Afgelopen maandagavond heeft Toren 4 ruim gewonnen van VSG 2, gezien het flinke elo-verschil (1775-1591) een op het oog normale uitslag. Toch ging het allemaal een stuk moeizamer dan verwacht.

Babak was als eerste klaar. In een dichtgeschoven stelling offerde hij een stuk, overzag een tussenzetje, kreeg er wel 3 pionnen voor terug maar het extra paard van z'n tegenstander was ijzersterk. Ondanks dat voordeel zag deze een winstpoging niet zitten en ging in op zetherhaling (1/2-1/2). Dat was om een uur of negen, op de volgende uitslag moesten we lang wachten.

Niels kreeg in een siciliaan met c3 heel langzaam de overhand, hij beheerste de open e-lijn en kwam met kleine zetjes steeds beter te staan. Een pionnenwals forceerde een fatale verzwakking van de vijandige Koningsstelling en mat was niet meer te verhinderen (11/2-1/2).

Renze raakte al vlot in de partij een stuk kwijt, door actief spel kreeg hij daar wel 2 pionnen en een kwaliteit voor terug. Dat had ruimschoots voldoende kunnen zijn als z'n oude kwaal (te snel spelen) weer niet de kop had opgestoken. Wat we nu te zien kregen was een fraai staaltje zelfvernietiging (11/2-11/2).

Gerrit zat in een oude variant van het Evansgambiet en bereikte niet zo gek veel. Integendeel, z'n tegenstander speelde veel beter dan z'n rating (1411) deed vermoeden en Gerrit moest er echt voor vechten. Toen hij uiteindelijk binnenkwam met torens en dame was het op slag uit (21/2-11/2).

Jan had z'n oude liefde de Sveshnikov weer van stal gehaald en in een variant met Lg4 kwam hij snel beter te staan. Na stukwinst (tegen kwaliteit en pion) en een onnauwkeurigheid moest hij flink in de denktank, maar z'n tegenstander kreeg onoplosbare problemen voorgeschoteld. Een leuke combinatie besliste de partij. Goede pot (31/2-11/2).

De partij van Jeroen kende een saai begin, een saai middenstuk en een uiterst vermakelijk eind. In het eindspel ging het aanvankelijk helemaal mis, 2 verbonden vrijpionnen van z'n opponent hadden moeten winnen maar dat gebeurde niet. De tegenstander ging mee in het (noodgedwongen) snelle spel van Jeroen (dom,dom,dom), ging in de fout en wat restte was een paard van Jeroen tegen loper/pion. Met steeds 20 á 30 seconden op de klok, met de rug tegen de muur, werd een zwaarbevochten remise uit het vuur gesleept (4-2).

Tom speelde een degelijke opening, kwam langzaam steeds beter te staan, maar toen het er op aankwam aarzelde hij en nam z'n tegenstander het initiatief over. Tom verloor een pion en kwam beroerd te staan, met ook nog eens weinig tijd. Hij had moeten verliezen, maar een remiseaanbod van Tom werd aangenomen (?) (41/2-21/2).

Als laatste was Benjamin bezig. In een versnelde draak met tegengestelde rokades had hij het even moeilijk in het middenspel. Toen er stukken geruild konden worden kwam hij steeds beter te staan en met een actieve koning erbij was het een kwestie van techniek. Het (gelijke) lopereindspel met een pluspion werd wel een beetje "shaky" uitgespeeld, maar won wel (51/2-21/2).

Al met al een nuttige overwinning in een klasse waar Bennekom 2 en PSV/Dodo 2 de grootste concurrenten lijken te zijn. Onze volgende afspraak is op 15 november in Putten.

Teamleider,

Jan Willem