Tot ronde 4 staat Pion 3 net boven Toren 4 met gelijke matchpunten en één bordpunt meer. Dus het beloofde een spannende en een late avond te worden.

Klasse 2D

Het Kasteel 3

10½

x

Laat werd het zo wie zo omdat Toren 3 ook nog speelde voor de OSBO cup in een lokaal er naast.

T4a2Opstelling door de teamcaptain

1. Iris
  2. Erik
  3. Yassine
  4. Raimond
  5. Alec
  6. Kyra-Tiana
  7. Agnes
  8. Maureen

T4_raimondRaimond kwam met wit als eerste goed uit de opening en volgens mijn beperkte schaakkennis was het een Siciliaanse variant. Lang rokeren, de sterke zwarte loper op g7 ruilen en dan doorstomen met de F,G,H pionen totdat de tegenstander onder hoge druk bezwijkt en na een ruim 1 uur spelen geeft hij op. De eerste punt is binnen.

T4_agnes

Met Agnes ging het iets minder in de partij. Ze speelde te gehaast en maakte wat foutjes waardoor ze snel een stuk achter kwam te staan. Met haar koning nog steeds in het centrum en een dame en een pion van haar tegenstander op de zevende rij was het moeilijk verdedigen en uiteindelijk gaf ze op.  De punten werden gedeeld en het bleef spannend.

T4kiKyra-Tiana speelde een rustige en een solide partij. Het ging gelijk op en na bijna twee uur spelen is de partij beland in de toren eindspel. De koning van haar tegenstander was ontheemd en zo had ze een aanvalsvoorsprong en op die manier kon ze de partij snel tot goed einde brengen. Het staat 2 tegen 1.

T4_yassine

Yassine speelde een voorzichtige opening met zwart gaf hij later toe. Waarschijnlijk had hij wat ontzag voor zijn tegenstander. Vanaf het begin stonden al zijn stukken te verdedigen en heeft hij geen aanvalskansen gehad. Ondanks de overweldigend druk van de stukken van zijn tegenstander die van alles probeerde om een opening in de verdediging te slaan is besloten om een remise. Het staat 2,5 tegen 1,5 in het voordeel van de Toren

T4MaureenMaureen speelde een goede partij. Alleen ze had verzuimd te vroeg te rokeren waardoor haar tegenstander met twee lopers en dame in de aanval voorkwam zodat ze alsnog kon rokeren. Dit gaf de doorslag in de partij en toen ze op het laatste moment haar dame verloor, gaf ze op. De stand is gelijk 2,5 tegen 2,5 met 3 borden die nog te spelen.

Erik speelde een mooie partij met een goed positiespel. Hij bouwde zijn stelling goed op en stond op een gegeven moment een loper tegen twee pionen voor en kwam wat aanvallender te staan en won de partij. Het is 3,5 tegen  2,5.

T4_erikT4_alec

Alec speelde een zeer sterke partij. De stukken zijn vroeg in de partij geruild en zo stond een open partij die alle kanten kon opgaan. Alec gebruikte goed zijn tijd alleen aan het einde van de partij kwam hij in tijdnood en uiteindelijk verloor hij de partij. Het blijft tot laatste de partij heel erg spannend. De stand is: 3,5 tegen 3,5.

T4_irisDe hoop van Toren 4 is nu gevestigd op Iris, onze nummer 1 bord. Alle druk ligt op haar schouders. En die druk kun je best op de schouders van Iris leggen, want zij houdt altijd het hoofd koel. En het hoofd heeft ze koel gehouden, want ze won vrij snel in de partij een stuk en heeft daarna de partij niet uit haar handen gegeven. Het resultaat is: 4,5 voor Toren tegen 3,5 voor Pion.

Groetjes Sellam