Na een (opnieuw) zwaar bevochten overwinning op Wageningen 5 is de promotie naar de eerste klasse bijna een feit, een 4-4 in de slotronde tegen het al gedegradeerde Veenendaal 4 volstaat.

Maar wat ging het weer moeizaam allemaal en wat zag het er om een uur of tien slecht uit.

Klasse 2B; Ronde: 6

Albert Boshoven

Dick Vliek

½

Renze had een bedachtzame opbouw tot hij met g2-g4 overging tot een Koningsaanval. Zwart kreeg nog wel tegenkansen, maar Renze was stuk handiger en kon uiteindelijk matzetten (0-1).

Dick had een snel spelende tegenstander en kwam in het middenspel in de problemen zowel op het bord als op de klok. Gelukkig verzuimde de witspeler door te drukken en Dick kon vluchten in zetherhaling (1/2-11/2).

Op Niels staat dit seizoen geen maat en hij kwam schijnbaar moeiteloos op 6 uit 6. Daar was hij het zelf niet mee eens en hij beweerde dan ook erg slecht te hebben gestaan. Na kwaliteitswinst was het wel over en toen ook nog een toren in de aanbieding kwam was het punt binnen (1/2-21/2).

Daarmee was de koek op zo leek het, de rest stond moeilijk (Jan,Tom) tot ronduit verloren (Jeroen). Een 5-3 nederlaag leek op dit moment een zeer reële optie.

Het eerste lichtpuntje was de remise van Tom. In het door Tom geadopteerde Koningsgambiet gingen de stukken in rap tempo van het bord en het resterende paardeindspel met 3 tegen 4 pionnen had hij eigenlijk moeten verliezen. Z'n tegenstander kon nog een pion winnen, deed dat niet en Tom kon het met enig fortuin net houden (1-3).

De partijen van Babak zijn altijd erg leuk om te volgen, er gebeurd van alles. Hij knalt er regelmatig een pionnetje of een kwaliteit tegenaan en blijft zoeken naar complicaties en actief spel. Ook nu weer. Op sommige momenten stond hij optisch ronduit slecht en vreesden we het ergste. Z'n opponent kwam er evenwel in tijdnood niet meer uit en ineens viel alles op z'n plaats en kwam hij binnen om toch nog te winnen (1-4).

Over Gerrit is hetzelfde te zeggen als in de vorige ronde, hij speelde tegen een tegenstander (Harrie van Lotringen) die een uitstekende partij speelde. Gerrit werd langzaam weggedrukt en kwam geen moment in z'n spel. Toen hij een stuk verloor was het over en uit (2-4).

Jeroen had na het pakken van een vergiftigde pion op d3 het nakijken en had achter elkaar moeten verliezen. Tegenstander Karin Jeuken pakte niet door, overzag stukwinst en Jeroen kon (voor de vierde of vijfde keer al dit seizoen) ontsnappen met een blauw oog. Het zag er allemaal niet uit maar wel remise (21/2-41/2).

Jan had z'n tegenstander lang in de tang in een partij met tegengestelde rokades. Doordrukken was een ander verhaal en de kansen van zwart werden steeds reëler. Het tijdnoodduel was ronduit spectaculair en na een dameoffer ging Jan ten onder (31/2-41/2).

En zo hebben we in de slotronde te Bennekom (Commanderij) alles in eigen hand. Een gelijkspel tegen Veenendaal 4 moet toch kunnen zou je zeggen.

Supporters zijn van harte welkom op vrijdag 11 april.

Teamleider,

Jan Willem