Ook de tweede wedstrijd van dit seizoen (tegen PSV Dodo 2) is geëindigd met een overwinning voor "onze jongens", maar net als in de eerste wedstrijd ging ook dit niet van een leien dakje.

De vooruitzichten waren niet best, 2 late afzeggingen met nauwelijks kans op invallers omdat alle lagere teams ook moesten spelen, spelers die hun email niet hadden gecontroleerd, veel bellen sms'en en whatsappen. Maar uiteindelijk zaten er toch 8 man achter de borden in Putten.

De match VSG2 - Schaakmaat 2 (21/2 - 51//2) vond tevens plaats in de speelzaal van PSV Dodo die gedomineerd werd door een indrukwekkende prijzenkast. Vast om de tegenstanders te imponeren dachten we, maar bij nadere bestudering bleek hij van de plaatselijke damclub. Dat viel alvast mee.

Gerrit speelde een obscure variant van het Oud Indisch en liet op de vijfde zet dameruil toe. Na c6 stond z'n Koning veilig op c7 en na veel geruil bleef er een eindspel over met ongelijke lopers. Een (saaie) vlotte remise (1/2 - 1/2).

Babak had zich 's morgens nog ziek gemeld, maar na doktersbezoek en een wonderbaarlijke genezing speelde hij toch. Dat was maar goed ook, want na een agressieve partij raakte z'n tegenstander de weg kwijt en ging mat (11/2 - 1/2).

Niels hoefde niet veel moeite te doen na een vroeg Lxf7+, een onveilige Koning, een ontwikkelingsvoorsprong, vele,vele dreigingen. Alles was eigenlijk goed en de overwinning was dan ook logisch (21/2 - 1/2).

Invaller Peter speelde tegen de jongste PSVer een geconcentreerde partij. Na pionverlies in het middenspel vocht hij goed terug en maakte handig gebruik van een matdreiging achter de paaltjes. Dit leverde een vol stuk op en achter elkaar ook een vol punt. Klasse (31/2 - 1/2).

Jan kreeg Pirc voorgeschoteld en lang werd een hoofdvariant gevolgd. Na tegengestelde rokades stevende de partij af op een crisis en in een lastige stelling kreeg Jan een remiseaanbod. Na wat overleg werd dit aangenomen en gelukkig maar want in de analyse bleek de zwartspeler beter te staan (4 - 1).

Renze had al een paar dagen z'n mail niet meer gezien en was de wedstrijd dan ook glad vergeten. Deze slechte voorbereiding belette hem niet om met goed spel een winnende positie te bereiken. Kwaliteitswinst lag voor het grijpen toen het noodlot toesloeg. Na een paar onbegrijpelijke zetten stond hij een stuk achter in plaats van een kwaliteit voor. Het restant was kansloos (4 - 2).

Jeroen Cruijff (zoals op het notatieformulier van z'n tegenstander stond) kwam goed uit de opening en tot het voor Jeroen zo kenmerkende tijdnoodgedoe was er dan ook niets aan de hand. Door een onnodige breekzet (op het moment dat het 4-1 stond) kwamen de lopers van z'n opponent tot volle wasdom en de klok deed de rest. Jeroen claimde nog 3 keer de winst te hebben gemist, maar dat was geen der toeschouwers opgevallen (4 - 3).

Tom was dit keer onze matchwinner. Na lang manoeuvreren in het centrum kon hij breken met een pion en dat leverde een kwaliteit op tegen een pion. In een moeilijke stelling deed hij alleen maar goede zetten en met vaste hand werd het punt binnengebracht. Een prima partij en daarmee de uiteindelijke winst in de wedstrijd (5 - 3).

PSV Dodo 2                                      Toren 4

Diederik van Donk      1787                Jan Puyman               1965    1/2 - 1/2

Olger van Donk          1732                Gerrit Jansen             1829    1/2 - 1/2

Ferry Lunek               1600                Niels Matser               1775    0 - 1

Peter Teune               1660                Renze Post                1793    1 - 0

Hans Bloemen           1543                Jeroen Kruiver            1730    1 - 0

Rob van Meurs          1734                Tom Brans                  1660    0 - 1

Vincent Valstar          1536                Babak Zahmat            1719    0 - 1

Erik van Capellen      1526                Peter Hamers              1390    0 - 1

De volgende match is op vrijdag 20 december in het Olympus tegen Schaakmaat 2.

Teamleider

Jan Willem