Voorpagina Toren Teams Toren 6 De Toren 6 verliest kansloos!
De Toren 6 verliest kansloos! Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Eric Roelofs op woensdag 12 januari 2011 13:37

Leuker kan ik het helaas niet brengen. Onze tegenstander was niet een maatje te groot voor ons, maar wel zelfs 2 maten. Vorig jaar gedegradeerd uit de 1e klasse, dus dat zegt al wel genoeg over de sterkte van onze tegenstander.

Helaas moest onze kopman Ron versterk laten gaan wegens ziekte; beterschap Ron. Als zijn vervanger kon ik Cor inzetten.

Opstellingen en uitslagen Toren 6-Veenendaal 2 (1-7):
 1.Roelofs,H.A.J.(Eric) 1510 - Hovestadt,L.J.C.(Leo) 2083 0 - 1
 2.Schouten,A.W.(Arie) 1549 - Brink van den,J.H.(Johan) 1819 0 - 1
 3.Gemert van,M.W.(Mark)1509 - Flohr,D.R.(Dennis) 1743 1 - 0
 4.Straatman,J.(Jan) 1481 - Veen van der,B.K.(Benno) 1948 0 - 1
 5.Vliek,D.W.(Dick) 1623 - Burer,A.R.M.(Audry) 1852 0 - 1
 6.Antonijevic,S.(Stephan) 1576 - Don,H.(Henk) 1869 0 - 1
 7.Preuter,J.C.(Carlos) 1568 - Ham van,J.(Jan) 1739 0 - 1
 8.Lindeman,C.(Cor) 1519 - Bulthuis,G.J.(Gerard) 1636 0 - 1

Arie gooide als eerste de handdoek in de ring. Arie ging voortvarend te werk met al zijn pionnenvoetvolk, maar zijn tegenstander kreeg hierdoor al snel een prettig ruimtevoordeel. Arie baalde er wel een beetje van om (weer) te verliezen, maar een schrale troost Arie, ik sta ook nog op 0 uit 3. Wil je er nog een keer over praten dan weet je mijn telefoonnummer.

Ik ging zelf de strijd aan met de kopman van Veenendaal. Tot rond de 20e zet nog niet helemaal kansloos, maar hierna ging het snel. De kwaliteit van mijn tegenstander bleek wel uit zijn fraaie offer van zijn Lxg7. Ik dacht het matnet nog te kunnen pareren, want wie een gat (in mijn verdediging)/kuil voor een ander graaft valt er zelf in. Helaas had mijn tegenstander het perfect doorgerekend en zo was het al snel 0-2. Het heeft wel een voordeel zo snel verliezen, je houdt tijd over om ook naar de partijen van je overige teamleden te kunnen kijken. En zo heb elk nadeel zijn voordeel!

Niet veel later bleek dat Dick ook niet zo best stond en helaas ging Dick dan ook roemloos ten onder.

Hoe snel kan het gaan? Cor stond al vroeg een stuk achter en kon het ook niet bolwerken. Hij baalde hier flink van, maar Cor toch bedankt voor jouw invalbeurt.

Zo stonden we voor half 11 al 0-4 achter. Wie ging onze eer redden deze avond?

Niemand minder dan Mark. Afgelopen zaterdag al 3e bij Olympus toernooi in zijn klasse en dat was al klasse! Mark lijkt een nieuwe fase van schaaksuccessen tegemoet te gaan want ook zijn tegenstander van formaat moest er aan geloven. Volgens zeggen van Mark’s tegenstander had hij een bepaalde stelling in het middenspel verkeerd beoordeeld. Mark profiteerde hier volop van. Door flinke druk uit te oefenen op de stelling van zijn tegenstander met Dame, Toren, Paard en Loper, kreeg Mark’s tegenstander het steeds benauwder. Mark had minder dan 5 minuten, maar dat was genoeg voor het opzetten van het matnet. Zijn tegenstander bleef verbouwereerd achter. Hartstikke goed gespeeld Mark en heel fijn dat je de eer van De Toren 6 hebt gered. 1-7 komt voor mijn gevoel toch net wat beter over dan met 0-8 thuis van de borden te worden gemept (als het bierglas nog halfvol is bekijk je het allemaal veel positiever).

Stand inmiddels 1-4.

Carlos stond lange tijd aardig gelijk, maar een bepaalde afruil pakte niet helemaal goed uit en langzaamaan ging het er slechter uitzien voor Carlos en zo werd het 1-5.

Jan had ook een flinke tegenstander van formaat, maar bleef lang doorknokken. In het eindspel had Jan een Toren en 4 pionnen en zijn tegenstander een Toren en 6 pionnen. Toen Jan’s tegenstander steeds verder opdrong met zijn pionnenvolk hield Jan het voor gezien en gaf op. Goed gevochten, maar helaas. Stand 1-6.

Stephan knokte door tot bijna 12 uur. In het eindspel had Stephan een Loper en een pion; zijn tegenstander een Paard en 3 pionnen. Door het offeren van zijn Loper kon Stephan 2 pionnen van het bord slaan. Met voor zijn tegenstander een Paard en pion op het bord zou Stephan heel misschien nog remise kunnen behalen. Stephan’s tegenstander deed zijn zetten echter heel zorgvuldig en met de enige overgebleven pion kon hij promoveren. Zover liet Stephan het niet meer komen en gaf op. Een goede vechtlust getoond, maar net niet voldoende om remise te houden. Eindstand 1-7.

Zo staan we na 3 gespeelde matches nog steeds met lege handen. 3 keer scheepsrecht hebben we dus inmiddels gehad en wie weet biedt de 4e match volgende week tegen Putten (inhaalmatch) meer mogelijkheden om winstkansen uit te putten en te benutten.

Plaats reactie

Uw reactie wordt meteen gepubliceerd, ongepaste reacties worden verwijderd.
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.

Beveiligingscode
Vernieuwen