| De Toren 6 eindelijk een matchpunt! |
|
|
| Geschreven door Eric Roelofs op zondag 20 maart 2011 17:05 |
|
Tevreden? Ja, want eindelijk af van die vervelende 0 af. Nee, niet tevreden, want er hadden 2 matchpunten ingezeten! De 6de match van afgelopen donderdagavond was een erg belangrijke wedstrijd tegen Veenendaal 3, onze mede–degradatie-kandidaat, ook met 0 matchpunten tot nu toe, wij echter 1 bordpunt meer. Om 20.00 uur begon onze match. Nou ja, niet voor iedereen, want Dick V. en myself moesten nog even wachten op onze tegenstanders. Dick, kreeg een politieman als tegenstander, die schijnbaar bezig was met een andere belangrijke missie dan de schaakmatch, want hij kwam pas net na 20.30 uur opdagen. En mijn tegenstander? Die was er toen nog altijd niet en hij kwam ook niet. Ondanks geen tegenstander moest ik in begin van mijn partij toch even scherp zijn. De klok van mijn mogelijke tegenstander was om 20.00 uur ingedrukt, maar toen ik tussentijds een keer langs mijn bord liep, was opeens mijn klok gaan lopen. Sabotage van de tegenstanders, een vervelend schaakduveltje of waren er andere krachten in het (schaak)spel? De teamcaptain (TC) van Veenendaal 3 werd blijkbaar ook een beetje zenuwachtig van mij en om praktisch 21.00 uur werd de klok bij mijn bord stilgezet en vulde de TC van Veenendaal 3 een reglementaire 0-1 in. Eindelijk, eindelijk, eindelijk had ik een schaakpartij extern gewonnen, wat een mooie prestatie, eindelijk een bordpunt binnengehaald en dat na 6 matches; Ik bleef mijn zenuwen de baas deze match en zo hadden we dus een 0-1 voorsprong. Hoe mooi kon deze avond nog worden? Heel mooi! Onze kopman Ron leverde een puike partij af. Rond 21.30 uur hadden beide spelers 3 pionnen van het bord maar een uur later had Ron zijn tegenstander in een mooie wurggreep. Een aanvallende stelling met een Dame, 2 Paarden en een fantastische Loper die door Ron’s eigen Paard de Koning van zijn tegenstander in een fraaie penning hield. Paard naar h5 was een megazet van Ron, met aftrekschaak dus. Hierna kon Ron schaak geven met zijn Paard door pion f6 te slaan, een fantastische Paardevork, want hiermee verloor Ron’s tegenstander zijn Dame. Hierna gaf Ron’s tegenstander ook maar op. En Ron kon na zijn fraaie partij om 22.30 uur huiswaarts keren. Ook Arie wilde van zijn vervelende 0 af na 5 gespeelde matches en wilde minimaal remise. En hij kreeg deze! Voor openingsvoordeel offerde Arie`s tegenstander een pion en rond 22.00 uur stond Arie nog altijd een pion voor in een verder aardig gelijke stelling. Een tijdje later werd remise overeengekomen. Mark stond ook lange tijd een pion voor met een iets betere stelling. Maar er kwamen problemen voor Mark. Zijn Dame stond in de penning, zijn Toren stond tegelijkertijd aangevallen en na een aftrekschaak die al langer in het vat zat, verloor Mark zijn Dame en gaf op. Erg jammer, want Mark leverde vooral in het begin van zijn partij goed schaakspel. Maar matchwinst was nog altijd mogelijk en zeker door het goede spel van Jan. Rond 23.00 uur waren bij Jan 2 Paarden en 4 pionnen van het bord. Bij zijn tegenstander waren een Loper, een Paard en ook 4 pionnen van het bord. Maar Jan stond positioneel een stuk beter. Goed in de aanval, zijn tegenstander telkens een schaakje gevend en langzamerhand zijn tegenstander oprollen. Om 23.30 uur had Jan zijn tegenstander op de knieën. Jan, een