staat het nog gelijk maar niet in tijd. Tja…

23:00 uur

Wat moet ik er van zeggen, het kan nog alle kanten op. Kyra-Tiana en Alec vechten voor wat ze waard zijn.  Paul heeft remise gespeeld. Bij Raimond gaat het goed, hopelijk kan hij het afmaken.

Dat hebben we nodig. Iris vecht voor wat ze waard is maar die klok….Alec heeft zijn stuk terug en staat zelfs een pion voor en heel veel tijd. Raymond heeft weer een remise aanbod gehad, maar moet van mij doorspelen en winnen. Iris ja die klok en Kyra-Tiana probeert het nog wel, maar met weinig tijd en een paar pionnen achter. Wat de uitslag ook wordt er is gevochten om ieder punt.

Kyra-Tiana is er af, helaas maar een mooi gevecht. Ziet Raimond een goed vervolg en waarom staat Iris ophet_kasteel3_Toren4j_06 eens een stuk voor. En Alec heeft gewonnen! Gaat het dan toch nog gebeuren? Raimond krijgt weer remise aangeboden, hij heeft het te zwaar hij probeert het nog even maar dan toch remise. We staan met 4-3 voor en bij Iris staan er nog 3 minuten op de klok en haar tegenstander nog 5 minuten. Geweldig om te zien hoe ze in korte tijd de druk verder opvoert en ja haar tegenstander is daar niet tegen bestand. De winst is binnen. Er heerst opluchting bij het hele team en alle aanhang, wat was dit spannend en deze keer hadden we het geluk op onze hand. Nou ja geluk ze zijn natuurlijk ook behoorlijk goed..