Wat in theorie een eenvoudige opgave leek, bleek in de praktijk bijna uit te draaien op een deceptie. Door geluk (en handigheid) in de laatste 10 minuten kwamen we weg met een blauw oog en stond er 41/2 - 31/2 op het scorebord.

De Toren Arnhem 4              - UVS 4                            4½ - 3½

1.Puyman,J.(Jan)      (1965)    - Hofman,L.E.A.G.(Lambert) (1818) 1  - 0
2.Matser,N.E.(Niels)  (1775)  - Marres,O.P.J.(Onno) (1679)            1  - 0
3.Janssen,G.(Gerrit)  (1829)   - Wustefeld,K.L.(Klaus)  (1793)         0  - 1
4.Post,R.H.(Renze)    (1793)   - Leeuwen van,B.(Bart)  (1673)         0  - 1
5.Kruiver,J.(Jeroen)  (1730)    - Zwikker,J.(Jan)                              ½  - ½
6.Zahmat,B.(Babak)    (1719)  - Jong de,W.(Wim)   (1621)              1  - 0
7.Brans,T.(Tom)       (1660)    - Krabbendam,W.P.M.(Wim)  (1664) 0  - 1
8.Brandt,B.(Benjamin) (1732) - Hooven van den,F.(Frans) (1662)   1  - 0

Het begin was prima. Benjamin stond in no time overwegend, blokkeerde alles met een loper op d6  en toen hij binnen kon komen met z'n dame was het op slag over (1 - 0).

Gerrit stond vanaf de opening (koningsgambiet) onder druk, verloor een pion en werd achter elkaar weggetikt. Een prima partij van tegenstander Wüstefeld (1 - 1).

Tja, dan de partij van Renze. Helaas weer het oude verhaal: totaal gewonnen komen te staan om het dan vervolgens te verkloten (1 - 2).

Met mindere stellingen voor Jan, Jeroen en Tom zag het er somber uit op dat moment.

Gelukkig is Niels in topvorm dit seizoen en ook deze partij wordt op degelijke wijze uitgeschoven. Met 5 uit 5 is Niels de vlaggendrager van dit team (2 - 2).

Babak speelde een uiterst vermakelijke aanvalspartij waarin hij consequent weigerde de trekker over te halen. Tot ontzetting van de omstanders miste hij vele malen de winst in 1 of 2 zetten maar hij won uiteindelijk toch (3-2).

De resterende borden zagen er qua stelling en tijdsverdeling belabberd uit en door de winst van Bennekom 2 op Wageningen 5 (5-3)  het kampioenschap dus ook.

Tom was prima uit de opening gekomen, maar verviel toen in zetherhaling en passiviteit. In een eindspel met beiden toren, paard en 6 pionnen kwam hij er niet meer aan te pas (3 – 3).

Jan mishandelde de oerang oetang van wit dusdanig dat hij constant onder druk stond en met nog 1 minuut (tegen 10) op de klok hadden we er al een groot kruis door gezet. Maar ondanks een hevige krampaanval in hevige tijdnood (waarbij Jan bijna ter aarde stortte) werd z’n tegenstander getruct en was het ineens ondekbaar mat (4 – 3).

Ook Jeroen stond de hele partij met z’n rug tegen de muur. Een centrumdoorbraak leverde 2 sterke pluspionnen op en doorspelen had nauwelijks nog zin. Tegenstander Zwikker vond evenwel niet het juiste winstplan, zag z’n tijd wegtikken en berustte uiteindelijk in remise.

Zo gingen we toch nog aan de haal met de winst (41/2 – 31/2).

De volgende match is op donderdag 13 maart in Wageningen tegen Wageningen 5. Ook deze wedstrijd hebben we nog lang niet gewonnen.

Teamleider,

Jan Willem