mooie en goed gespeelde partij. Onze Stephan had helaas een wat mindere schaakavond. Rond 22.00 uur waren aan beide kanten de Dames en een Toren van het bord. Bij Stephan waren daarnaast 1 Paard, een Loper en 3 pionnen van het bord. Bij zijn tegenstander waren daarnaast 2 Paarden en 2 pionnen van het bord. In het begin van zijn partij had Stephan een centrumpion verloren en dit bleek uiteindelijk voor Stephan’s tegenstander genoeg om de patij te winnen. In het eindspel had Stephan een dubbelpion op de Koningsvleugel en 2 pionnen op de Damevleugel. Zijn tegenstander 2 verbonden pionnen op de Koningsvleugel en 3 verbonden pionnen op de Damevleugel. Door tempodwang kon Stephan’s tegenstander met zijn Koning binnenvallen en was het dus einde oefening voor Stephan. Jammer Stephan, goed gestreden, maar helaas lukte het deze avond niet om te winnen. Stand 2½-3½. In ons voordeel dus. Dick Vliek kwam na een iets betere stelling in het middenspel na het afruilen van diverse stukken in een remise stelling terecht. Maar het was op dat moment een bizarre situatie. Dick V.’s tegenstander had remise aangeboden. Als dit door Dick zou worden afgeslagen zou Dick ook nog wel eens kunnen verliezen, want een pion zou dan in ieder geval verloren gaan. Maar Dick V. kon alle tijd nemen voor het wel of niet accepteren van het remise-aanbod, want de match die nog bezig was zou uiteindelijk wel eens de doorslag kunnen geven voor de einduitslag. Deze match betrof die van Dick Split. Dick. S. kwam in het begin van zijn schaakpartij in een mindere schaakstelling terecht. Dick vocht zich echter heel goed terug en kwam zelfs beter te staan dan zijn tegenstander. Dick stond flink in de aanval en zijn tegenstander wilde maar al te graag de Dames afruilen. Niet ingaan op dit aanbod was misschien beter geweest, maar ondanks dit afruilen stond Dick nog altijd beter. Een betere stelling, een pion op de 7de rij en nog een pion voorsprong. Om niet door de klok te gaan accepteerde Dick V. het remise-aanbod. Op dat moment was de stand 3-4 en bijna iedereen van ons team geloofde er wel in dat Dick S. toch minimaal remise kon verzilveren en zodoende ons de matchwinst kon bezorgen. Maar dan gebeurt er iets ongelofelijks. Daar komt dat vervelende schaakduveltje weer om de hoek kijken. Zoals Dick S. het zelf verwoorde (en allemaal erg herkenbaar), zijn hart bonkte in zijn heel, klamme handen, diverse ogen gericht op één van de laatst spelende partijen, een lichte voorsprong die helder denken soms bemoeilijkt en dan nog die tegenstander die in tijdnood kwam, minder dan 5 minuten, terwijl Dick nog een half uur speeltijd had. Dick ging door het snelle zetten van zijn tegenstander ook sneller zetten en gaf pardoes zijn Loper weg! Na het gedwongen afruilen van de laatste Toren had Dick 4 pionnen. Zijn tegenstander ook, maar daarnaast nog een Loper. Niet veel later dreigde een pion van Dick’s tegenstander te promoveren en kon Dick opgeven. Helaas Dick, erg jammer, maar shit happens. En zo werd de eindstand dus 4-4. Toch wel balen als je matchwinst verwacht. Zo waren we dus niets opgeschoten tegen onze mede-degradatie-kandidaat. De slotronde in Bennekom zal dus uitsluitsel brengen wie in onze poule degradeert, wij of Veenendaal 3. Opstellingen en uitslagen Veenendaal 3-De Toren 6 (4-4):
|
E-mail adres is verplicht maar wordt niet gepubliceerd. IP adressen worden gelogd.