Dat het moeilijk zou worden stond al van tevoren vast. We speelden vanavond tegen de koploper uit Huissen met op de eerste twee borden de gebroeders Rieksen. Iris (in Wijk aan Zee natuurlijk!) en Maureen ontbraken. Agnes had nog steeds veel last van haar hand en hoefde van haar tegenstander niet te noteren. Als dan ook nog onze teamcaptain liever met de Toren 3 meegaat en deze onverbeterlijke optimist beweert dat we eigenlijk kansloos zijn dan weet je dat het zwaar wordt.

In de vaste invalkrachten Dick en Paul hadden we gelukkig waardige vervangers.

Bij Agnes vlogen de stukken in sneltreintempo over het bord. Ze vond het een lastige opening, waarbij ze een stuk achter kwam. Vakkundig werd ze mat gezet. Bij Dick ging het gelijk op wat uitmondde in remise.

IMG_5391

Paul kwam in een scherpe partij een stuk achter en kon een nederlaag niet meer ontlopen. Raimond speelde een degelijke partij. Als laatste kon hij net geen puntverlies voorkomen

IMG_5388

Kyra Tiana leek de dreiging van de tegenstander aardig te pareren. De ver opgerukte pion toonde zich een echte plaaggeest en het was uiteindelijk toch niet te houden.
Yassine speelde scherp en gedurfd. Zo had hij veel dreiging in de stelling. De tegenstander had dit echter ook. Er werd afgewikkeld naar een eindspel met allebei een vrijpion en winstkansen. Met het oog op de tijd werd tot remise besloten. Erik op het eerste bord vocht als een leeuw. Hij stond ietsjes minder en hoewel het lang duurde wist zijn tegenstander hem uiteindelijk toch klem te zetten.

IMG_5387

Alec vocht de hele avond tegen een tegenstander die meer actief stond. Toen de toren ook nog eens werd ingeruild werd voor een loper leek het een kwestie van tijd te worden. De loper ontpopte zich echter  tot een regelrechte kwelgeest. Om een gewonnen stelling ook te winnen blijkt soms een kunst. De verwachte ingeving bleef uit waardoor tot remise besloten werd.

Uiteindelijk dus een fors verlies, namelijk 6 ½ - 1 ½.

Toch zijn er genoeg lichtpuntjes te bespeuren. Er is bewonderingswaardig hard voor ieder punt gestreden. Ik heb mooie staaltjes schaakkunst mogen aanschouwen. Als onze bevlogen teamcaptain er straks weer bij is weet ik zeker dat we de volgende wedstrijd weer met vertrouwen tegemoet kunnen zien.

Met dank aan Monique van Hoorn voor de foto's en Monique Lentjes voor het verzorgen van de bar.

De Toren 4 Variant 1 1,5 - 6,5
Erik Duijm Koen Rieksen 0-1